جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

انواع جرم سایبری

همانطور که می دانید امروزه فضای سایبری یا مجازی، به جنبه ای جداناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل گردیده است. افراد ممکن‌ است‌ در طول روز ساعت ها در فضای دیجیتالی مشغول به فعالیت باشند. با ظهور دنیای دیجیتال، زندگی بشر بسیار آسان تر گردیده است. اما در دنیای دیجیتال نیز همانند دنیای حقیقی، جرائمی رخ می دهند. همین مسئله باعث گردیده فعالیت در این فضا، ناامن بوده و نیاز به حفاظت های امنیتی بسیاری داشته باشد. یکی از رایج ترین جرائمی که در دنیای دیجیتال رخ می دهد، جرم مجازی یا سایبری می باشد. جرم سایبری به هرگونه فعالیت غیر قانونی گفته می شود، که با استفاده از اینترنت و ‌دنیای مجازی صورت می گیرد. جرائم سایبری می توانند موجب وارد آمدن خسارات زیادی به قربانیان شوند. البته جرائم سایبری گاها هیچ خطری به همراه ندارند، و به صورت غیر عمد صورت می گیرند‌.

اما حتی اگر موجب ایجاد خسارت نیز نشوند، چون یک فعالیت غیر قانونی هستند شامل مجازات قانونی خواهند گردید.‌ مجرمینی که مرتکب این دسته از جرایم می شوند، اغلب افرادی تعلیم دیده هستند، که کاملا برنامه ریزی شده مرتکب اینگونه اعمال می شوند. حال جرائم سایبری نیز انواع مختلفی داشته، و مجازات های متفاوتی نیز دارند.

 در ادامه به بررسی رایج ترین انواع جرم سایبری پرداخته ایم:

  • هک

یکی‌ از مهمترین جرائم سایبری که امروزه بسیار شاهد وقوع آن هستیم، هک می باشد. هک در واقع جرمی است که در طی وقوع آن به سیستم کاربران حمله شده، تا بتوان به اطلاعات آن دسترسی پیدا نمود. هکر ها با دستیابی به اطلاعات کاربران، می توانند اقدامات مختلفی انجام دهند. به عنوان مثال ممکن است هکر رایانه شخصی یک‌ کاربرد را هک نموده، و از این طریق به اطلاعات حساب او دسترسی یابد.

 سپس اقدام به برداشت وجه از حساب کاربر نموده، و اینگونه از شخص اخاذی نماید. البته هک تنها خسارات مالی به همراه ندارد.  گاهی یک شرکت مهم اطلاعاتی محرمانه و حیاتی در سیستم عامل خود دارد. حال مجرم با انجام جرم سایبری اقدام به هک و دسترسی این اطلاعات نموده، تا با استفاده از آن ها علیه شرکت مورد نظر اقداماتی انجام دهد.

  • فیشینگ

حتما واژه فیشینگ را بارها و بارها شنیده اید. فیشینگ یکی از رایج ترین جرائمی است، که در دنیای دیجیتال رخ می دهد. در این نوع جرم از اطلاعات افراد سو استفاده شده، و مجرم با انجام این کار به منافع خود دست می یابد. به عنوان مثال با ارتکاب این جرم ممکن است مجرم از حساب بانکی دیگران، برای جا به جایی مبالغ کلان که از راه های غیر قانونی به دست آمده اند، بدون اذن آن ها استفاده نماید.

 

مطلب پیشنهادی : وکیل خانواده

 

  • باج خواهی آنلاین

از دیگر انواع جرم سایبری می توان به باج خواهی آنلاین اشاره نمود. برخی شرکت ها و موسسات دارای سایت و رسانه های مهمی هستند. حال مجرم سایت یا سیستم اینگونه مراکز را  با حمله سایبری از دسترس خارج می نماید. سپس از آن ها می خواهد جهت پس دادن دسترسی سایت یا سیستم هک شده، مبلغی برای او واریز نمایند. به این امر باج خواهی آنلاین گفته می شود، که در واقع از مصادیق اخاذی نیز محسوب می گردد.

  • نقص قوانین کپی رایت

همانطور که می دانید در فضای مجازی، قوانینی در خصوص کپی رایت وجود دارند. طبق این مقررات محتوای صفحه یا سایت شخصی هر فرد، حق چاپ داشته و افراد اجازه ندارند بدون اذن او از آن ها استفاده کنند. در این نوع جرم سایبری گاهی فردی با نقص قوانین کپی رایت، محتوای متعلق به کاربران را بدون مجوز آن ها به نام خود منتشر می کند.

انواع جرم سایبری

  • سرقت هویت

یکی دیگر از انواع جرائم در فضای سایبری، سرقت هویت می باشد که امروزه بسیار رایج نیز گردیده است. سرقت هویت به معنای دسترسی به اطلاعات شخصی دیگران مثل صفحات آن ها در فضای مجازی، شماره ملی، شماره تماس و …..می باشد.

مجرم پس از دسترسی به این اطلاعات از آن ها جهت دستیابی به منافع خود استفاده خواهد نموده، و به نام کاربر قربانی اقداماتی غیر قانونی انجام خواهد داد‌. برای مثال مجرم ممکن است با استفاده از این اطلاعات، به نام فرد قربانی وام های کلان بانکی دریافت نماید، در حالی که فرد قربانی هیچ اطلاعی از این مسئله ندارد.

  • جاسوسی

جاسوسی نیز از دیگر مصادیق جرم سایبری بوده، که معمولا بر علیه افرادی که هویت مهمی دارند صورت می گیرد. در این اقدام غیر قانونی، مجرم ممکن است دوربین های مداربسته محل کار یا زندگی قربانی را هک نموده، تا بتواند به صورت مخفیانه بر تمامی امور او نظارت داشته باشد. گاها نیز این جرم به صورت هک کانال های ارتباطی افراد صورت می گیرد.

  • انتشار مطالب غیر اخلاقی

در بسیاری از کشور ها انتشار مطالب غیر اخلاقی در دنیای مجازی جرم تلقی می شود. این مورد در قوانین ایران نیز جرم نگاری گردیده، و جز انواع جرم سایبری به حساب می آید. مطالب غیر اخلاقی می توانند شامل مواردی مثل فیلم و تصاویر مستهجن، ویدئو آزار و اذیت حیوانات و ….شوند.‌

  • توزیع سلاح و مواد مخدر

توزیع، عرضه، خرید و فروش سلاح و مواد مخدر هم در دنیای حقیقی و هم در فضای سایبری جرم تلقی می شود. چرا که این اقدام می تواند مصلحت و امنیت جامعه را، در معرض خطر قرار دهد. در نتیجه اگر فردی در دنیای مجازی اقدام به توزیع صلاح و مواد مخدر نماید مجرم تلقی شده، و در واقع مرتکب جرم سایبری گردیده است.

روش های حمله در جرم سایبری

مهاجمین و مجرمینی که مرتکب اینگونه جرائم می شوند، حملات سایبری خود را به سه روش انجام می دهند. در هر یک از این روش ها، مراحل پیچیده ای طی می شود، تا مهاجم بتواند اهداف غیر قانونی خود را جامعه عمل بپوشاند.

در ادامه رایج ترین روش های حمله در جرائم سایبری را، ذکر نموده ایم:

  • استفاده از بد افزار ها

در روش اول مهاجم از بدافزار ها برای ارتکاب جرم سایبری استفاده می کند. در واقع مجرم بدافزار های آسیب زننده را به سیستم و یا رایانه کاربران ارسال نموده، تا به آن ها آسیب وارد نماید. حال سیستم های آسیب پذیر زیادی نیز وجود دارند، که این روش می تواند برای آن ها بسیار اثرگذار باشد. جهت اینکه این نوع حملات سایبری بر روی سیستم شما تاثیرگذار نباشند، می بايست همواره داده هایتان را پشتیبان گیری کنید، سیستم را به روز رسانی کرده، و از رمز عبور های طولانی و پیچیده استفاده نمایید.

  • حمله Ddos

در روش دوم مهاجم درخواست های زیادی را به سرویس یا سیستم مورد نظر ارسال می نماید. این کار موجب می شود که، سرویس بیش از حد مجاز در طول روز بارگذاری شود. در این صورت سرویس در کوتاه ترین زمان از دسترس خارج خواهد شد. در نتیجه بازدید کنندگان امکان دسترسی به سرویس را نداشته، و در عملکرد آن اخلال به وجود می آید.

  • ترکیب کد های مخرب

در روش سوم جرم سایبری با استفاده از ترکیب کد های مخرب صورت می پذیرد. در این مورد کاربر فریب می خورد و به صورت ناآگاهانه بر روی لینک هایی کلیک نموده، تا فرم مدنظر مهاجم را پر کند. در نتیجه همین مسئله موجب سرقت اطلاعات فرد خواهد گردید.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان