جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

وکیل چک سرقتی

چک سرقتی به چکی گفته می شود که به  دلیل سرقت از دست صاحب یا دارندگان قانونی  آن خارج شده باشد. مطابق ماده ۱۴ قانون صدور چک دارنده چک یا ذینفع یعنی کسی که چک به اسم او صادر شده، زهر نویسی شده، چک برای وصول به او واگذار شده یا چک حامل به او واگذار گردیده است‌ در صورتی که چک به هر دلیل از دستش مثل سرقت، جعل،  گم شدن، خیانت در امانت و … خارج شود. می‌تواند خود یا وکیلش با مراجعه به بانک مربوطه و ارائه مدارک موثق، عدم پرداخت وجه چک را به صورت کتبی در فرم های مخصوص نزد بانک ارائه دهند تا از وصول چک به وسیله افراد غیر موجه جلوگیری گردد.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل پایه یک دادگستری با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید.

اثبات چک سرقتی

اثبات چک سرقتی یکی از چالش هایی است که مردم هنگام مبادله اسناد تجاری به خصوص چک با آن روبه رو می شوند. برای اثبات چک سرقتی ابتدا لازم است که افراد ذینفع دلایل محکمه پسندی به دادگاه مربوطه و مراجع قضایی ارائه دهند.

 یکی از آسان ترین راه های اثبات چک سرقتی اقرار متهم به انجام این کار است در غیر این صورت باید ادله موثق دیگری جهت اثبات سرقت چک به دادگاه ارائه شود. یکی از راههای اثبات چک سرقتی استفاده از شهادت شهود در دادگاه می باشد در این صورت افراد ذینفع باید حداقل دو شاکی مرد یا یک شاهد مرد و دو شاهد زن برای ثبت شهادت به دادگاه معرفی نمایند.

 در کل برای اثبات چک سرقتی اولاً باید مدارک و ادله لازم برای سرقت چک به مراجع قضایی ارائه شود در صورت نبودن مدارک لازم باید از شاهد برای اثبات ادعا استفاده گردد. در نهایت  قاضی مربوطه پس از ارائه مدارک و علل فنی و همچنین با استناد به گزارشات پلیس  در مورد چک سرقتی حکم صادر می کند.

نحوه شکایت چک سرقتی

نحوه شکایت چک سرقتی به این شکل است که  فرد  یا  افراد ذی نفع پس از سرقت چک برای ممانعت از پرداخت وجه چک ابتدا باید به بانک مربوطه مراجعه کرده  و سرقت چک  و عدم پرداخت  آن را با مدارک موثق اعلام کند.

سپس  یک هفته وقت  دارد تا به مراجع قضایی مراجعه نماید و  گواهی طرح شکایت برای مسدود شدن پرداخت چک تا تعیین تکلیف آن در مراجع قضایی را به بانک مربوطه ارائه دهد.

فرد ذینفع اگر تا یک هفته گواهی قضایی  برای عدم پرداخت چک تا تعیین تکلیف آن را به بانک مربوطه ارائه ندهد بانک می تواند وصل چک را برای کسی انجام دهد که با داشتن برگه چک به بانک مراجعه می‌ کند.

 همچنین اگر فرد ذینفع یا کسی که ادعا کرده است که  چک‌ او به سرقت رفته است اگر تا یک هفته گواهی قضایی لازم را به بانک ارائه دهد بانک موظف است تا پایان دادرسی از پرداخت وجه چک به افراد غیر خودداری نماید. به بیان دیگر پس از ارائه برگه گواهی قضایی به بانک عامل، برگه چک تا رسیدگی به ادعای افراد ذی نفع  یا صادر کننده چک  مسدود می ماند و وجه چک به دارنده برگه چک پرداخت نمی شود.

امروزه با توجه به قانون جدید چک که از آذر ماه سال 1399 خورشیدی در حال اجرا می باشد به سرقت رفتن چک تقریباً بی معنی شده است چون در سامانه صیاد اطلاعات افراد ذینفع چک درج می شود و چک صرفاً برگی فیزیکی  است که بین افراد نقل و انتقال می شود.

برای سرقت چک، معمولاً شاکی شکواییه ای خطاب به دادگاه محل وقوع جرم ارائه می دهد و مقامات قضایی دستورات لازم را در ذیل شکواییه ارائه شده  ممهور و امضا  به مراجع انتظامی ارسال می کنند.

اما باید توجه داشت شکایت در مراجع قضایی به عنوان گواهی لازم برای مسدود کردن چک به بانک مربوطه محسوب نمی شود. بلکه شاکی یک هفته پس  از  مسدود کردن چک  در بانک مربوطه مهلت دارد تا گواهی مستقل و ممهور قضایی را به بانک ارائه دهد.

مطلب پیشنهادی: وکیل چک برگشتی تهران

وکیل چک سرقتی

وکیل برای چک سرقتی و به نتیجه رساندن آن امری ضروری و لازم است در خیلی از موارد افراد غیر حقوقدان اطلاع چندانی از روال قانونی پیگیری چک سرقتی  ندارند و ممکن است در پیگیری آن  دچار مشکل یا اتلاف وقت شوند.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که هر گاه خلاف ادعای فرد یا افراد مسدود کننده چک سرقتی در مراجع قانونی اثبات شود فرد مسدود کننده چک علاوه بر مجازات تعیین شده در ماده ۷ قانون صدور چک به پرداخت کلیه خسارات وارد شده به دارنده چک  هم محکوم می شود.

به همین دلیل استفاده از وکلاء متخصص که در زمینه تجارت فعالیت می کنند برای کسانی که چک سرقتی دارند می تواند جزو ملزومات کار باشد تا در آینده دچار مشکل نشوند.

فعالان  اقتصادی و تجاری  برای جلوگیری از ضرر و زیان به دلیل عدم آگاهی از قوانین تجاری بهتر است از وکلایی که در حوزه های تجاری مثل چک، چک صیادی و قراردادهای تجاری فعال هستند استفاده کنند.

سوالات متداول

آیا چک سرقتی را میتوان برگشت زد؟

برگشت زدن چک سرقتی کاری غیرمنطقی و محال است چون برگشت زدن چک سرقتی باعث درج مشخصات سارق و به دام افتادن می شود. حتی ارائه چک سرقتی در بانک هایی که صاحب چک یا افراد ذینفع حساب خود را به دلیل سرقت مسدود کردند ممکن است باعث دستگیری فرد سارق شود.

هر گاه وجه چک به دلایل مختلف مثل خالی بودن حساب قابل صول نباشد بانک موظف است مشخصات چک، هویت و نشانی کامل صادر کننده چک را همراه با ذکر علت یا  علل عدم پرداخت وجه در یک برگه مخصوص همراه با مهر و امضای معتبر به فرد تسلیم کننده چک ارائه دهد.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که اگر پس از یک هفته ای که بانک حساب  صاحب چک را به دلیل سرقت چک مسدود می کند.  اگر نامه قضایی معتبر به بانک در تایید سرقت چک ارائه نشود پس از آن تاریخ هرکس به بانک مراجعه کند می تواند چک‌ را وصول نموده و حتی برگشت بزند.

آیا میتوان چک سرقتی را  اجرا گذاشت؟

معمولاً اجرا گذاشتن چک سرقتی کاری  غیر ممکن  و محال است چون سارق باید دلایل موجه برای ارائه به مراجع قانونی داشته باشد و حتی ممکن است زمینه دستگیری فرد سارق  برای مجازات در مراجع قانونی به جرم سرقت و وصول چک نا معتبر و سرقتی را فراهم کند.

مجازات استفاده از چک سرقتی چیست؟

مجازات استفاده از چک سرقتی با توجه به شرایط و چگونگی آن ممکن است متفاوت باشد. سرقت به انواع مختلفی مثل سرقت حدی، تعزیری و ساده تقسیم می شود. برای  سارق چک یا کسی که از آن استفاده می کند  نمی ‌توان  مجازات مشخصی به صورت دقیق تعیین نمود.

 چون  ممکن است مجازات  سرقت چک یا فرد استفاده کردن از آن با توجه به شرایط متفاوت باشد. اما بر اساس ماده657 قانون مجازات اسلامی ربودن مال دیگران جرم است و برای آن با توجه به شرایط مجازات های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

 بر اساس قوانین جاری سارق چک یا فرد استفاده کننده از آن با توجه به شرایط می تواند به مجازات حبس از یک تا پنج سال و 74 ضربه شلاق محکوم ‌شود.

سخن پایانی

چک سرقتی به چکی گفته می شود که به دلایل نا موجه و غیر قانونی از صاحب آن ربوده شده است. طبق روال جاری هر گاه فردی چک خود را به دلیل سرقت یا گم شدن از دست بدهد باید هرچه سریعتر به بانک مربوطه، سرقت یا گم شدن چک را اعلام نماید تا پرداخت چک متوقف شود.

معمولاً پس از اعلام سرقت یا گم شدن چک، بانک مربوطه به مدت یک هفته پرداخت چک را متوقف می کند در این فاصله زمانی باید فرد صاحب چک با ارائه مدارک لازم به مراجع قضایی نامه تاییدیه سرقت چک را به بانک ارائه دهد تا بانک از پرداخت مبلغ چک تا زمان روشن شدن وضعیت آن خودداری نماید.

 اثبات چک سرقتی باید با مدارک موثق و محکمه پسند انجام شود یا شهود لازم برای شهادت در دادگاه در دسترس باشد. نحوه شکایت چک سرقتی به این شکل است که  صاحب آن یا افراد ذینفع ابتدا به بانک مربوطه مراجعه کرده و پرداخت آن را مسدود می کنند.

سپس  به مراجع قضایی مراجعه کرده و با ارائه دلایل مناسب و محکمه پسند پرداخت چک  را تا زمان روشن شدن وضعیت متوقف می کنند. استفاده  از وکیل برای چک سرقتی می تواند باعث سرعت گرفتن روند دادرسی شود‌.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • قادر قدرتی
    8 اسفند 1402 03:16

    از کسی طلبی داشتم که در ازای طلبم ی فقره چک که از کسی گرفته بود به من داد به مبلغ صد میلیون تومان و وقتی به بانک مراجعه کردم گفتند حساب خالی است با صاحب حساب تماس گرفتم واو فهمید که چک از او سرقت شده و او صادر نکرده،من برگشت نزدم.و صاحب حساب از اون شخص شکایت کرده.و من هم با ۱۱۰ تماس گرفتم و همین را شرح دادم.حالا باید چیکار کنم تا به پولم برسم

    پاسخ
    • در مورد سوال شما چند نکته مبهم وجود دارد یک نکته آن است که وقتی چک سرقت می‌شود صاحب آن در اولین فرصت با بانک عامل تماس گرفته و سرقت چک را گزارش می‌دهد. نکته دوم آن است که به گفته شما چک سرقت شده و صاحب چک آن را صادر نکرده است یعنی چگونه فرد رباینده توانسته امضای صاحب چک را جعل نماید. نکته سوم آن است که رباینده چک چگونه چک سرقت شده را به طلبکار آشنا برای وصول و تسویه بدهی با علم به آشنا بودن طرف مقابل داده و به صورت ناشناخته خرج نکرده است. در این شرایط فردی که چک سرقتی را برای وصول به بانک برده است در مزن اتهام است مگر آنکه مدارک مستدل و محکمه پسندی در اختیار داشته باشد که نشان دهد چک را در قبال طلب از شخص دیگری دریافت کرده است. در آن صورت فردی که چک را به شما داده است به عنوان سارق چک مورد پیگرد قرار می‌ گیرد. شما نیز برای دریافت طلب خود با در دست داشتن مدارک لازم بخصوص گزارش پلیس با عنوان ارائه چک سرقتی از سوی فرد بدهکار به عنوان پرداخت بدهی باید برای تنظیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان