جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مهریه بعد از فوت همسر

مهریه به عنوان یک دین ازلحظه عقد بر عهده شوهر قرار میگیرد، چه شوهر در قید حیات باشد چه شوهر فوت کرده باشد باید پرداخت شود. به عبارت دیگر، تا زمانی که پرداخت‌نشده باشد یا از ناحیه‌ی زن بخشیده نشده باشد، نمیتوان آن را نادیده گرفت. در این مقاله درباره شرایط درخواست و مطالبه مهریه بعد از فوت مرد و قوانینی که برای این امر وجود دارد صحبت خواهیم کرد.

اگر شوهر ارثی از خود گذاشته باشد، مهریه از ارث شوهر پرداخت میشود اما اگر ارثی برجای نگذاشته باشد، در صورت مطالبه‌ی مهریه وراث جوابگوی مهریه زن نمیباشند و تکلیفی به پرداخت مهریه ندارند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل پایه یک دادگستری با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل مهریه تهران زودتر به نتیجه خواهید رسید.

مطابق با قانون مدنی اگر شخصی فوت کند، باید تمام بدهی‌هایی که به گردن داشته پرداخت شود و در نهایت اگر از اموال منقول و غیر منقول او چیزی باقی بماند بین ورثه تقسیم شود. بنابراین اگر مردی فوت کند و مهریه همسرش را پرداخت نکرده باشد، زن می‌تواند این حق را بعد از فوت همسرش دریافت نماید.

نحوه‌ی دریافت مهریه از اموال شوهر

اگر زن بخواهد از اموال باقی مانده از شوهرش مهریه مطالبه کند، همان مراحل مطالبه مهریه در حالت عادی را طی میکند. لازم به ذکر است که اگر میزان مهریه وجه نقد باشدملاک نرخ تورم، زمان فوت همسر است.

زن می تواند برای دریافت مهریه بعد از مرگ همسر به دایره اجرای ثبت مراجعه نماید. این مرجع به میزان یک بیستم از مبلغ مهریه درخواستی را به عنوان هزینه دادرسی از زوجه درخواست می کند (لازم به ذکر است این مبلغ پس از وصول مهریه دریافت می گردد) اما اگر به دادگاه مراجعه کنید باید سه و نیم درصد از مبلغ درخواستی (ارزش مهریه) را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید.

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر بعد از مرگ شوهر

اگر پدر شوهر زن فوت کند و شوهر از او ارث ببرد، زن می تواند از آن سهم الارثی که متعلق به شوهر است، مهریه خود را مطالبه کند.

نحوه وصول مهریه از سهم‌الارث شوهر

اگر زن قصد دریافت مهریه از سهم‌الارث شوهرش را داشته باشد، یک دادخواست تامین اموال به دادگاه خانواده تقدیم میکند. دادگاه اموال مربوطه را تا پایان مراحل قانونی توقیف می‌کند و بعد از پرداخت شدن مهریه اموال ازاد می‌شوند.

تکلیف مهریه بعد از فوت زن

مهریه دینی است که بر عهده‌ی مرد میباشد و تا زمانی که پرداخت نشده باشد، جزء بدهی مرد باقی میماند؛ بنابراین با فوت زن از بین نمیرود و قابل انتقال به وراث است.

مطلب پیشنهادی: مهریه بعد از فوت زن

مهریه زن دوم پس از مرگ شوهر

از جمله مهم‌ترین حقوق زن پس از فوت شوهرش، مهریه می‌باشد و بلافاصله پس از عقد ازدواج، زوجه مستحق دریافت مهریه خواهد شد و میان مهریه زوجه دوم پس از فوت شوهر با زوجه اول وی تفاوتی نخواهد بود.

همچنین مهریه زوجه دوم نیز تحت هر شرایطی قابل دریافت می‌باشد، حتی اگر نکاح زوجه دوم و شوهر متوفی دائمی نباشد. با اینکه زن و شوهر در ازدواج موقت از یکدیگر ارث نمی‌برند، ولی موضوع مهریه متفاوت است و زن بعد از فوت شوهرش قادر به دریافت مهریه از ما ترک او خواهد بود. همچنین مهریه همسر اول هیچ اولویتی نسبت به مهریه زن دوم ندارد.

مطلب پیشنهادی: مهریه زن در عقد موقت
محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان