جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

شکایت بابت سرقت گوشی

شکایت بابت سرقت گوشی یک گام مهم و اساسی برای ردیابی و پیدا کردن گوشی های سرقت شده می‌باشد؛ سرقت گوشی یکی از جرایم رایج و متداول در جوامع مختلف به خصوص کشورهای فقیر و جهان سوم به خاطر فقر و‌ تنگ دستی است.

صاحبان گوشی‌های سرقت شده برای شکایت بابت سرقت گوشی‌های از دست رفته خود باید یک سری کارها مثل طرح شکایت، ارائه مدارک لازم جهت شکایت، دریافت شماره سریال برای درجه در شکایت، ردیابی گوشی سرقت شده را مرحله به مرحله انجام دهند تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن گوشی سرقت شده خود را پیگیری و باز پس گیری نمایند.

نحوه شکایت بابت سرقت گوشی

نحوه شکایت بابت سرقت گوشی به این شکل است که صاحب گوشی قبل از هرکاری برای کنترل سیمکارت و جلوگیری از انجام اعمال خلاف با آن باید قبل از انجام هر کاری نسبت به مسدود سازی سیم کارت خود اقدام نمایند.

به بیان دیگر صاحب سیمکارت و گوشی سرقتی می‌بایست ابتداء با مراجعه به مراکز و نمایندگی اپراتور مورد نظر و ارائه مدارک لازم سیم‌کارت خود را غیر فعال نماید؛ قدم دوم برای طرح شکایت بابت سرقت گوشی مراجعه به کلانتری یا دادسرها می‌باشد.

اگر  برای سرقت گوشی ابتدا در کلانتری شکایت مطرح شود  چون برای رسیدگی، پرونده مورد نظر باید به دادسرا ارجاع ‌شود، ممکن است این کار زمان بر باشد لذا برای صرفه جویی در زمان بهتر است برای طرح شکایت سرقت گوشی ابتدا به دادسرا مراجعه شود تا سرعت رسیدگی به کار افزایش پیدا کند.

در ادامه باید شماره سریال گوشی برای درج در پرونده از طریق روال معمول مثل برداشتن از روی کارتن گوشی یا در صورت نبودن کارتن از شرکت مخابرات استعلام و جهت پیگیری در پرونده درج شود.

پس از دریافت شماره سریال گوشی، از طریق گرفتن کلید ستاره، مربع، 06 ،مربع ردیابی گوشی پس از گذراندن مراحل و درج اطلاعات لازم فعال می‌شود و شرکت مخابرات از طریق سریال پانزده رقمی گوشی اگر سیم‌کارت جدیدی در گوشی قرار گیرد اقدام به ردیابی گوشی کرده و مشخصات سیم‌کارت جدیدی را که در گوشی قرار گرفته است برای پیگیری به مراجع قضایی ارائه می‌دهد.

برای مسدود کردن یا غیرفعال نمودن سیم کارت گوشی سرقت شده چه باید کرد؟

به دو شکل می‌توان برای مسدود کردن یا غیرفعال نمودن سیم کارت گوشی سرقت شده اقدام نمود، اولین روش اقدام به صورت حضوری است در این روش شخص صاحب سیم کارت باید با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از نمایندگی های اپراتورهای مجاز مراجعه کرده و درخواست مسدود شدن سیم کارت را ارائه دهد.

باید توجه داشت در صورتی این کار ممکن است که سیم کارت به اسم شخص مراجعه کننده باشد، روش دیگر برای غیر فعال کردن سیم کارت تلفن سرقت شده مراجعه غیر حضوری به مراکز و واحدهای سیار اپراتور مورد نظر است در این روش صاحب سیمکارت شماره ارتباط مردمی اوپراتور مورد نظر را شماره گیری کرده و تقاضای مسدود شدن سیم کارت خود را می‌کند.

همچنین در این شرایط صاحب سیم کارت باید سرقت گوشی با سیم کارت فعال را به اپراتور گوشزد نماید تا با سرعت بیشتری روال اداری مسدود شدن سیم کارت انجام شود.

در زمان طرح شکایت سرقت گوشی باید به چه نکاتی توجه شود؟

در زمان طرح شکایت سرقت گوشی در دادسرا یا کلانتری اولاً فرد خواهان می‌بایست نام خود را در قسمت شاکی به صورت دقیق درج نماید سپس اطلاعات مورد نیاز در مورد گوشی خود را به شکل دقیق وارد کند.

همچنین اگر شخص خواهان که گوشی موبایلش به سرقت رفته است چنانچه به شخص خاصی مشکوک است نام فرد مورد نظر را به عنوان مظنون و نه متهم در شکایت خود درج کند؛ علاوه بر اینها باید زمان و مکان وقوع جرم به شکل دقیق همراه با  شرح کامل ماوقع برای رسیدگی بهتر در شکایت اولیه درج شود.

برای دریافت شماره سریال گوشی سرقتی چه باید کرد؟

برای دریافت شماره سریال گوشی سرقتی ابتدا باید نسبت به شماره گیری کلید ستاره سپس مربع در ادامه  درج عدد 06 و مجدد کلید مربع اقدام شود، پس از انجام این کار باید مراحل اداری با درج اطلاعات مرحله به مرحله کامل و طی شود تا اداره مخابرات با ثبت شماره سریال 15 رقمی گوشی نسبت به پیگیری و ردیابی آن اقدام کند.

در زمان خرید گوشی باید به چه نکاتی توجه شود؟

در زمان خرید گوشی باید به یک سری از نکات مثل خریداری گوشی از فروشگاه های معتبر و دارای پروانه کسب، ضمانت نامه معتبر داشتن گوشی و دریافت فاکتور خرید معتبر و ممهوراز فروشنده گوشی توجه شود تا در صورت گم یا سرقت شدن گوشی بتوان با استفاده از آن ها  با سرعت بیشتری گوشی مفقود یا سرقت شده را  پیگیری نمود؛ باید حتی المقدور از خرید گوشی دست دوم بدون کارتن و جعبه خود داری شود و قبل از خرید گوشی دست دوم  می‌بایست شماره سریال درج شده در روی کارتون با سریال گوشی مطابقت داده شود.

برای شکایت بابت سرقت گوشی چه مدارکی مورد نیاز می باشد؟

برای طرح شکایت سرقت یا مفقود شدن گوشی یک سری از مدارک باید ذیل شکواییه الصاق شود تا شکایت از اعتبار قانونی لازم برای پیگیری برخوردار باشد، مدارکی که باید ذیل شکواییه برای تکمیل شدن پرونده  الصاق شود عبارتند از:

  • اصل فاکتور خرید گوشی و به همراه 2 نسخه فتوکپی
  • اصل شماره سریال پشت جعبه یا کارتون گوشی به همراه 2 نسخه کپی از آن
  • اصل کارت ملی فرد شاکی یا خواهان به همراه 2 نسخه فتوکپی
  • حضور شخص شاکی یا وکیل قانونی او

سخن پایانی

شکایت بابت سرقت گوش باید از طریق کلانتری یا دادسرا انجام شود؛ اما اگر شکایت بابت سرقت گوشی ابتدا در کلانتری انجام شود چون برای پیگیری باید به دادسرا ارجاع داده شود ممکن است این روند زمانبر باشد، لذا برای شکایت بابت سرقت گوشی بهتر است ابتدا به دادسرا مراجعه شود تا سرعت رسیدگی به پرونده افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از کارهایی که در زمان سرقت گوشی باید مورد توجه قرار گیرد آن است که صاحب گوشی باید به صورت حضوری یا غیرحضوری برای مسدود کردن سیم کارت و جلوگیری از سوء استفاده به مراکز و دفاتر رسمی اپراتورهای تلفن همراه مورد نظر مراجعه کند.

برای راحتی افرادی که گوشی شان مفقود یا سرقت می شود جدیدا سامانه همیاب 24 راه اندازی شده است که از طریق آن می توان با درج مشخصات صاحب سیمکارت  برای تلفن همراه اعلام سرقت کرده و درخواست ردیابی نمود.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام گوشی من به سرقت رفته همراه با کارتن گوشی، شماره سریال گوشی و ندارم. از چه طریقی میتونم شماره سریال گوشیم و پیدا کنم؟

    پاسخ
    • علی اصغر
      13 دی 1402 01:19

      سلام چرا باید کارتن گوشی رو همراه خودتون حمل کنید آخه ؟ چی بوده گوشی تون؟

      پاسخ
    • ادمین (وکالتم)
      31 خرداد 1403 11:24

      اگر گوشی شما همراه با کارتون آن سرقت شده است باید برای سوزاندن سیم کارت خود با در دست داشتن مدارک شناسایی یا مدارک مالکیت سیم کارت به دفاتر خدماتی اپرا تور مربوطه مراجعه نماید، سپس برای دریافت سریال گوشی سرقت شده، درخواست آن را مطرح و استعلام نماید. در ادامه پس از دریافت سریال گوشی با مراجعه به سامانه همیاب اقدام به پیگیری گوشی سرقت شده خود کنید. منتهی باید به این نکته توجه داشت که در صورت پیدا شدن گوشی سرقت شده همراه با کارتون فقط در صورتی شما می‌توانید مالکیت خود بر روی گوشی مورد ادعا را ثابت کنید و آن را از مراجع قضایی و قانونی دریافت نمایید که کاغذ خرید آن را در اختیار داشته باشید در غیر این صورت ادعای مالکیت شما بر روی گوشی سرقت شده با مشکل مواجه می ‌شود.

      پاسخ
  • سلام
    گوشی بنده گم شد با همیاب دو تا سبم کارت داخلش انداختن که دادگاه نخواست طرف رو و نوشته دزدی تعزیری نیست چه کنم ؟
    اعتراض کردم و شکایت مجدد که گفتن چون یه قاضی رسیدگی کرده همون حکم قبلی یعنی تعزیری نیست .گوشیم دستشه داره استفاده میکنه
    حتی کانتری ادرسم داده بهم
    پاشم برم جلو درشون به نظرتون ؟

    پاسخ
    • احتمالاً مدارک ارائه شده شما به دادگاه که نشان دهنده مالکیت شما بر گوشی گمشده باشد کامل نیست. به عبارت دیگر فردی می‌تواند ادعای سرقت یا گم شدن گوشی خود را به اثبات برساند که مدارک لازم برای اثبات ادعای خود را در اختیار داشته باشد. به این معنا که صرف مراجعه به پلیس ۱۱۰ یا دادگاه برای شکایت و پیگیری یک گوشی سرقتی یا گمشده نمی ‌تواند برای پس گرفتن گوشی مورد ادعا کافی باشد و شما باید مدارکی مثل کاغذ خرید گوشی، کارتون گوشی یا سریال درج شده در پشت کارتون گوشی را در اختیار داشته باشید تا بتوانید مالکیت خود را بر روی گوشی مورد ادعا اثبات کنید. در غیر این صورت دارنده گوشی با داشتن این گونه مدارک می‌تواند مالکیت خود را بر روی گوشی اثبات کرده و ادعای شما را بی‌ اعتبار کند.

      پاسخ
  • سید مجتبی موسوی
    19 خرداد 1403 02:13

    با عرض سلام و خسته نباشید به برادران زحمت کش انتظامی ، گوشی من در یکی از محله های مشهد سرقت شده و فرد سارق یکی از اشناهای من بوده (هم محله) شبی که گوشی من سرقت شد من مطمعن نبودم گوشی من رو از بین ۳ نفر چه کسی سرقت کرده ، بعد از گذشت یک هفته یکی از ان ۳ نفر به کانون رفته بود (ان هم برای سرقت از خانه‌ی دختر عمه اش )من هم که مطمعن نبودم کار چه کسی است شکایت نکردم ، اما الان بعد گذشت ۴ ماه یکی از افرادی که بهش شک داشتم و خیلی بهم تلقین میشد که کار اونه سرقت همانی بود که به کانون رفته بود . (پسر عمه فرد سارق) اومد بهم گفت که من میدونم گوشیت دست کیه و حتی میگفت گوشیتو تو دستم گرفتم و سالمه تو به من مبلغ۲ میلیون تومان شیرینی بده من گوشیِ تورا برایت میاورم بعد گذشت یک هفته حرف خود را بازگرداند و گفت هرچه به طرف زنگ میزنم جواب نمیده منم هم که از ماجرا خبر دار شدم و فهمیدم که همان فردی که به کانون رفته بوده گوشی من رو هم سرقت کرده بوده گفتم طوری نیس اگر خبری شد بهم خبر بده ، بعد دو روز من همراه فرد سارق و پرعمه اش برای خرید به بازار رفتیم و در بین راه فرد سارق گفت من گرسنه ام برایم چیزی بخر ، من که داخل کارت بانکی خود مقداری پول داشتم برای او فقط تکه نانی خریدم و فرد سارق برای همین حرکت من بسیار ناراحت شد من هم که دیدم ناراحت شده از پشت سرشان یواش یواش باهاشان راه میرفتم تا یه کلمه ای به گوش من خورد که فرد سارق به پسر عمه اش گفت : ولش کن خودمون با یه سیمکارت دزدی گوشی رو روشن میکنیم . من هم که دیدم ایگونه حرف زد دیگر مطمعن شدم کار خودش است اما به او چیزی نگفتم که گوشی من را به کسی نفروشد تا دست من از مالم خیلی دور شود و حالا میخواهم بدونم چگونه گوشی خود را از فرد سارق بگیرم
    ۱ایا از پسر عمه اش که گفته بود من میدانم گوشی دست چه کسی است شکایت کنم؟
    ۲ ایا از خود فرد سارق شکایت کنم؟

    پاسخ
  • سید مجتبی موسی
    19 خرداد 1403 18:56

    من سوالی پرسیده بودم چرا جوابی دریافت نکردم؟

    پاسخ
  • سید مجتبی موسی
    24 خرداد 1403 23:51

    سلام جناب اقای اسدی
    میشود به سوالی که پرسیده بودم جواب دهید
    و من را راهنمایی کنید تا به مالم برسم
    ممنون میشم اگه جوابی برایم بدهید تا به من کمک کند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان