جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن در کشورهای اسلامی که قوانین آن ها برگرفته از احکام اسلام است بدون ارائه دلایل و مدارک  محکمه پسند و پذیرفته شده تقریبا غیر ممکن است. به این معنا که اگر زن یا زوجه به هر دلیل قصد خاتمه دادن به زندگی مشترک خود با همسرش  را داشته باشد بدون ارائه دلایل و مدارک لازم قادر به انجام این کار نخواهد بود. همانطور که گفته شد در کشورهای اسلامی که قوانین آن ها بر اساس احکام اسلامی تدوین می شود فقط مرد این اختیار را دارد که پس از پرداخت حق و حقوق قانونی زوجه نسبت به طلاق او اقدام کند و زن فقط در صورتی می تواند از شوهر یا زوج خود جدا شود که دلایل و مدارک مندرج در قوانین جاری را که برگرفته از احکام اسلام است به مراجع قضایی ارائه دهد. لازم به ذکر است که  استناد به دلایل قانونی و ارائه مدارک لازم برای طلاق از طرف زن بدون داشتن وکیل یا استفاده از راهنمایی افرادی که از تسلط و اشراف لازم نسبت به قوانین جاری  برخوردار نیستند این روند را به پروسه ای زمان بر و طولانی تبدیل می کند.

طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن، زمانی مطرح می شود که زوجه به هر دلیلی قصد ادامه زندگی با همسر خود را نداشته باشد و برخلاف میل شوهر بخواهد به زندگی مشترک پایان دهد.

طبق قانون معادن، حق طلاق با مرد است و مرد می تواند هر زمان که بخواهد، حتی بدون ارائه دلایل قانونی و شرعی ،  زن خود را طلاق دهد؛ اما وقتی زن بخواهد یک طرفه طلاق بگیرد شرایط فرق می‌کند و میبایستی زن دلایل محکمه پسندی را به دادگاه ارئه کند تا دادگاه حکم طلاق یک طرفه برای او صادر کند.

خانمی که قصد دارد حکم طلاق یک طرفه از دادگاه بگیرد باید قبل از از شروع دادگاه و ارائه درخواست طلاق با یک وکیل پایه یک دادگستری در زمینه دعاوی خانوادگی مشورت کند تا بتوانند از تجارب، مشاوره های حقوقی و قانونی وکیل امور خانواده استفاده کند. زیرا دادگاه ایران براحتی و بدون ارائه دلیل محکمه پسند حکم طلاق از طرف زن را صادر نمی کند.

شرایط طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن در کشورهای اسلامی که قوانین آنها برگرفته از قوانین و احکام اسلامی باشد با دیگر کشورها متفاوت است و زن یا زوجه در شرایطی می تواند از زوج یا همسر خود جدا شود که دلایل قانونی لازم برای این کار را به مراجع قضایی ارائه دهد و اثبات نماید.

چون استناد به دلایلی که زن با مطرح کردن آن در مراجع قضایی بتواند از شوهر خود جدا شود نیاز به ارائه مدارک و شواهد لازم دارد به این معنا که دلیل مطرح شده باید برای حاکم شرع قابل اثبات باشد. بر اساس قوانین جاری،  طلاق از طرف زن، زمانی به نتیجه می رسد که اولا  طلاق توافقی باشد یعنی مرد و زن برای خاتمه دادن به زندگی مشترک به توافق رسیده باشند و مرد با طلاق زن مخالفت نکند.

همچنین اگر زن یا زوجه به دلایل مختلف حق طلاق یا وکالت قانونی برای اینکار را داشته باشد پس از مطرح شدن موضوع در محاکم قضایی و طی شدن پروسه قانون می تواند به راحتی از شوهر یا زوج خود جدا شود.

از دیگر شرایط طلاق از طرف زن، اثبات یکی از شروط دوازده گانه مندرج در سند ازدواج است به این معنا که زن با استناد به هر یک از شروط دوازده گانه سند ازدواج و اثبات آن با ارائه مدارک و شواهد لازم می تواند از همسر خود جدا شود. از دیگر شرایط طلاق از طرف زن، اثبات عسر و حرج زن با استناد به موارد و نکات مطرح شده در قوانین جاری است.

بر اساس ماده 1130 قانون مدنی به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت و سختی همراه کند به شکلی که تحمل این شرایط برای زن نا ممکن باشد از مصادیق عسر و حرج محسوب می شود و زوجه با طرح شکایت در دادگاه خانواده و استناد به آن ها می تواند با ارائه شواهد و مدارک لازم، درخواست طلاق از شوهر یا زوج را در مراجع قضایی پیگیری نماید.

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن به دو بخش شروط دوازده گانه مندرج در عقدنامه و عوامل عسر و حرج که در قوانین جاری آمده است تقسیم می شود.

به عبارت دیگر زن یا زوجه در صورتی می تواند از زوج یا شوهر خود درخواست طلاق نماید که بتواند با استناد به شرایط دوازده گانه مندرج در سند ازدواج یا عوامل عسر و هرج عدم صلاحیت زوج را برای ادامه زندگی مشترک در دادگاه های خانواده برای مراجع قانونی به اثبات برساند.

در غیر این صورت زوجه نمی تواند درخواست طلاق از همسر خود را به نتیجه برساند. از جمله مهمترین موضوعاتی که زن با استناد به آن ها می تواند اقدام به اثبات عسر و حرج خود برای طلاق نماید می توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • رابطه نامشروع شوهر با غیر
  • مریضی سخت یا لاعلاج شوهر
  • نپرداختن نفقه حداقل به مدت 6 ماه
  • اعتیاد مضر شوهر به مواد مخدر صنعتی و سنتی یا مشروبات الکی
  • امراض مقاربتی شوهر
  • ترک زندگی مشترک توسط شوهر
  • بچه دار نشدن زوج
  • ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت همسر اول
  • محکومیت شوهر به زندان بالای ۵ سال یا ارتکاب جرائمی که بر خلاف شأن زوجه باشد
  • سوء رفتار و سوء معاشرت شوهر مثل ضرب و جرح و توهین به همسر
  • اثبات خیانت همسر در دادگاه
  • عدم تهیه مسکن برای زمان غیر متعارف
  • دوری طولانی زوجین به دلیل کوتاهی و همراهی نکردن زوج
  • رابطه جنسی غیر متعارف
  • مشکلات زناشویی ناشی از عیوب مرد
  • نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی
  • بلاتکلیف رها کردن زوجه از سوی همسر
  • و …

موانع و چالش های پیشِ رو در طلاق از طرف زن

موانع و چالش های پیش رو در طلاق از طرف زن در کشورهای اسلامی و جوامع سنتی مثل ایران که قوانین آنها برگرفته از احکام اسلامی است قابل توجه و زیاد است به این معنا که در دیدگاه سنتی طلاق گرفتن زن از همسر کاری خلاف عرف بوده و با قضاوت های تند و سنگین اطرافیان و افراد جامعه مواجه می شود.

علاوه بر این در جوامع سنتی وابستگی های مالی و عاطفی مثل بندهای نامرئی باعث مهار زوجه شده و به او اجازه نمی دهد که در صورت سخت بودن شرایط زندگی از نظر کمی و کیفی بتواند اعتراض کرده  و در صورت عدم تعدیل و اصلاح شرایط از همسر خود جدا شود.

 سرپرستی و حضانت فرزندان از دیگر دغدغه های پیش روی زنان برای درخواست طلاق از مرد است چون اولاً گرفتن حضانت فرزندان برای زن کاری سخت و دشواری است  و همچنین نگهداری و حضانت فرزندان می تواند باعث ایجاد مشکلات در زندگی مشترک و آینده زوجه شود.

به این معنا که شوهر جدید ممکن است زندگی با فرزندان همسر را نپذیرد و یا فرزندان از زندگی با نا پدری ناراحت باشند و پذیرش شرایط اینگونه زندگی برای آنها سخت باشد.

 لذا مطرح شدن طلاق از سوی زن باید با ارزیابی اولیه  شرایط، موانع و چالش های پیش رو باشد تا زندگی زوجه در آینده  و ‌پس از طلاق با مشکل مواجه نشود.

  • نگاه سنتی؛ سنگینی قضاوت های جامعه

نگاه سنتی – سنگینی قضاوت های جامعه یکی از موانع و چالش های پیش رو در طلاق از سوی زن است چون در جوامع سنتی به سختی طلاق از سوی زن پذیرفتنی و قابل هضم است.

معمولاً در جوامع سنتی وقتی طلاق از سوی زن مطرح می شود کمتر به مشکلات و دلایل مطرح شدن این امر توجه شده و آن را ناشی از سرکشی و هنجار شکنی زن به حساب می آورند.

 به عبارت دیگر از نظر نگاه سنتی زن باید با شرایط زندگی شوهر خود را سازگار کرده و حق مخالفت با شرایط موجود را ندارد که این امر می تواند باعث سنگینی قضاوت های جامعه و مهار زنان برای پیگیری حق و حقوق قانونی آنها شود.

  • وابستگی های مالی و عاطفی؛ بندهای نامرئی

وابستگی های مالی و عاطفی – بندهای نامرئی هستند که به صورت ناخودآگاه باعث مهار زنان شده و آنها را از پیگیری حق و حقوق قانونی یا خارج شدن از شرایط سخت زندگی مشترک منصرف می کند.

 به عبارت دیگر در جوامع سنتی و شرقی مثل ایران عدم توانایی مالی زن ها در اداره زندگی یکی از موانع و چالش های پیش رو در طلاق و جدایی از همسر است چون در خیلی از موارد زن یا زوجه پس از جدایی از همسر خود هیچگونه پشتوانه مالی برای ادامه زندگی ندارد.

وابستگی های عاطفی و نداشتن پشتوانه یکی دیگر از عوامل چالش برانگیز در جدایی و طلاق از طرف زن است چون تنهایی و انزوا برای زن سخت است و می تواند ادامه زندگی را برای او مشکل نماید.

لذا در اکثر مواقع  در جوامع سنتی، زنان با وجود مشکلات مالی و عاطفی در زندگی مشترک تلاش می کنند حتی المقدور در طلاق پیش قدم نشوند چون از نتایج و عواقب اینکار در هراس هستند.

  • فرزندان؛ دغدغه های دوچندان

فرزندان دغدغه های دوچندان در طلاق از سوی زن هستند چون اولاً زنان به دلیل وابستگی های عاطفی نمی توانند از فرزندان خود جدا شوند یا اجازه دهند که فرزندان آنها با نامادری زندگی کنند.

 هرچند بر اساس قوانین جاری، زنان در صورت فراهم بودن شرایط می توانند تا سن 7 سالگی از فرزندان خود نگهداری کنند اما گرفتن حضانت فرزندان ممکن است شرایط آنها را برای ازدواج مجدد سخت کرده و حتی به دلیل مخالفت فرزندان با حضور پدرخوانده یا مخالفت پدرخوانده با حضور فرزند یا فرزندان زن در زندگی مشترک جدید، شرایط ازدواج زنان طلاق گرفته را سخت و غیر ممکن نماید.

لذا وجود فرزندان در زندگی مشترک یکی از موانع و چالش های پیش رو برای مطرح شدن طلاق از سوی زن است چون گرفتن حضانت فرزندان سخت بوده و حتی دستیابی به این هدف هم باعث سخت شدن شرایط زندگی زن پس از طلاق می شود.

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

  1. حق طلاق: حق طلاق سریع ترین،ساده ترین و راحت ترین راه طلاق از طرف زن؛ حق طلاق امکان جدایی بی دردسر و البته بی اما و اگر را به زن می دهد.
  2. طلاق توافقی: یکی از پر طرفدار ترین راه های طلاق، طلاق توافقی می‌باشد زیرا برای گرفتن این حکم نیاز به احراز شدن شرایط خاصی نیست، البته بهتر از قبل از اقدام با وکیل طلاق توافقی مشورت کنید.
وکیل برای طلاق از طرف زن
وکیل برای طلاق از طرف زن

مراحل طلاق از طرف زن

مراحل طلاق از سوی زن با توجه به شرایط ممکن است متفاوت باشد، هرچند مراحل کلی طلاق برای انواع آن یکسان است اما همانطور که گفته شد طلاق از سوی زن  ممکن است در شکال مختلف مثل طلاق توافقی، داشتن حق‌ طلاق  یا وکالت طلاق به دلایل مختلف ، استناد به دلایل دوازده گانه مندرج در سند ازدواج و مطرح کردن دلایل عسر و حرج مطرح شود که هر کدام از آنها می تواند مراحل و روند خود را داشته باشد.

لذا مراحل و شرایط طلاق از سوی زن با توجه به نوع طلاق و شرایط آن در جزئیات ممکن است متفاوت باشد. معمولا در طلاق توافقی به دلیل توافق طرفین بر سر مسائل مهم زندگی زناشویی مثل نفقه، مهریه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و غیر مراحل طلاق کوتاه تر است و طلاق از سوی زن زودتر به نتیجه می رسد.

 همچنین اگر به دلایل مختلف زن حق طلاق یا وکالت طلاق معتبر در اختیار داشته باشد شرایط و مراحل طلاق از سوی زن کوتاه تر‌‌می شود و پس از طی شدن روند اداری حکم طلاق از سوی دادگاه خانواده برای اجرا در دفاتر طلاق به سرعت صادر می شود.

اما اگر درخواست طلاق از سوی زن با استناد به شروط دوازده گانه عقدنامه یا عوامل عسر و حرج زن باشد شرایط و مراحل دادرسی ممکن است طولانی تر و زمان بر باشد.

به عبارت دیگر برای مطرح شدن  و پیگیری قانونی طلاق از سوی زن در انواع طلاق، بطور کلی  زن ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم اقدام به تنظیم دادخواست طلاق نماید سپس در جلسات مشاوره خانواده شرکت کند.

اما مراحل و شرایط پس از شرکت در جلسات مشاوره در انواع طلاق متفاوت است به این معنا که زمان و شرایط برای صدور رای طلاق از سوی دادگاه و ارائه آن به دفاتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق متفاوت است.

◁◁ مطلب پیشنهادی: مراحل طلاق از طرف زن

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن با توجه به نوع طلاق می تواند متفاوت باشد. هرچند برای درخواست طلاق از طرف زن به شکل عمومی باید مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی زوجه، عقدنامه یا سند ازدواج و در صورت مفقود شدن آن، نسخه اصلی رونوشت برابر اصل سند ازدواج، گواهی عدم توافق طرفین پس از شرکت در جلسات مشاوره، گواهی عدم بارداری زوجه و گواهی پزشک قانونی مبنی بر باکره بودن زوج و عدم دخول جنسی باید به مراکز الکترونیک قضایی برای تنظیم دادخواست طلاق ارائه شود.

اما علاوه بر این مدارک که برای انواع طلاق عمومیت دارد باید مدارک و اسنادی منطبق با شرایط طلاق ارائه گردد چون عدم ارائه مدارک لازم باعث اطاله دادرسی و در خیلی از موارد باعث به نتیجه نرسیدن پرونده  می شود. مثلاً در خیلی از موارد به دلیل سخت بودن شرایط طلاق از سوی زن، خانم ها سعی می کنند برای سرعت گرفتن روند کار از وکلاء با تجربه برای پیگیری روند کار استفاده کنند که ارائه وکالت نامه و قرار داد وکالت هم به مدارک اضافه می شود.

همچنین در طلاق توافقی باید مدارکی مثل توافق کتبی یا محضری طرفین مبنی بر رضایت آنها بر طلاق توافقی و چگونگی  شرایط حق و حقوق طرفین به مراجع قضایی ارائه شود. در طلاق بر اساس حق طلاق یا وکالت نامه طلاق هم ارائه مدارک و وکالت نامه لازم جهت تسریع در روند کار جز اولویت های کار است.

باید به این نکته توجه داشت که در دیگر انواع طلاق از سوی زن که با استناد به دلایل دوازده گانه مندرج در عقدنامه یا عسر و حرج مطرح می شود نیز باید دلایل و مدارک لازم یا در صورت نیاز شهادت شهود برای تکمیل پرونده و تسریع در روند کار به مراجع قضایی ارائه گردد.

عدم ارائه مدارک لازم در انواع طلاق از سوی زن یا ناقص بودن  آن هامی تواند باعث اختلال در روند کار و دادرسی شود که نتیجه آن می تواند اطاله دادرسی یا به نتیجه نرسیدن شکایت و ادعای مطرح شده باشد.

قانون جدید طلاق از طرف زن

قانون جدید طلاق از طرف زن باعث تسهیل شرایط جدایی و طلاق شده است به این معنا که زوجه در صورت فراهم بودن مدارک و شواهد می تواند بدون اطاله دادرسی در یک پرسه زمانی مشخص از همسر خود جدا شود.

به عبارت  دیگر بر اساس قانون جدید زن یا زوجه در صورت فراهم بودن  مدارک و شواهد با استناد به شروط 12 گانه مندرج در عقدنامه یا اثبات شرایط عسر و حرج  می تواند با توجه به موارد مطرح شده در قانون پس از طی شدن مراحل اداری از همسر خود جدا شود.

همچنین پذیرش طلاق توافقی از سوی زوجین یا داشتن حق طلاق از سوی زن به دلایل مختلف باعث تسریع  در روند طلاق بانوان می شود.

به این شکل که در طلاق توافقی یا داشتن حق طلاق  و وکالت طلاق، زوجه می تواند با استخدام یک وکیل دارای پروانه وکالت معتبر به راحتی در یک زمان کوتاه و پس از طی شدن مراحل اداری از شوهر خود جدا شود.

در طلاق توافقی یا داشتن حق طلاق شرایطی ایجاد شده است که در صورت موجه بودن مدارک و دلایل  فقط حضور زوجه در جلسات اجباری مشاوره برای طلاق ضروری است و پس از پایان جلسات مشاوره در صورت صدور گواهی عدم توافق طرفین برای انجام طلاق فقط حضور زوجه در دفاتر طلاق لازم بوده و  حضور زن در جلسات دادرسی یا مراحل مختلف پیگیری پرونده لازم نمی باشد.

در همین چهارچوب بر اساس ماده 1129 قانون مدنی در صورتی که مرد توانایی لازم برای پرداخت هزینه زندگی و نفقه همسر خود را نداشته باشد یا از پرداخت این هزینه امتناع کند در صورت شکایت زن دادگاه او را مجبور به طلاق زن می کند و در صورتی که زوج از اجرای حکم صادره شده خودداری کند دادگاه به زور و به شکل مستقل از طریق نماینده خود حکم طلاق زن را اجرایی کرده و اسناد مربوطه را تایید می کند.

حق و حقوق زن در طلاق

حق و حقوق زن در طلاق چه طلاق  از سوی مرد باشد یا از سوی زن به قوت خود باقی است مگر آنکه در طلاق توافقی یا دیگر انواع طلاق زن با رضایت کامل  از حق و حقوق خود در قبال طلاق گرفتن از مرد چشم پوشی کند.

از نکات مهم و تاثیرگذار در حقوق زن در طلاق می توان به مواردی مانند نفقه زن در طلاق، حضانت فرزندان در طلاق، عصر و حرج در طلاق و غیره اشاره کرد که قبل از انجام هر کاری باید تکلیف آن ها روشن شود.

 به عبارت دیگر نفقه، مهریه، اجرت المثل، حضانت فرزندان از نکات مهمی هستند که تا رضایت زن در مورد آنها کسب نشود امکان طلاق برای مرد وجود ندارد و مرد پس از مرتفع کردن این امور می تواند نسبت به طلاق همسر خود اقدام نماید.

  • نفقه زن در طلاق

نفقه زن در طلاق به حق و حقوق یا خرج روزانه زندگی زن قبل از جدایی از شوهر گفته می شود که با توجه به شأن و شخصیت زن و نیازهای روزمره او سنجیده می شود. زمانی که زن تمایل به جدا شدن از همسر خود و طلاق داشته باشد هزینه زندگی او تا صادر شدن و اجرای حکم طلاق به عهده مرد است.

همچنین زمانی که زوجه از زوج طلاق بگیرد تا 4 ماه پس از طلاق پرداخت نفقه یا خرجی که در این زمان با نام عده شناخته می شود به عهده مرد است مگر آنکه عدم تمکین زن از مرد برای مراجع قضایی به اثبات رسیده باشد در این صورت چه در دوران پروسه قضایی طلاق و یا دوران عده پس از طلاق به زوجه نفقه یا خرجی روزمره زندگی تعلق نمی گیرد.

  • حضانت فرزندان در طلاق

حضانت فرزندان در طلاق یکی دیگر از حق و حقوق قانونی زن است که زوجه برای حصول آن می تواند اقدام نماید. بر اساس قانون جاری حضانت فرزندان پسر و دختر تا سن 7  سالگی با مادر است و از سن 7 سالگی تا سن بلوغ که بر اساس موازین شرعی برای دختران 9 سالگی و برای پسر 15 سالگی در نظر گرفته می شود با مرد یا پدر است.

سپس در ادامه پس از آنکه فرزندان خانواده به سن بلوغ رسیدند انتخاب سرپرست با خودشان است و خودشان انتخاب می کنند که با چه کسی زندگی کنند. لذا در زمان طلاق چه به صورت توافقی و قانونی چه طلاق از سوی زن باشد یا مرد باید حضانت فرزندان مشخص شود.

 باید به این نکته توجه داشت که هزینه زندگی فرزندان زمانی که حضانت آنها به زن واگذار شود بر عهده مرد است و مرد باید هزینه های زندگی فرزندان خود را تامین نماید و زن هیچگونه وظیفه ای در تامین هزینه زندگی فرزندان خود ندارد.

لذا حضانت فرزندان و روشن شدن سرپرستی آنها یکی از نکاتی است که چه طلاق از سوی زن باشد یا مرد باید در مراجع قانونی یا به صورت توافقی مشخص شود.

  • مهریه در طلاق

مهریه در طلاق حق قانونی زن است و تفاوتی نمی کند که درخواست طلاق از سوی کدام یک از طرفین باشد. به عبارت  دیگر مهریه حقی است که پس از جاری شدن صیغه عقد به زن تعلق می گیرد و زن هر زمان که آن را از مرد درخواست نماید مرد موظف به پرداخت آن است.

 اما اگر این حق در طی دوران زناشویی از سوی زن درخواست نشده باشد یا مرد اقدام به پرداخت آن نکرده باشد باعث ساقط شدن این حق نمی شود به عبارت دیگر چه زن بخواهد از شوهر طلاق بگیرد یا زوج بخواهد همسر خود را طلاق بدهد در وهله اول باید تکلیف مهریه زن مشخص شود.

 یعنی تا مهریه زن پرداخت یا بخشیده نشود حکم طلاق صادر نمی گردد و در صورت امتناع مرد از پرداخت این حق ممکن است برای مرد توقیف اموال ثبتی یا مسدود شدن حساب های بانکی و زندان را به همراه داشته باشد.

  • عسر و حرج در طلاق

عسر و حرج در طلاق از سوی زن یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار برای جدایی و پایان زندگی مشترک است. عسر و حرج به معنای مشکلات روزمره زندگی است که شرایط را برای ادامه زندگی زوجه سخت و نا ممکن می کند.

 مصادیق عسر و حرج در قوانین جاری به صورت مشخص و روشن تعیین شده است و زوجه پس از مشورت با وکلاء حاذق و متخصص در حوزه مسائل خانواده و طلاق یا مشاوره با افراد حقوقدان  در هنگام تنظیم دادخواست طلاق  می تواند به صورت موردی به این مسائل اشاره کرده و با ارائه مدارک و شواهد محکمه پسند از دادگاه خانواده و مراجع قضایی درخواست طلاق نماید.

حادث شدن عسر و حرج در زندگی زناشویی می تواند باعث مختل شدن روند عادی زندگی زوجه شده و شرایط را برای او سخت و غیر قابل تحمل نماید.

از جمله موارد مهم و شروط عسر و حرج می توان به مواردی مانند ترک زندگی خانوادگی توسط زوج به مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در یک سال، پرداخت نکردن نفقه یا خرج زندگی از سوی مرد به خانواده،  محکومیت قطعی زوج به زندان بیش از 5 سال، ضرب و شتم یا سوء رفتار و بد اخلاقی با زن به صورت مستمر، مبتلا شدن مرد به بیماری های سخت و لاعلاج، اعتیاد مرد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و غیر اشاره کرد.

وکیل برای طلاق از طرف زن

وکیل طلاق به وکلایی گفته می شود که به صورت تخصصی در حوزه طلاق و مسائل و مشکلات مربوط به آن فعالیت می کنند و از تخصص و تبحر لازم در این زمینه برخوردار هستند.

به شکلی که فعالیت مستمر آن ها در این حوزه باعث می شود از  تبحر و اشراف لازم نسبت به قوانین و روند اداری این حوزه برخوردار باشند و از اطاله دادرسی و طولانی شدن روند بررسی پرونده جلوگیری نمایند. جهت مشاوره با وکیل طلاق در تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس بگیرید.

حق الوکاله یا هزینه طلاق از طرف زن یا زوجه 

حق الوکاله یا هزینه طلاق از طرف زن یا زوجه با توجه به شرایط پرونده یا وکیل انتخاب شده می تواند متفاوت باشد لذا تعیین یک رقم مشخص برای همه پرونده های طلاق از سوی زن به صورت یکسان کاری سخت و نامعقول است.

هرچند به صورت سالانه هزینه وکیل در حوزه های مختلف قضایی به وسیله قوه قضاییه مشخص و اعلام می شود اما این معیار، تراز و ملاک مشخص و روشنی برای تعیین حق الوکاله یا هزینه طلاق در حوزه های مختلف به خصوص طلاق از طرف زن یا زوجه نیست.

معمولا هزینه وکلاء با توجه به میزان تجربه و مهارت  آن ها در  پیگیری پرونده های مختلف  یا شرایط پرونده طلاق متفاوت است. همچنین  در خیلی از موارد حق الوکاله یا هزینه پرونده های مختلف مثل پرونده های طلاق از طرف زن یا زوجه به صورت توافقی است که پس از شنیدن توضیحات فرد خواهان و ارائه مدارک و شواهد پس از گفتگو و رایزنی دو طرف مشخص می گردد.

سوالات متداول

  • آیا طلاق زن بدون دلیل امکان پذیر است؟

طلاق زن بدون دلیل از سوی مرد بر اساس قوانین جاری و اسلامی ممکن است یعنی شرع اسلام این حق را به مرد داده است که هر زمان با دلیل یا بدون دلیل بخواهد بتواند همسر خود را طلاق بدهد.

 منتهی طلاق زن از سوی مرد زمانی ممکن می شود که مرد بتواند تکلیف  تمام حق و حقوق زن از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و غیره را روشن نماید یا به زبان ساده بتواند همه حق و حقوق قانونی زن را به او پرداخت نماید.

  • طلاق از طرف زن چقدر طول میکشد؟

مدت زمان، گرفتن حکم طلاق از طرف زن با توجه به نوع طلاق و میزان مدارک و شواهدی   که به مراجع قضایی ارائه می شود می تواند متفاوت باشد لذا در نظر گرفتن زمان مشخص برای این کار را به امری نا ممکن و نامعقول تبدیل می کند.

به عبارت دیگر اگر زن برای طلاق گرفتن از طریق طلاق توافقی اقدام کند یا حق طلاق داشته باشد روند کار سرعت بالایی دارد به خصوص اگر روند طلاق در این دو حوزه به وکلاء حاذق و با تجربه  سپرده شود سرعت کار به شکلی مناسبی افزایش پیدا می کند.

اما اگر زن برای طلاق از شوهر به عسر و حرج یا شرایط 12گانه درج شده در سند ازدواج استناد نماید مدت زمان طلاق و موفقیت در این کار را اعتبار مدارک و شواهد ارائه شده تعیین می کند یعنی هرچه مدارک و شواهد ارائه شده از عیار و اعتبار بیشتری برخوردار باشد باعث تسریع در روند کار شده و از اطاله دادرسی جلوگیری می کند.

  • اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد؟

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد در صورتی این کار میسر می شود که زن بتواند با استناد به شروط 12 گانه مندرج در عقدنامه یا با ارائه دلایل و مدارکی که عسر و حرج او را اثبات می کند  نظر مثبت مراجع قضایی را برای صدور حکم طلاق جلب نماید.

به عبارت دیگر زوجه در صورت عدم رضایت مرد به طلاق در صورتی می تواند درخواست طلاق نماید که دلایل و شواهد لازم برای اثبات عصر و حرج یا شرایط زندگی مشقت بار خود را برای مراجع قضایی به اثبات برساند در این صورت برای زن حکم طلاق صادر می شود و زوجه با در دست داشتن این حکم می تواند در فاصله زمانی مشخص شده برای جاری شدن صیغه طلاق به دفاتر طلاق مراجعه نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان