جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

روند طلاق با داشتن حق طلاق

روند طلاق با داشتن حق طلاق از سوی زوجه باعث کوتاه و آسان تر شدن طلاق می شود به این معنا که لازم نیست زن برای جدا شدن از همسرش دلایل محکمه پسندی را به دادگاه مربوطه ارائه دهد یا در مراحل مختلف اینکار بجز دفترخانه طلاق برای جاری شدن حکم طلاق حاضر شود. چون برای صدور حکم طلاق، قاضی مربوطه فقط صحت و درستی مدارک ارائه شده را بررسی می کند و هیچگونه دلیل و مدرک غیر از آن از زوجه درخواست نمی شود.

به عبارت دیگر در روند طلاق با داشتن حق طلاق حضور زوجه در جلسات غربالگری و مشاوره اجباری نیست. علاوه بر اجباری نبودن حضور در جلسات مشاوره و غربالگری حضور زوجه در جلسات دادگاه رسیدگی کننده هم لازم نیست و وکیل مربوطه می تواند به جای زوجه در جلسات دادگاه رسیدگی کننده شرکت نماید. به عبارت دیگر در طلاق با داشتن حق طلاق، زن پس از گرفتن وکیل فقط کافیست در پایان کار برای جاری شدن صیغه طلاق در یکی از دفاتر طلاق حاضر شود و اسناد و مدارک طلاق را امضا و تایید نماید.

حق طلاق چیست؟ انواع وکالت در طلاق

حق طلاق به حق و امتیازی گفته می شود که در قانون به یکی از زوجین یا هر دو نفر آنها برای جدا شدن از دیگری داده می شود. در کشورهای اسلامی مثل ایران که قوانین حقوقی آنها برگرفته از شرع مقدس اسلام است حق طلاق با مرد است و زن بدون موافقت مرد نمی تواند از او جدا شود مگر دلایل محکمه پسند و قانونی را  به محاکم قضایی ارائه دهد.

اما اگر مرد به دلایل مختلف به صورت قانونی و ثبتی حق طلاق را به زن بدهد، زن هر زمان که بخواهد می تواند با در دست داشتن سند ازدواج و حق طلاق برای ثبت دادخواست طلاق و جدا شدن از همسر خود اقدام کند و مرد به هیچ وجه نمی تواند با تصمیم همسرش مخالفت نماید.

حتی داشتن حق طلاق  به زن یا زوجه این را اجازه می دهد که برای طی شدن روند طلاق با داشتن وکیل در ثبت دادخواست طلاق، جلسات مشاوره و غربالگری و حتی جلسات دادگاه رسیدگی کننده  هم شرکت نکند و فقط در زمان جاری شدن صیغه عقد در دفاتر طلاق حاضر شده و اسناد و مدارک طلاق را امضا و تایید نماید. معمولاً وکالت در طلاق به دو روش  به زوجه واگذار می شود.

یکی از این موارد حق طلاق در ضمن عقدنامه است به این معنا که شوهر در زمان نوشتن عقدنامه حق طلاق را به زوجه داده و خود به علاوه شهود آن را امضا و تایید می کنند.

در روش دوم وکالت در طلاق یا حق طلاق به صورت محضری به زن داده می شود به این معنا که زن و شوهر پس از به تفاهم رسیدن در مورد این مسئله با در دست داشتن مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی به دفترخانه های مربوطه مراجعه می کنند.

سپس در ادامه پس از تنظیم وکالت نامه طلاق و امضاء و تایید زوج، این وکالت نامه به زوجه داده می شود تا در صورت دلخواه از آن استفاده کند. از نکاتی که باید به آن توجه شود آن است که در هر دو مورد از انواع وکالت در طلاق، مرد می تواند شروطی مثل بخشیدن مهریه را در قبال ارائه حق طلاق به زن در وکالتنامه مورد نظر درج نماید.

 همچنین از نکاتی که در هنگام تنظیم وکالت نامه طلاق، زن و شوهر باید با آن توجه کنند بلاعزل بودن آن است یعنی فرد وکالت دهنده بدون رضایت طرف مقابل، به هیچ وجه نمی تواند وکالت نامه طلاق را فسخ نماید.

◁◁ مطلب پیشنهادی: در چه مواردی زن حق طلاق دارد

مزایای حق طلاق برای زن

حق طلاق برای زن در مراودات خانوادگی می تواند مزایای زیادی مثل بالا رفتن اعتماد به نفس در رفتار با شوهر و خانواده اش، افزایش شأن و شخصیت زن در مقابل شوهر و نزدیکان او، جلوگیری از بد رفتاری و کم محلی آن ها و غیره را به همراه داشته باشد.

اما مهمترین مزیت حق طلاق برای زن آن است که هر زمان که بخواهد می تواند از همسر خود بدون رضایت او جدا شود و هیچگونه منعی برای این کار وجود ندارد. به عبارت دیگر داشتن حق طلاق برای زن این مزیت بزرگ را برای او به همراه دارد که برای جدا شدن از همسرش  نیاز به اجازه او نداشته باشد و هر زمان که بخواهد بتواند از او جدا شود.

همچنین حق طلاق این امکان را برای زوجه فراهم می کند که پس از گرفتن وکیل علاوه بر شرکت نکردن در جلسات غربالگری و مشاوره در جلسات دادگاه هم شرکت نکند و فقط برای جاری شدن صیغه عقد و امضا و تایید مدارک در یکی از دفاتر طلاق حاضر شود.

از دیگر مزایای حق طلاق برای زن کوتاه شدن زمان طلاق در مقایسه با دیگر انواع طلاق است چون مرد به عنوان صاحب رای در مسئله طلاق اجازه انجام این کار را به صورت کتبی و رسمی به زن خود داده است و به هیچ وجه نمی ‌تواند مانع انجام طلاق شود.

آیا زن با داشتن حق طلاق میتواند طلاق بگیرد؟

زن با داشتن حق طلاق می تواند به راحتی از مرد یا شوهر خود جدا شود منتهی در هنگام تنظیم وکالت نامه طلاق باید به موارد درج شده در متن آن توجه کند که اولاً متن تنظیم شده بلاعزل  بودن وکالت نامه را تایید کند،  دوما زوج یا تنظیم کننده متن وکالت نامه شروط سختی را برای طلاق در آن قرار ندهند به شکلی که انجام آن شروط کار را برای زوجه سخت یا غیر ممکن کند.

 به عبارت دیگر زن با گرفتن حق طلاق در ضمن عقدنامه یا حق طلاق محضری می تواند اختیار طلاق را به دست بیاورد و هر زمان که بخواهد پس از گرفتن وکیل و تنظیم دادخواست طلاق، روند قانونی این کار برای انجام طلاق را آغاز کند.

البته باید به این نکته توجه داشت که زن در شرایط عادی بدون اجازه شوهر و ارائه مدارک معتبر و محکمه پسند یا اثبات عسر و حرج خود نمی تواند از زوج جدا شود اما قانونگذار این حق را برای زن به رسمیت شناخته است که در صورت داشتن حق طلاق و گرفتن وکیل بتواند به راحتی از شوهر یا زوج  خود جدا شود.

◁◁ مطلب پیشنهادی: سریع ترین راه طلاق

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق از سوی زوجه به این شکل است که زوجه یا وکیل او با در دست داشتن مدارک لازم باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای تنظیم و ثبت دادخواست طلاق مراجعه کنند. سپس زوجه باید در جلسات اجباری غربالگری و مشاوره قبل از طلاق شرکت نماید البته باید توجه داشت که  داشتن وکیل می تواند زوجه را از شرکت  در جلسات مشاوره و غربالگری معاف نماید.

در ادامه پس از آنکه رای عدم تفاهم زوجین از سوی مسئول جلسات غربالگری و مشاور صادر شد برای زوجه به صورت پیامک یا ابلاغ حضوری زمان شرکت در جلسات دادگاه رسیدگی  کننده به پرونده ارسال می شود. پس از مشخص شدن شعبه رسیدگی کننده، زوجه در زمان مقرر برای رسیدگی به دعوای مطرح شده به شعبه مربوط مراجعه کند.

 باید به این نکته توجه داشت که حضور زن در صورت داشتن وکیل در جلسات دادگاه ضروری نیست و وکیل می تواند به جای زوجه در جلسات رسیدگی به طلاق شرکت کند.

 در ادامه قاضی مربوطه پس از بررسی پرونده و مدارک ارائه شده در صورت تایید مدارک اقدام به صدور رای طلاق می کند. پس از صدور رای طلاق از سوی قاضی پرونده، زوجه باید در یک پروسه زمانی مشخص به یکی از دفاتر طلاق  برای جاری شدن صیغه طلاق و خاتمه زندگی مشترک مراجعه کند.

مدارک لازم جهت طلاق با داشتن حق طلاق

برای  طلاق با داشتن حق طلاق مثل انجام همه کارهای اداره دیگر نیاز به ارائه یک سری مدارک هویتی است تا صلاحیت فرد متقاضی برای انجام کار  اداری مورد نظر تایید گردد.

طبق روال جاری جهت طلاق با داشتن حق طلاق یک سری مدارک باید آماده و ارایه شود که از آن جمله می توان به مدارک هویتی طرفین مثل کارت ملی و شناسنامه، اصل عقدنامه، گواهی تایید اطلاعات ثبت شده در عقدنامه از دفترخانه محل صدور، سند و مدرک تایید کننده حق طلاق اشاره کرد.

◁◁ مطلب پیشنهادی: مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق

اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول میکشد؟

معمولاً تفاوت  شرایط زن و شوهر در پرونده های مختلف که در آنها زن حق طلاق دارد و همچنین شلوغی یا خلوت بودن مراکز رسیدگی کننده از عوامل تعیین کننده در مدت زمان صدور حکم طلاق است که می‌تواند در زمان طلاق موثر باشد. لذا تعیین یک زمان مشخص برای انجام فرایند این نوع طلاق کار سخت و غیرمنطقی است.

معمولا از زمان ثبت دادخواست طلاق با داشتن حق طلاق در مراکز الکترونیک قضایی تا صدور رای نهایی از سوی قاضی پرونده و اجرای رای صادر شده در دفترخانه های طلاق یک دوره زمانی چند ماهه طول می کشد که بیشترین زمان صرف شده مربوط به شرکت زوجین در جلسات غربالگری و مشاوره است که معمولاً بین 3 تا 5 ماه طول می کشد.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل طلاق تهران

هزینه وکیل برای طلاق با داشتن حق طلاق

در طلاق با داشتن حق طلاق گرفتن وکیل اختیاری نیست یعنی حق انتخاب در گرفتن یا نگرفتن وکیل برای زوجه وجود ندارد و او خواه ناخواه باید وکیل داشته باشد.

وکلایی که برای پیگیری پرونده های حق طلاق انتخاب می شوند از نظر قانونی وکیل مختص به دفاع از زوج یا زوجه نیستند بلکه فقط به جای مرد در جلسات دادگاه برای پیگیری روند کار و انجام امضا های لازم حضور پیدا می کند.

هرچند هزینه استاندارد و پذیرفته شده وکیل در  پرونده های مختلف به صورت سالانه از سوی قوه قضاییه تعیین می شود اما معمولاً هزینه وکلاء مختلف با توجه به شرایط وکیل،  میزان کارایی  و شناخته شده بودن متفاوت است لذا تعیین  یک هزینه ثابت و یکسان برای همه وکلاء در این گونه پرونده ها کاری سخت و غیرمنطقی است.

اگر حق طلاق با زن باشد مهریه تعلق میگیرد؟

چه حق طلاق با زن باشد چه با مرد مهریه به زن تعلق می گیرد و در صورت درخواست زن مرد موظف به پرداخت آن است. مهریه یک حقی پذیرفته شده است که قانونگذار برای زن در نظر گرفته است و پس از جاری شدن صیغه عقد باید  کرد آن را به زن پرداخت کند.

چه حق طلاق با زن باشد یا مرد همه حقوق زن قبل از طلاق مثل مهریه، اجرت المثل، نفقه و غیره مثل انواع طلاق باید به او پرداخت شود مگر آنکه زوجه برای اعطای حق طلاق به زن شرط بخشیدن مهریه را در نظر گرفته باشد که در این صورت فقط زمانی حکم طلاق برای زن صادر می شود که او مهریه خود را در حق مرد بخشیده باشد.

◁◁ مطلب پیشنهادی: سریعترین راه گرفتن مهریه

سخن پایانی

روند طلاق با داشتن حق طلاق به این شکل است که زن ابتداء باید با در دست داشتن مدارک هویتی، عقدنامه و سند حق طلاق  برای تنظیم دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید. سپس در ادامه پس از تنظیم و ثبت دادخواست طلاق، زمان حضور طرفین در جلسات مشاوره و غربالگری مشخص می شود.

پس از اتمام جلسات غربالگری و مشاوره نوبت به صدور گواهی عدم تفاهم طرفین می رسد. در نهایت زمان حضور آن ها در جلسات دادگاه برای آن ها پیامک می شود یا به صورت حضوری به آنها  ابلاغ می گردد.

معمولا پس از پایان جلسات دادرسی در صورت معتبر بودن مدارک برای زوجه حکم طلاق صادر می شود به شکلی که او در یک دوره زمانی مشخص باید به دفاتر طلاق مراجعه کرده و پس از جاری شدن صیغه طلاق اسناد مربوط به این کار را امضا و تایید نماید.

منتهی تفاوت روند طلاق با داشتن حق طلاق با دیگر انواع طلاق در آن است که زن یا زوجه با داشتن وکیل  تا روز حضور در دفترخانه طلاق لازم نیست در همه مراحل و فرایند اداری طلاق شرکت کند و وکیل مربوطه به جای او می توان  این مراحل را پیگیری کند.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان