جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

شکایت از دندانپزشک

چنانچه دندانپزشک در انجام هریک از خدمات درمانی و زیبایی به دلایل مختلف دچار قصور یا اشتباه شود در قبال رفتار و اعمال انجام شده مسئول است و بیمار می تواند با تنظیم شکایت و طی کردن روال قانونی از او شکایت کند.

قصور دندانپزشکی به طور کلی عدم انجام وظیفه قانونی و عدم  رعایت استانداردهای مراقبتی و پزشکی مورد تایید سازمان نظام پزشکی که دندانپزشک مکلف به انجام و رعایت آن ها است را در بر می گیرد. به زبان ساده  قصور دندانپزشک به معنای دست کشیدن از اقدام یا فعل لازم برای درمان متقاضی یا مشغول شدن به اقدام و فعلی ممنوع است که مورد تایید سازمان های نظارتی و قانونی نیست.

بر اساس قانون مجازات اسلامی تبصره ماده 336 قصور پزشکی تحت عناوینی مثل بی مبالاتی، بی احتیاطی، عدم مهارت و و عدم رعایت نظامات دولتی پذیرفته شده تعریف می شود. به عبارت دیگر اگر نتایج  درمانی که به وسیله پزشک برای متقاضی انجام شده است‌، بر خلاف چیزی باشد که بیمار خواستار آن بوده یا قبلاً بر اساس آن توافق شده  در صورت اثبات این امر از نظر قانونی دندانپزشک مقصر محسوب شده و طبق قانون مجازات می شود.

شکایت از دندانپزشک کامپوزیت

شکایت از دندانپزشکی کامپوزیت هم مثل بقیه شکایات پزشکی می باشد. کسانی که از دندانپزشکان کامپوزیت به دلیل عمل نکردن به تعهدات و انجام ندادن درسته روال کار شاکی باشند می توانند برای طرح شکایت به سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند.

البته باید توجه داشت که برای طرح شکایت از پزشکان کامپوزیت می توان به دادسرا یا کلانتری هم مراجعه نمود منتهی مراجعه به سازمان نظام پزشکی باعث کوتاه شدن روند اداری کار می گردد.

حتی از نظر قانونی طرح شکایت از دندانپزشکی کامپوزیت در معاونت درمانی وزارت بهداشت هم امکان پذیر است. اما از آنجاکه کارشناسان نظام پزشکی اغلب در سازمان نظام پزشکی مستقر هستند و امکان بررسی های علمی و عملی اینگونه شکایات در این سازمان میسر است لذا اگر  ابتداء طرح شکایت در دادسرا ها یا معاونت های حقوقی انجام شود برای رسیدگی به سازمان نظام پزشکی ارسال می شود.

پس طرح شکایت اولیه از دندانپزشکی کامپوزیت به دلیل عدم انجام تعهدات صورت گرفته بهتر است در سازمان نظام پزشکی انجام شود تا روند رسیدگی و بروکراسی اداری کوتاهتر شود.

برای طرح شکایت  از دندانپزشک کامپوزیت بیمار پس از مراجعه به سازمان نظام پزشکی باید اقدام به تنظیم شکایت کرده و علت شکایت و شرح درمان های انجام شده توسط پزشک معالج و عوارض ایجاد شده برای بیمار را در شکایت نامه درج نماید.

پس از طرح شکایت از دندانپزشکی کامپوزیت، پرونده ای  برای این موضوع در دادستانی سازمان نظام پزشکی گشوده می شود و دادستان مربوطه از گروه کارشناسان دادستانی تقاضای انجام کارشناسی بر روی دندانهای بیمار و تایید یا عدم تایید اظهارات اعلام شده در شکایت نامه را می کند.

در ادامه کارشناسان سازمان نظام پزشکی پس از بررسی پرونده، مصاحبه با بیمار و ملاقات با دندانپزشک مربوطه از او تقاضای تنظیم لایحه دفاعیه می کنند.

در نهایت پس از جمع بندی مطالب حاصل از جلسات در صورت مقصر بودن پزشک و عدم رضایت بیمار، با نظر کارشناسی میزان خسارت وارد شده تعیین شده و با اعلام کیفرخواست و  صدور رای، پرونده جهت پیگیری به اجرای احکام ارسال می شود.

همچنین باید توجه داشت که اگر شکایت بیمار بر موازین قانونی استوار نباشد یا ادعای بی موردی مطرح شده باشد و کارشناسان تشخیص دهند که تقصیری برگردن پزشکی نیست در این صورت دادستان قرار منع تعقیب برای دندانپزشک کامپوزیت مورد نظر را صادر می کند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل قصور پزشکی

شکایت از دندانپزشک ایمپلنت

ایمپلنت یا کاشت دندان روشی است که به عنوان درمان در نظر گرفته می شود و هر گونه تورم، خونریزی خفیف و کبودی لثه بعد از انجام این ایمپلنت اگر به صورت خفیف و زود گذر باشد به عنوان عوارض شناخته شده و مشکل ساز  محسوب نمی شود و بیمار نمی تواند با استناد به آن در مراجع قضایی از دندانپزشک ایمپلنت شکایت کند.

اما اگر پس از انجام ایمپلنت به دلیل قصور دندانپزشک عوارضی برای بیمار ایجاد شود یا عوارض ایجاد شده بر خلاف معاینات و آزمایشات اولیه و پیش بینی های انجام شده باشد.

مثلاً اگر در معاینات اولیه بیمار به دلیل تراکم پایین استخوان فک نیاز به پیوند استخوان پیش از کاشته دندان  داشته باشد و این کار به دلیل سستی و اهمال انجام نشده باشد و و دندان پزشک مربوطه بدون برطرف کردن مشکل اولیه اقدام به کاشت دندان کرده باشد در آینده اگر مشکلی برای بیمار پیش بیاید می تواند نسبت به انجام شکایت از پزشک مربوطه اقدام کند.

از جمله مسائلی که بیمار پس از انجام ایمپلنت یا کاشت دندان می تواند با استناد به آن از پزشک مربوطه شکایت کند می توان به مواردی مانند عوارض پس از ایمپلنت برخلاف شاخص های پزشکی،  عفونت در محل کاشت دندان یا پس زدن پس از کاشت دندان یا ایمپلنت باشد.

در صورتی که بیمار پس از ایمپلنت یا کاشت دندان از شرایط آن راضی نباشد یا نتایجی برخلاف اصول پذیرفته شده پزشکی در دهان او ایجاد شده باشد.

اگر وکیل داشته باشد وکیل او و اگر وکیل نداشته باشد از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می تواند طرح شکایت کرده سپس برای تکمیل شکایت و کارشناسی دعوای مطرح شده به سازمان نظام پزشکی مراجعه کند.

پرونده هایی که برای قصور پزشکی یا نتایج نامطلوب پس از ایمپلنت یا  کاشت دندان در مراجع قضایی مطرح می‌شود باید از طریق سازمان نظام پزشکی یا دادسرای ویژه جرایم پزشکی برای رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری شود.

همچنین وکلایی که به صورت تخصصی در زمینه شکایت از دندانپزشک ایمپلنت فعالیت می کنند می توانند با اخذ وکالت از ناحیه بیمار کلیه مراحل طرح شکایت و سایر اقدامات لازم از آغاز تا انتهای پرونده را بدون حضور بیمار انجام دهند.

پس از طرح شکایت از دندانپزشک ایمپلنت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به وسیله بیمار یا وکیل او پرونده برای بررسی به سازمان نظام پزشکی منتقل می شود.

سپس کارشناسان این سازمان پس از مطالعه پرونده، معاینه بیمار، و خواندن گزارش پزشک نسبت به دعوای مطرح شده  اظهار نظر کرده و آن را برای نتیجه گیری به مراجع قضایی ارسال می کنند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل پایه یک دادگستری تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید. 

علل شکایت از دندانپزشکان

علل شکایت از دندانپزشکان می تواند با توجه به شرایط و نوع درمان پزشکی که انجام شده است متفاوت باشد. در سالهای اخیر دندانپزشکی نسبت به سایر رشته های پزشکی با  آمار بالا و رو به رشدی از پرونده های شکایت به دلیل قصور و کوتاهی مواجه بوده است.

همانطور که گفته شد نحوه شکایت از دندانپزشک‌ با توجه به شرایط بیمار  و روش درمانی که برای او انجام شده است ممکن است متفاوت باشد.

از جمله علل رایج شکایت از پزشکان می‌توان به مواردی مانند اقدامات ناکافی پزشک قبل از شروع درمان یعنی عدم گرفتن شرح حال بیمار و عدم آگاهی رسانی به بیمار و اطرافیان او از عوارض احتمالی روش درمانی مورد نظر، عدم معاینه دقیق بیمار قبل از انجام درمان، عدم آگاهی بیمار از هزینه تمام شده روش درمانی، ماهیت دشوار ناشناخته بعضی از روش‌های درمانی مثل ارتودنسی، ایمپلنت و درمان‌های اورژانسی که به دلیل ناآگاهی بیمار احتمال شکایت را افزایش می دهد.

تهییج بیمار به شکایت به وسیله پزشکانی که پس از درمان اولیه او را معاینه می کنند. عدم شرایط استاندارد در مطب یا کلینیک در مانی به دلیل استفاده از پرسنل نا کارامد و نامنظم، توصیه و ترغیب بیماران به شکایت به وسیله شرکتهای بیمه یا مشاورین حقوقی برای گرفتن خسارت اشاره کرد.

شماره تلفن شکایت از دندانپزشکان تهران

بر اساس گفته مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، شماره تلفن شکایت از دندانپزشکان تهران سامانه 190 است، به شکلی که اپراتور های این مجموعه در صورت تماس تلفنی افراد شاکی از نقاط مختلف کشور به خصوص تهران می توانند شکایات و درخواست های مردمی در حوزه دندانپزشکی را برای رسیدگی و اعمال قانون ثبت نمایند.

مسئولین دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت معتقدند که محور حرکت نظام بهداشتی به خصوص حوزه دندانپزشکی باید به سمت ایجاد مدیریت واحد باشد و مدیران و روسای دانشگاههای علوم پزشکی و معاونان آنها امر نظارت بر دندانپزشکان و متخصصان را در اولویت قرار دهند و در نهایت برای نظارت کامل بر دندانپزشکان و جلوگیری از سستی و قصور آم ها در این بخش، سامانه 190 پاسخگویی به شکایات مردم طراحی و راه اندازی  شده است.

◁◁ مطلب پیشنهادی: دیه سیلی زدن

سامانه شکایت از دندانپزشک تهران

سامانه شکایت از دندانپزشکی تهران روش مناسب برای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24 می باشد. بر اساس تبصره ماده 336 قانون مجازات اسلامی که تحت عنوان بی مبالاتی، بی احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی تعریف می شود و در معنای فراگیر تر، هر درمانی که برای متقاضی تجویز شود و نتایج درمان چیزی نباشد که متقاضی خواستار آن بوده است یا با تشخیص و پیش‌بینی اولیه پزشک مغایرت داشته باشد.

در این شرایط دندانپزشک مقصر است و این حق برای بیمار محفوظ است که در مراجع قضایی یا نظام پزشکی بر علیه پزشک مربوطه اقامه دعوا نمایند. در این شرایط بیمار برای اطلاع از شرایط و وضعیت خود می تواند با وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24 مشاوره نماید.

از ویژگی ها و مزایای مشاوره با سامانه حقوقی شکایت 24  می توان به مواردی مثل صرفه جویی در وقت و هزینه، رهایی از رفت‌وآمدهای متوالی و بروکراسی اداری، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن و حفظ حقوق موکل در روند رسیدگی به جرایم پزشکی اشاره کرد.

بهترین روش  برای از اطلاع از حق و حقوق قانونی بیمار قبل از تنظیم شکایت، برای کسانی که به دلیل قصور یا اهمال پزشکی دچار مشکل شده اند مراجعه به سامانه حقوقی شکایت 24 می باشد.

در جرایم پزشکی و دندانپزشکی گرفتن وکیل یا مشاوره با وکلاء با تجربه و کاردان می‌تواند کمک قابل توجهی  به افراد خواهان و شاکی جهت اطلاع از حق و حقوق قانونی آن ها نماید. سامانه حقوقی شکایت 24 به دلیل بهره مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص می تواند راهی میانبر برای پیگیری پرونده های جرائم دندانپزشکی باشد.

نمونه شکایت از دندانپزشک

همانطور که گفته شد هرگاه در اثر قصور یا اعمال دندانپزشک در انجام امور درمانی، بیمار دچار مشکل شود. می‌تواند با مراجعه به سامانه الکترونیکی قضایی اقدام به طرح شکایت کرده و از دندانپزشک مورد نظر به دلیل مشکلاتی که برای او پیش آمده است شکایت کند.

پس از طرح شکایت به وسیله بیمار و ارائه مستندات لازم، شکواییه طرح شده از طریق شورای حل اختلاف ویژه امور پزشکی واقع در سازمان نظام پزشکی، جهت بررسی و تشخیص قصور به کمیسیون پزشکی ارجاع می گردد تا پس از انجام بررسی‌های لازم و معاینه بیمار و شنیدن اظهارات پزشک مورد نظر در مورد قصور پزشکی اظهار نظر شده و رای صادر شود.

نمونه شکایت

معاون محترم دادستان تهران

مرجع محترم رسیدگی کننده

اینجانب ….. فرزند …… به شماره ملی …..

بر اساس شرح حال ذکر شده توسط موکل بنابر دلایلی که در ادامه می آید از آقای دکتر……. شماره نظام پزشکی……… شکایت دارم.

فریب موکل از طریق تبلیغات گسترده و بدون مجوز سازمان نظام پزشکی در فضای مجازی.

به استناد ماده قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضای مجازی

تعدد و تکرار جرم

ارائه کارت بدون اعتبار گارانتی و تضمین سه ساله خدمات به قصد فریب موکل

قصور پزشکی در انتخاب بیمار و روش انجام خدمات و همچنین وارد آوردن خسارت به موکل.

با توجه به مطالب بالا، از طرف موکل، درخواست ارجاع به کمیسیون پزشکی قانونی و پس از اثبات صدق عرایض تعقیب کیفری دندانپزشک بابت تبلیغات در فضای مجازی و همچنین پرداخت دیه متعلقه را دارم.

با احترام …….وکیل شاکی


سخن پایانی

نحوه شکایت از دندانپزشک و مراحل قانونی آن به این شکل است که اگر بیمار در جریان درمان دچار مشکل شود یا پس از اتمام دوره درمان به نتایج مطلوبی که قبل از آغاز درمان به او وعده داده شده است نرسد می تواند با اخذ وکیل یا بدون گرفتن وکیل به صورت شخصی با مراجع به مراکز الکترونیک قضایی نسبت به طرح شکایت از دندانپزشکی مربوطه اقدام نماید.

پس از تکمیل شکایت، پرونده خواهان به کمسیون پزشکی سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می شود تا پس از بررسی پرونده، معاینه بیمار و خواندن گزارش پزشک مربوطه نسبت به وضعیت بیمار اعلام نظر گردد.

در این شرایط اگر قصور یا کم کاری پزشک روشن شود بر اساس قانون  برای پزشک مربوطه جریمه و  خسارت در نظر گرفته شده و به اجرای احکام ابلاغ می گردد.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

64 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام دندانپزشکم که بورد ایمپلنت هم داره دندون عقلم رو پارسال کشید و بعد یکساله هنوز نصف زبونم بی حسه. قبل عمل هیچ هشداری مبنی بر احتمال صدمه یا حساس بودن نداده بود. چنان فشاری به فکم اومده بود که تا سه ماه بعد عمل دهنم فقط 1 سانت باز میشد و محل عمل روزی چند بار چنان تیر میکشید که از جا میپریدم و هربار میگفت طبیعیه چند ماه طول میکشه. دیگه میبد(یزد) نرفتم که بهش گله کنم تا اینکه این سایت رو دیدم. این دهن که دیگه مثل قبل نمیشه دیگه جرات رفتن برا جرم گیری هم ندارم میترسم باز فکم قفل شه.

    پاسخ
    • عدول برخی از پزشکان و پرستاران از استانداردهای تعریف شده در حیطه خدمات پزشکی و پرستاری یا تازه کار و مبتدی بودن تعداد محدودی از آن ها نمی تواند معیاری مناسب برای ارزیابی همه افراد شاغل در این حوزه باشد. همچنین افرادی که در مراکز مختلف پزشکی و پرستاری دچار آسیب دیدگی می شوند بهتر است در اولین فرصت با شماره تلفن ۱۹۰ تماس گرفته یا با در دست داشتن مدارک لازم برای اعلام نارضایتی خود از خدمات پزشکی یا پرستاری دریافت شده به سازمان نظام پزشکی مراجعه نمایند. علاوه بر آن، افراد شاکی در صورت حاد بودن شرایط می توانند با در دست داشتن مدارک پزشکی لازم برای تنظیم و ثبت دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند تا شعبه رسیدگی کننده و زمان حضور در جلسات دادگاه به آن‌ها از طریق پیامک یا به صورت حضوری ابلاغ شود. معمولا پس از تشکیل جلسات دادگاه و بررسی پرونده به وسیله قاضی مربوطه، اگر اتهام وارد شده مورد تایید قرار گیرد فرد آسیب دیده برای اعتبار سنجی ادعای مطرح شده به پزشکی قانونی یا پزشکان معتمد قضایی معرفی می شود تا قاضی مربوطه بتواند بر اساس گزارش دریافت شده رای صادر کند.

      پاسخ
  • سلام دی ماه برای درمان دندان مراجعه کردم به کلینیک و دندانم یکبار عصب کشی شد و گفتن بهم هفته بعد پست و روکش انجام میشه تو این مدت به شدت دندان درد داشتم که با مراجعه مجدد متوجه شدن دندان یک کانال اضافه دارد و منو فرستادن متخصص ریشه و یکبار دیگه دندان عصب کشی شد و هزینه مجدد هم پرداختم بعد از چند روز مجدد واسه قالب گیری پست مراجعه کردم به دندان پزشک اول که ایشون حین قالب گیری ریشه دندان رو سوراخ کردن و گوتا دندان پزشکی به طول دو سه سانت در فک من فرو رفت با هزینه کلیلینک سه جلسه رفتم درمان ریشه اما موفق به خارج کردن گوتا نشدن و گفتن مشکلی ایجاد نمیکنه و دندان رو پر کردن و پست و روکش شد یک ماه که گذشت دچار سردرد شدید و احساس بوی نامطبوعی در بینی شدم با مراجعه مجدد متوجه شدن گوتا وارد سینوس فک شده و باعث عفونت خیلی جدی شده و باید عمل تخلیه سینوس انجام بدم میخواستم بدونم با توجه به پرداخت هزینه ها از سمت کلینیک امکان شکایت هست ؟چون دکتر فک اعتقاد دارن باید دندان خارج بشه اما کلینیک میگن دندان مشکلی نداره و چند ماهه آرامش رو از زندگی من گرفتن

    پاسخ
    • با سلام
      اگر آسیب وارد شده به فک شما جدی باشد و بتوان این امر را با انجام معاینات پزشکی اثبات نمود امکان شکایت برای شما محفوظ است و شما می ‌توانید به دو روش برای دادخواهی و احقاق حق خود اقدام کنید. اولین روش برای طرح شکایت مراجعه به کمیسیون تخصصی دندانپزشکی است، معمولاً کمیسیون تخصصی دندانپزشکی در هر شهرستان زیر نظر نظام پزشکی همان استان فعالیت می‌ کند و کار آن رسیدگی تخلفات پزشکی حوزه مورد نظر است. به این معنا که هر کس به دلیل اهمال و ناکارآمدی پزشک معالج دچار مشکل شود می‌تواند برای دادخواهی از طریق این کمیسیون اقدام کند. روش دیگر مراجعه به مراکز قضایی مانند دادگاه‌ های عمومی محل وقوع تخلف، جهت طرح شکایت کیفری از دندانپزشک معالجی است که مرتکب قصور شده است. برای طرح شکایت از دندانپزشک در کمیسیون تخصصی دندانپزشکی باید ابتدا به وب سایت نظام پزشکی استان محل سکونت مراجعه کرده و فرم‌ های شکایت تکمیل گردد سپس طبق روال معمول مدارک مورد نظر برای رسیدگی ارائه شود. طرح شکایت در مراکز قضایی هم به این شکل است که فرد شاکی با در دست داشتن مدارک لازم به مراکز خدمات قضایی مراجعه کرده و اقدام به تنظیم و ثبت شکایت از قصور پزشکی می کند تا شعبه رسیدگی کننده و زمان حضور فرد شاکی در جلسات دادگاه مشخص شدن و از طریق پیامک به او اطلاع رسانی گردد.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    دندونی که پرشده اگر بعد از سه روز موادش خارج بشه و با مواد تیره پرشده باشه و دوباره بخوان با مواد سفید پربشه و هزینه دوباره گرفته بشه میتونم از دکتر شکایت کنم چون از اول کارشون درست انجام نداده؟

    پاسخ
  • سلام،وقتتون بخیر، لطفا رهنمایی کنید،دندان پزشکی مراجعه کردم جهت انجام روکش، دندان خودمو تراش داد و غالب گرفت گفت دو هفته زمان میبره تا روکش اماده بشه،الان حدود یک هفته گذشته هنوز روکش انجام ندادم متوجه شدم دندان کناری از پشت سوراخ کرده و کامل زیر دندان خالی طوری که اصلا معلوم نیست، لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم شکایت کنم؟روکش انجام بدم بعد شکایت کنم یا قبل انجام؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان