جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل یا با وکیل از نظر روال اداری و قضایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، معمولا در طلاق توافقی بدون وکیل، پس از آنکه زوجین بر سر طلاق و مسائل جانبی آن مثل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و غیره به توافق می رسند. برای آغاز روند اداری طلاق به سامانه تصمیم برای طلاق مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات فردی اقدام به تنظیم سند مورد نیاز می کنند. پس از تایید اطلاعات درج شده در سامانه تصمیم برای طلاق، زوجین برای انجام مراحل مشاوره طلاق  به مراکز بهزیستی ارجاع داده می شوند. در ادامه پس از گذراندن جلسات مشاوره اگر  گواهی عدم امکان سازش از سوی مراکز مشاوره صادر شود. زوجین با در دست داشتن حکم عدم امکان سازش به دفاتر قضایی برای تنظیم دادخواست طلاق مراجعه می کنند. در نهایت پس از گذراندن روال اداری و قضایی در صورت فراهم بودن شرایط حکم طلاق برای اجرا در دفاتر ثبت صادر می شود.

طلاق توافقی چیست و چه مزایایی نسبت به انواع دیگر طلاق دارد؟

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که در آن زوجین به هر دلیلی تمایل به ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند و برای جلوگیری از طولانی شدن روند طلاق و اطاله دادرسی تصمیم می گیرند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند.

 در طلاق توافقی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جانبی و اطاله دادرسی زوجین باید قبل از هر کاری بر سر مسائلی مثل مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزندان تفاهم داشته باشند. معمولا هر نوع تفاهمی که بر سر مسائل جانبی زندگی مشترک در طلاق توافقی بین طرفین انجام شده باشد از نظر مراجع قضایی محترم و قابل پذیرش می باشد.

طلاق توافقی نسبت به انواع دیگر طلاق به دلیل تفاهم و توافق طرفین می تواند امتیازات قابل ملاحظه ای مثل صرفه جویی در زمان دادرسی و سرعت بخشیدن به روند صدور حکم، توافق نسبت به تکالیف مالی و غیر مالی طرفین از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و غیره،  عدم نیاز به حضور زوجین در جلسات دادگاه  در صورت داشتن وکیل و امکان حذف نام همسر از شناسنامه در صورت اثبات عدم رابطه جنسی زوجین را برای طرفین در پی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: طلاق از طرف زن

برای آغاز مراحل طلاق توافقی بدون وکیل باید به چه نکاتی توجه شود؟

از جمله  نکاتی که در طلاق توافقی بدون  وکیل باید موارد توجه طرفین باشد آن است که  زوجین بر روی مسائلی مثل مهریه، نفقه، جهیزیه، چگونگی حضانت فرزندان توافق و تفاهم داشته باشند. معمولا در صورتی که تفاهم در این زمینه ها به مرحله مناسبی رسیده باشد شرایط و امکان صدور رای دادگاه برای طلاق توافقی فراهم می شود.

 اگر یکی از زوجین در مراحل اداری و  قضایی طلاق توافقی نسبت به توافقات انجام شده نارضایتی داشته باشند امکان صدور رای طلاق توافقی کاهش پیدا می کند.

همچنین در صورت ادامه نارضایتی یکی از طرفین نسبت به شرایط و اصرار طرف دیگر بر انجام طلاق با توجه به توافقات انجام شده ممکن است دادگاه انجام طلاق توافقی را مردود دانسته و طرفی را که با توجه به نارضایتی طرف مقابل بر انجام طلاق تاکید می کند به تنظیم دادخواست طلاق یک طرف ارجاع دهد.

همچنین در طلاق توافقی زوجین باید به این مسئله توجه داشته باشند که توافقات در حد حرف بر سر مسائلی مثل مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان نمی تواند ملاک و معیار مشخصی برای انجام طلاق توافقی باشد.

چون هر یک از طرفین طلاق ممکن است در ادامه روند اداری و قضایی طلاق نظرشان نسبت به مسائل گفته شده تغییر کند لذا بهتر است توافقات انجام شده در طلاق توافقی حتی المقدور به شکل مکتوب تنظیم شده و در دفاتر تنظیم اسناد رسمی مورد تایید و تاکید طرفین قرار گیرد تا زمینه انحراف از توافقات انجام شده به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

از دیگر نکاتی که  در مراحل طلاق توافقی بدون وکیل باید مورد توجه قرار گیرد آن است که به دلیل عدم آشنایی طرفین با مراحل قضایی ممکن است رونده پرونده از سرعت لازم برای رسیدن به نتیجه مطلوب برخوردار نباشد.

در گذشته برای انجام طلاق توافقی زوجین می توانستند با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق نسبت خوانده شدن صیغه طلاق و جدایی اقدام کنند.

 اما امروزه رونده اداری و قضایی انجام این کار دچار تغییر شده است و بدون گذراندن مراحل اداری قضایی و گرفتن حکم طلاق از طرف قاضی دادگاه خانواده زوجین نمی‌توانند برای انجام طلاق به دفاتر ثبت مراجعه کنند.

مطلب پیشنهادی: وکیل طلاق توافقی تهران

مراحل درخواست طلاق توافقی بدون وکیل

طلاق توافقی بدون وکیل مثل امور حقوقی و قضایی دیگر دارای مراحل قانونی و اداری است که باید طرفین طلاق این مراحل را طبق روال مندرج در قانون طی کرده  و در صورت محق بودن از این روند منتفع شوند.

همانطور که گفته شد طلاق توافقی بدون وکیل هم  یک سیر قانونی و قضایی مشخص دارد که در ادامه سعی می شود به صورت مختصر به آنها اشاره می شود.

  • درخواست طلاق توافقی

اولین مرحله در طلاق توافقی بدون وکیل مراجعه به سامانه تصمیم برای طلاق در فضای مجازی و انجام مراحل  ثبت نام در این سامانه می باشد.

  • ارجاع به مراکز مشاوره

مرحله دوم در طلاق توافقی بدون وکیل پس از  ثبت نام طرفین در سامانه تصمیم برای طلاق و تایید آن، ارجاع طرفین به مراکز مشاوره می باشد. یعنی زوجین برای انجام مشاوره  به مراکز قانونی مشخص شد فرستاده می شوند و شرط ادامه روند طلاق توافقی گذراندن مراحل است.

 قانون حضور زوجین در جلسات مشاوره طلاق توافقی را  ضروری دانسته و می بایست طرفین در جلسات مشخص شده برای ادامه روند طلاق حاضر شوند.

  • تنظیم دادخواست طلاق توافقی

پس از طی شدن مراحل مشاوره در طلاق توافقی اگر برای طرفین رای عدم امکان سازش صادر شود آن ها می توانند با در دست داشتن گواهی امکان عدم  سازش به  مراکز الکترونیک قضایی مراجعه کرده و نسبت به تنظیم دادخواست طلاق توافقی اقدام کنند.

 در زمان تنظیم دادخواست طلاق توافقی، طرفین باید توافقات انجام شده در تمام مسائل حقوق مالی و غیر مالی مثل حضانت فرزند، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، مهریه و غیره  را در قالب یک سند امضا شده به همراه دادخواست طلاق به دادگاه خانواده ارائه دهند.

 طرفین طلاق توافقی در زمان تنظیم دادخواست طلاق  باید در تنظیم توافقنامه یا دادخواست طلاق دقت لازم را به خرج دهند چون کوچکترین اشتباه و بی دقتی در زمان تنظیم دادخواست  ممکن است خسارات جبران ناپذیری در آینده برای طرفین در پی داشته باشد.

 پس از تنظیم دادخواست طلاق توافقی و ارسال به دادگاه خانواده، شعبه رسیدگی کننده به دادخواست تنظیم شده مشخص و دادگاه زمان حضور طرفین برای دادرسی را به  آنها ابلاغ می کند.

  • ارجاع به پزشک قانونی

یکی دیگر از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل ارجاع به پزشک قانونی و دریافت گواهی عدم بارداری زوجه یا در صورت نداشتن رابطه جنسی گرفتن گواهی باکره بودن زوجه است.

 روال کار در این مرحله به این شکل است که دادگاه  نامه‌ ای را برای انجام آزمایش صدور گواهی عدم بارداری یا باکره بودن زوجه صادر می کند و زوجه همراه با نامه به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کند.

  پس از انجام آزمایشات لازم پزشکی قانونی جواب آزمایشات انجام شده را برای تصمیم گیری به دادگاه خانواده ارسال می کند.

  • صدور رای توسط دادگاه

صدور رای توسط دادگاه یکی دیگر  از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل است. پس از تنظیم دادخواست طلاق توافقی و مشخص شدن زمان و ساعت تشکیل جلسه دادگاه، قاضی مربوطه پرونده مورد نظر را بررسی کرده و پس از شنیدن اظهارات طرفین اقدام به صدور رای عدم امکان سازش و طلاق توافقی می کند.

البته این حکم در صورتی صادر می‌شود که هیچ گونه نشانه و شواهدی از عدم رضایت طرفین وجود نداشته باشد.

  • اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی

اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی یکی از مهمترین مسائل و مراحل در پرونده های طلاق توافقی است چون اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی باعث تسریع در روند پرونده و به سرانجام رسیدن آن می شود.

 معمولاً پس از صدور رای طلاق توافقی یک مهلت حداقل ۲۰ روزه برای تجدیدنظر و فرجام خواهی در نظر گرفته می شود.‌

 در زمان تعیین شده برای  تجدید نظرخواهی این امکان برای زوجین  فراهم است که در صورت نارضایتی از نتیجه رای صادر شده نسبت به آن اعتراض کنند. در صورت عدم  تجدید نظر خواهی طرفین در مدت مقرر شده پرونده به روال عادی باز می گردد.

  • اسقاط حق رجوع به ما بذل

اسقاط حق رجوع به ما بذل به این معنی است که زن پس از صدور رای طلاق توافقی توسط دادگاه مربوطه نتواند با اتکا به دلایل و موادی که در دادخواست طلاق درج شده است برخلاف توافقات انجام شده عمل کرده و مهریه خود را از زوج طلب نماید.

به بیان دیگر اگر زن همه مهریه یا بخشی از آن را به دلایلی بخشیده باشد این حق برای او در نظر گرفته شده است که تا مدت معینی بعد از صدور حکم طلاق بتواند از بخشش انجام شده رجوع کرده و مهریه بخشیده شده خود را از شوهر سابق طلب نماید که این موضوع در مراجع قضایی با نام رجوع به ما بذل شناخته می شود.

برای آن که امکان و حق  رجوع به ما بذل از زن سلب شود و زن نتواند از آن برای گرفتن مهریه بخشیده شده خود استفاده کند باید حتماً در توافقنامه طلاق به صورت مکتوب درج شود که حق رجوع به ما بذل از زن سلب شده است.

مطلب پیشنهادی: وکیل مهریه در تهران

سخن پایانی

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل فرقی با انواع دیگر طلاق ندارد. در گذشته توافق زبانی یا کتبی زن و شوهر برای انجام طلاق توافقی و مراجعه به دفاتر ثبت طلاق کفایت می کرد.

اما امروزه مراحل طلاق توافقی مثل سایر انواع طلاق است و داشتن وکیل یا نداشتن وکیل تغییری در مراحل اداری و قضایی برای انجام این کار ایجاد نمی کند.

منتهی تنها تفاوتی که  طلاق توافقی بدون وکیل  با  وکیل  دارد در روال کار و حضور طرفین در مراحل دادرسی است.

به این شکل که در طلاق توافقی بدون وکیل تمام مراحل قضایی اداری باید به وسیله زوجین به صورت حضوری انجام شود اما در طلاق توافقی با حضور وکیل این امکان برای زوجین فراهم می شود که مراحل اداری و قضایی طلاق را وکیل انجام دهد و ‌آن ها از حضور در جلسات دادرسی معاف شوند.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان