جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

توقیف اموال با سفته

توقیف اموال با سفته یکی از روش های وصول بدهی و قرض است، به این معنا که اگر از سفته برای تعهد پرداخت یا انجام درست کار و فعالیتی استفاده شود و فرد متعهد در موعد مقرر نتواند بدهی مورد نظر را پرداخت کند یا کاری را که به او محول شده است به صورت درست انجام ندهد، کسی که سفته را در اختیار دارد می تواند اقدامات قانونی جهت وصول آن را انجام دهد. به عبارت دیگر سفته یک سند تجاری قابل وصول با عملکرد نسبتا محدود است که از سوی برخی از افراد به عنوان ضمانت قرض یا انواع تعهدات مالی یا انجام درست کارهای مختلف  دریافت می شود و در صورتی که در موعد مقرر قرض یا انواع تعهد مالی به شکل درج شده در سفته یا قرارداد فی مابین وصول نشود یا کاری که برای انجام درست آن سفته دریافت شده است به شکل مطلوب و مورد تایید انجام نشود، دارنده سفته یا کسی که سفته تعهد و ضمانت را در اختیار دارد می تواند پس از تنظیم شکایت و گرفتن وا خواست، بر اساس روال تعیین شده برای وصول، آن را ضمیمه دادخواست شکایت کند.

مجازات پرداخت نکردن سفته

مجازات پرداخت نکردن سفته بر اساس تعریف قانونگذار ، کیفری نیست و دارای ماهیت مدنی بوده و در دادگاه های حقوقی رسیدگی می شود.

 به عبارت دیگر عدم پرداخت وجه سفته، که به عنوان ضمانت ارائه شده است جرم نیست و دارنده سفته اگر بخواهد برای فشار آوردن به صادر کننده سفته آن را از طریق مراجع قانونی وصول کند فقط می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه نماید.

 طبق روال جاری اگر سفته به صورت وجه حامل باشد شخص دارنده آن می تواند با مراجعه به دفاتر ثبت دارایی ها و املاک، دادگاه ها و شورای حل اختلاف نسبت به وصول آن اقدام کند.

همچنین برای آنکه وصول سفته در مراجع قانونی از روال عادی خارج شود دارنده سفته باید در تاریخ سررسید سفته نسبت به مطالبه آن اقدام کند و اگر مبلغ آن وصول نشد کسی که سفته را در اختیار دارد باید ظرف ۱۰ روز پس از تاریخ سررسید سفته نسبت به گرفتن وا خواست آن اقدام کند تا سرعت وصول وجه سفته از حالت عادی خارج شود.

وا خواست نامهء چاپی مخصوصی است که از طرف بانک ها یا وزارت دادگستری برای دارنده سفته در صورت تقاضا  صادر می شود. به این معنا که رونوشت کامل سفته در وا خواست درج شده  و دادگاه دستور پرداخت وجه سفته را در زیر آن قید می کند.

کسی که سفته را در اختیار دارد برای آنکه بتواند از مزایای اسناد تجاری مثل خسارت تاخیر، تعدیه و پرداخت و توقیف اموال، قبل از صدور حکم و سایر مزایا بهره مند شود باید قبل از هر کاری  وا خواست سفته را تهیه نماید در غیر این صورت سفته در حد یک رسید عادی خواهد بود و دعوای ناشی از آن هم یک دعوای مدنی محسوب می گردد.

به عبارت دیگر عدم پرداخت وجه درج شده در سفته جرم نیست و  مجازات خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است بلکه دارنده سفته فقط با تنظیم وا خواست یا به صورت عادی می تواند پیگیر وصول مبلغ درج شده در آن باشد.

آیا سفته حکم جلب دارد

سفته هم مانند دیگر اسناد قانونی و حقوقی اگر مدعی داشته باشد، می تواند به وسیله کسی که آن را به علل مختلف در اختیار دارد تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و در صورت معتبر بودن دلایل فرد مدعی، مراجع قانونی برای صادر کننده آن حکم جلب صادر کنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که اقدام برای نقد کردن سفته برای دارنده آن هزینه دارد و برای آنکه سرعت رسیدگی به اینکار افزایش پیدا کند سفته باید با تنظیم وا خواست  از حالت عادی خارج شود تا در صورت نقد نشدن، دارنده سفته بتواند با به اجرا گذاشتن آن، اموال صادر کننده سفته را قبل از صدور حکم توقیف نماید یا برای او حکم جلب بگیرد.

لازم به ذکر است که دو درصد ارزش درج شده در سفته  به عنوان هزینه وا خواست سفته به وسیله مراجع رسیدگی کننده  از فرد متقاضی دریافت و به خزانه عمومی واریز می ‌شود.

لذا برای پاسخ به این سوال که آیا سفته حکم جلب دارد؟ باید گفت که سفته یک دعوای کیفری نیست بلکه یک دعوای حقوقی است و اگر صادر کننده سفته پس از محکومیت مبلغ درج شده در آن را پرداخت نکند کسی که سفته را در اختیار دارد و شاکی است می تواند حکم جلب فرد صادر کننده سفته را بگیرد.

شکایت سفته چقدر زمان میبرد؟

معمولاً  ده روز پس از گذشت موعد سفته اگر برای آن از مراجع ذی صلاح مثل بانک یا دادگاه ها تقاضای وا خواست شود روال بررسی پرونده از حالت عادی خارج شده و سرعت بیشتری می گیرد. اما باید به این نکته توجه داشت که به طور معمول طرح شکایت سفته از آغاز تا مرحله پرداخت وجه آن حدود  70 روز زمان می برد.

به عبارت دیگر پس از حدود 70روز اگر کسی که سفته را در اختیار دارد با اتکا  به دلایل موجه و قانونی صادر کننده سفته را محکوم نماید و از دادگاه حکم پرداخت وجه سفته را بگیرد اگر به هر دلیل صادر کننده سفته وجه آن را نتواند پرداخت کند یا به عمد از پرداخت آن خودداری کند دارنده سفته می تواند حکمی جلب محکوم علیه را بگیرد.

سریعترین راه وصول سفته

سریع ترین راه وصول سفته همانطور که گفته شد تقاضای تنظیم وا خواست سفته، 10 روز پس از گذشت موعد پرداخت آن است لذا اگر در این بازه زمانی دارنده سفته  نسبت به گرفتن وا خواست آن از طریق مراجع قانونی تعلل کند وصول وجه بر اساس روال قانونی در شرایط عادی قرار می گیرد و ممکن است زمان دریافت وجه آن طولانی تر شود.

پس برای سرعت گرفتن روال قانونی وصول سفته باید به زمان سررسید آن توجه شود تا کسی که سفته را در اختیار دارد بتواند در سررسید سفته و در فرصت مشخص شده قانونی پس از پرداخت 2 درصد از مبلغ درج شده در آن نسبت به وصول آن اقدام کند در غیر این صورت زمان دریافت وجه سفته برای دارنده آن طولانی تر می شود.

◁◁ مطلب پیشنهادی: توقیف حساب بانکی چیست

مدارک لازم برای وا خواست سفته

همانطور که گفته شد 10 روز پس از اتمام موعد سفته اگر مبلغ آن به وسیله صادر کننده سفته پرداخت نشود. کسی که سفته را در اختیار دارد ابتدا باید یک اظهار نامه تنظیم  نماید تا از طریق آن به صادر کننده سفته در مورد پرداخت وجه سفته اطلاع رسانی کند سپس در صورت به نتیجه نرسیدن این کار و وصول نشدن سفته باید برای به اجرا گذاشتن آن اقدام کند.

به عبارت دیگر  دارنده سفته برای سرعت گرفتن مطالبه وجه آن باید  قبل از هر کاری وا خواست سفته را از بانک یا دایره وا خواست دادگستری پس از پرداخت هزینه اینکار دریافت نماید.

از جمله مدارک لازم برای تنظیم  وا خواست سفته می توان به مواردی مثل اصل سفته، مدارک و اوراق چاپی وا خواست سفته پس از تکمیل، مدارک شناسایی و هویتی معتبر، ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا و  فیش واریز دو درصد وجه سفته اشاره کرد.

هزینه شکایت سفته

هزینه شکایت سفته با توجه به شرایط و روال پیگیری آن می تواند متفاوت باشد. از نظر قانونی معمولاً سفته هایی که مبلغ آنها کمتر از 20 میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف رسیدگی می شوند و اگر مبلغ آن بیش از 20 میلیون تومان باشد مرجع رسیدگی کننده به آنها دادگاه های عمومی می باشند.

معمولاً اگر برای وصول مبلغ سفته تقاضای وا خواست شود 2 درصد مبلغ درج شده در سفته به عنوان هزینه باید به صندوق خزانه کشور واریز شود همچنین اگر مبلغ سفته بیش از 20 تومان باشد و  در دادگاه های عمومی به پرونده رسیدگی شود علاوه بر دو درصد هزینه تنظیم وا خواست سفته، سه و نیم درصد از مبلغ سفته نیز باید به عنوان هزینه دادرسی به صندوق خزانه کشور واریز شود.

به بیان دیگر اگر مبلغ درج شده در سفته بیش از 20 میلیون تومان باشد کسی که سفته را در اختیار دارد برای گرفتن وا خواست و تنظیم شکایت برای پیگیری و دریافت وجه سفته می بایست جمعاً پنج و نیم درصد  از وجه سفته را به عنوان هزینه به خزانه کشور واریز کند.

چه اموالی با سفته قابل توقیف هستند؟

سفته یکی از اسناد قابل وصول است  و در صورتی که فرد صادر کننده آن در تاریخ درج شده در سفته نسبت به پرداخت آن اقدام نکند دارنده سفته یا کسی که سفته را در اختیار دارد می تواند اقدامات قانونی از جمله توقیف اموال شخص صادر کننده را برای وصول مبلغ سفته در پیش گیرد.

دارنده سفته پس از تنظیم شکایت نامه و انجام روال قانونی در صورت امتناع صادر کننده سفته از پرداخت مبلغ درج شده در آن می تواند اموال منقول یا غیر منقول او را توقیف نماید. از جمله اموال منقول می توان به اموالی مانند ماشین، لپ تاپ، حساب بانکی و غیر اشاره کرد.

همچنین از اموال غیر منقول، فرد صادر کننده سفته  که برای گرفتن وجه سفته می تواند توقیف شود می توان به مواردی مانند خانه، زمین، معدن و غیره اشاره کرد.

مراحل توقیف اموال بدهکار

مراحل توقیف اموال بدهکار در مسئله سفته به این شکل است که فرد دارنده سفته پس از انجام شکایت به روال عادی یا گرفتن وا خواست سفته از بانک یا اداره وا خواست دادگستری و پس از انجام روال قانونی در صورت پرداخت نشدن وجه سفته می تواند سفته را به اجرا گذاشته و اموال منقول و غیر منقول صادر کننده سفته را تا روشن شدن وضعیت توقیف نماید.

به عبارت دیگر فرد شاکی یا کسی که سفته را در اختیار دارد با در دست داشتن وا خواست سفته برای توقیف اموال فرد صادر کننده سفته  باید به اداره ثبت اسناد یا بانک ها مراجعه کند و در صورت وجود اموال منتسب به صادر کننده سفته نسبت به توقیف آن ها به میزان مبلغ وجه درج شده در سفته تا روشن شدن وضعیت پرداخت اقدام نماید.

نقش وکیل سفته با تجربه در این موضوع چیست؟

نقش وکیل با تجربه در این موضوع یعنی وصول وجه سفته از فرد صادر کننده  آن بسیار مهم و تعیین کننده است. به عبارت دیگر وکیل با تجربه، به دلیل تسلط بر قانون و آگاهی از روال اداری و قانونی می تواند نقش تعیین کننده ای در سرعت گرفتن روند پیشرفت پرونده های مالی مثل وصول سفته داشته باشد.

همانطور که گفته شد تنظیم وا خواهی برای سفته در موعد مقرر یعنی 10 روز پس از سررسید موعد سفته در خارج شدن پرونده وصول وجه سفته از حالت عادی و زمان بر نشدن  آن بسیار موثر است لذا وکیل با تجربه و حاذق می تواند با آگاهی از شرایط و روال کار این روند را سرعت بخشیده و تسهیل نماید.

همچنین در صورت امتناع صادر کننده سفته از پرداخت مبلغ آن نقش یک وکیل با تجربه در توقیف اموال صادر کننده سفته تا روشن شدن وضعیت بسیار تعیین کننده و مهم است.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید.

 سخن پایانی

توقیف اموال با سفته زمانی به وسیله افراد مختلف یا نهادهای قانونی در دستور کار قرار می گیرد که فرد صادر کننده سفته به دلایل مختلف از پرداخت وجه سفته  در موعد مقرر امتناع نماید.

به عبارت دیگر اگر صادر کننده سفته در موعد مقرر نسبت به پرداخت وجه آن اقدام نکند دارنده سفته می تواند برای اطمینان از دریافت وجه سفته نسبت به توقیف اموال فرد صادر کننده سفته تا روشن شدن وضعیت اقدام کند.

قانونگذار مجازات خاصی برای پرداخت نکردن سفته در نظر نگرفته است و فردی که سفته را در اختیار دارد فقط می تواند با روش های مختلف مثل توقیف اموال فرد صادر کننده سفته به دنبال گرفتن حق خود باشد.

 باید به این نکته توجه داشت که سفته حکم جلب دارد و در صورتی که سفته به اجرا گذاشته شود و صادر کننده سفته پس از دریافت اظهار نامه پرداخت وجه که از طرف دارنده سفته برای او ارسال شده است نسبت به پرداخت وجه سفته اقدام نکند دارنده سفته می تواند حکم جلب او را بگیرد.

معمولا طبق روال جاری شکایت سفته برای رسیدن به نتیجه در صورت گرفتن وا خواست حدود 70 روز زمان می برد. سریعترین راه وصول سفته همانطور که گفته شد گرفتن وا خواست سفته است.

مدارک لازم برای وا خواست سفته شامل مواردی مثل اصل سفته، مدارک و فرم مربوط به وا خواست، ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا و فیش واریز 2 درصد وجه سفته می شود.

هزینه شکایت سفته اگر به شکل تنظیم و گرفتن وا خواست سفته باشد و مبلغ وجه سفته بیش از 20 میلیون تومان باشد حدود 5.5درصد مبلغ سفته  می شود که شامل 2 درصد هزینه وا خواست سفته و 3.5 درصد  هزینه دادرسی در محاکم عمومی است.

معمولا اگر فرد صادر کننده سفته از پرداخت وجه مورد نظر در موعد مقرر خود داری کند قانون این حق و اجازه را به فرد مدعی و خواهان داده است که اموال او را تا روشن شدن وضعیت توقیف کند.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان