جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

سریع ترین راه طلاق

سریع ترین راه طلاق گرفتن زوجین جدایی و طلاق توافقی است، اما اگر طلاق از سمت مرد باشد برای سرعت گرفتن روند کار باید حق وحقوق زن مثل مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل و غیره به صورت کامل پرداخت شود. در مقابل اگر در خواست طلاق از سمت زن باشد می بایست شروط لازم برای اینکار که در ماده 1130قانون مدنی آمده است برای دادگاه خانواده احراز شود تا صیغه طلاق به سرعت بین طرفین جاری شود . قانونگذار برای حمایت از خانواده  پروسه و روند طلاق  را عامدانه طولانی و زمان بر می کند شاید زوجین از طلاق منصرف شده و به زندگی مشترک خود بازگردند. در طلاق توافقی زوجین پس از توافق بر سر مسائل فی مابین مثل حضانت فرزندان، نفقه، مهریه باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. پس از شرکت زوجین در جلسات مشاوره خانواده اگر گواهی عدم امکان سازش برای آنها صادر شود آنها می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن به دادگاه خانواده مراجعه کرده و پس از ارائه گواهی عدم امکان سازش برای جدایی و طلاق خود اقدام نمایند.

انواع طلاق

در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده انواع طلاق از نظر امکان بازگشت زن و مرد به زندگی سابق خود در صورت پشیمانی پس از طلاق به دو نوع طلاق رجعی و بائن تقسیم می شوند که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

  • طلاق رجعی

طلاق رجعی یکی از انواع طلاق است که در صورت پشیمانی طرفین از طلاق، مرد در زمان عده همسر سابق خود پس از جدایی حق رجوع به او را دارد و برای اینکه زوجین مجدداً بتوانند به یکدیگر رجوع کرده و با هم زندگی کنند نیاز به ازدواج و عقد نکاح مجدد ندابائن

 به عبارت دیگر اگر زن و مرد پس از طلاق از کرده خود پشیمان شوند مرد می تواند قبل از اتمام  زمان عده زن سابق خود به او رجوع کرده و برای ادامه زندگی مشترک نیاز به ازدواج و عقد نکاح مجدد ندارند.

  • طلاق بائن

طلاق بائن یکی از انواع طلاق از نظر پشیمانی و بازگشت به زندگی مشترک بعد از طلاق است. بر اساس قانون حمایت از خانواده در طلاق بائن در صورت پشیمانی زوجین از طلاق، مرد حق رجوع به زن در زمان عده را ندارد و برای رجوع مجدد به همسر خود می بایست بعد از اتمام مدت عده دوباره صیغه عقد بین آنها جاری شده و با یکدیگر ازدواج کنند.

 طلاق بائن دارای انواع مختلفی است که از آن جمله می‌توان به مواردی مانند طلاق مبارات، طلاق خلع، طلاق زن باکره، سه طلاقه، طلاق زن یائسه و طلاق زن صغیره اشاره کرد.


در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران؛ با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید.


سریع ترین راه طلاق توافقی

 همانطور که گفته شد سریع ترین راه طلاق و جدایی زوجین از یکدیگر طلاق توافقی است، به بیان دیگر در طلاق توافقی زن و شوهر وقتی بر سر مسائل زندگی مشترک مثل حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و مسائل دیگر به توافق می رسند طبق روال قانونی باید در جلسات مراکز مشاوره خانواده شرکت نمایند.

پس از شرکت در جلسات مشاوره اگر رای بر عدم سازش آن  ها صادر شود می توانند با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش به دادگاه خانواده مراجعه کرده و برای جدایی و طلاق اقدام نمایند. از دیگر ویژگی های طلاق توافقی آن است که نیاز به تعیین داور برای زوجین و ارائه نظر او به دادگاه خانواده نیست.

لذا روند دادرسی از سرعت قابل قبولی برخوردار است و پرونده طلاق دچار اطاله دادرسی نشده و‌زمانبر نیست. در میان روش های مختلف طاق و جدایی زوحین، طلاق توافقی یکی از سریع ترین راههای خاتمه دادن به زندگی مشترک است که توافق طرفین بر سر مسائل فی مابین  در آن بسیار تعیین کننده و راهگشا است.

◁◁ مطلب پیشنهادی: سریعترین راه گرفتن مهریه

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

بر اساس قوانین جاری فقط مرد می تواند زن را طلاق داده از او جدا شود و زن فقط در صورتی می تواند درخواست طلاق از مرد را به مراجع قانونی ارائه دهد که دلایل محکمه پسند و قانونی برای اینکار داشته باشد در غیر این صورت روند طلاق دچار مشکل شده و ممکن است‌به نتیجه نرسد.

بنابر قانون از جمله مواردی که زن می تواند بر اساس آن درخواست طلاق از مرد را مطرح نماید می توان به مواردی مانند عسر و حرج زن، عدم پرداخت نفقه توسط شوهر، داشتن وکالت برای طلاق یا یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد ازدواج اشاره کرد.

یعنی زن می تواند با اتکا به هر یک از موارد بالا، درخواست طلاق خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. منتهی باید توجه داشت در صورتی رای طلاق زن از طرف دادگاه خانواده صادر می شود که موارد گفته شده برای دادگاه مربوطه احراز شده  به اثبات رسیده باشد.

◁◁ مطلب پیشنهادی: مراحل طلاق از طرف زن

بر اساس قانون چه مواردی در صورت احراز از مصادیق عسر و حرج زن محسوب می شود؟

بر اساس ماده 1130 قانون مدنی از مصادیق عسر و حرج زن که در صورت احراز توسط دادگاه خانواده می تواند با اتکا به آن ها و به سرعت و راحتی از شوهر خود جدا شود می توان به مواردی که در ادامه می آید اشاره کرد:

  • ترک زندگی مشترک توسط شوهر حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در مدت یک سال بدون داشتن عذر موجه
  • اعتیاد زوج به یکی از مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکلی که باعث متزلزل شدن کانون خانواده شود و عدم امکان الزام زوجه به ترک آن ها در مدتی که پزشک برای ترک اعتیاد مشخص می کند
  • محکومیت قطعی زوج به حبس 5 سال و بیشتر
  • ضرب و شتم زوجه یا هرگونه سوء رفتار مداوم که عرفا برای زوج قابل تحمل نباشد.
  • ابتلاء زوج به بیماری های لاعلاج روحی و روانی که باعث مختل شدن زندگی مشترک می شود.

ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی:

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

سریع ترین راه طلاق از طرف مرد

سریع ترین راه طلاق از طرف مرد زمانی میسر می شود که مرد بر طبق قوانین شرعی و قانون حمایت از خانواده تمام حقوق زن را اعم از نفقه، مهریه، اجرت المثل، جهیزیه و غیره را به صورت تمام و کمال به زن پرداخت کرده باشد. به عبارت دیگر بر اساس قوانین کشور که برگرفته از قوانین اسلامی هستند حق طلاق با مرد است و هر زمان که بخواهد می تواند درخواست طلاق همسر خود را به دادگاه خانواده ارسال کند.

اما بر طبق قوانین خانواده چون پروسه طلاق از طرف مرد ممکن است زمانبر و طولانی باشد. لذا برای سرعت گرفتن روند طلاق در درجه اول مرد باید وکیل مناسبی برای این کار انتخاب کند و در گام دوم باید حق و حقوق زن را به صورت کامل پرداخت نماید تا دلیلی برای اطاله دادرسی وجود نداشته باشد.

سخن پایانی

بهترین و راحت ترین راه طلاق برای زن و مرد زمانی میسر می شود که شرایط قانونی این کار فراهم باشد. هرچند بر اساس قوانین جاری که برگرفته از قوانین اسلامی هستند مرد هر زمان که بخواهد می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و زن خود را طلاق دهد اما شرط انجام این کار و سرعت گرفتن روند کار با پرداخت تمام و کمال حق وحقوق زن مثل نفقه، اجرت المثل، جهیزیه، مهریه و غیرممکن می شود.

همچنین بر اساس قوانین جاری زن فقط در صورت محرز شدن عسر و حرج ، عدم پرداخت نفقه توسط شوهر، داشتن وکالت برای طلاق یا یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد ازدواج یا بر اساس مصادیق ارائه شده در ماده 1130 قانون مدنی و احراز این موارد از سوی دادگاه خانواده می تواند از همسر خود در سریع ترین زمان ممکن طلاق بگیرد در غیر اینصورت روند جدایی و طلاق زمان‌بر بوده و در خیلی از موارد ممکن است به نتیجه مورد نظر منتهی نشود.

لذا زوج های که به دلایل مختلف قصد دارند به سرعت ازیکدیگر جدا شوند یا باید از طلاق توافقی برای انجام این کار استفاده کنند یا قبل از انجام هر کاری با یک وکیل طلاق تضمینی مشورت کنند تا وضعیت آنها را از نظر شرایط قانونی بسنجد و به آنها راهکار لازم را برای انجام این کار ارائه دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان