جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق

حق طلاق یکی از مهمترین حقوقی است، که در حین عقد نکاح به مرد تعلق می گیرد. در واقع قانونگذار حق طلاق را متعلق به مرد می داند. با دارا بودن‌ این حق مرد می تواند هر زمان که بخواهد و تنها با دارا بودن‌ دلایل موجه، اقدام به طلاق و‌ جدایی از همسر خود نماید.

 اما زن نیز می تواند در صورت رضایت زوج، از او‌ حق طلاق را دریافت نماید. چون این حق قانونا به مرد تعلق دارد، دریافت آن توسط زن می تواند امتیازی ویژه محسوب شود. در صورتی که زن بتواند حق طلاق را از مرد دریافت کند، می تواند هر زمان که بخواهد و بدون حضور همسر اقدام به جدایی نماید.

حال نکته لازم به ذکر این است  که، گرفتن حق طلاق توسط زن، این حق را از مرد سلب نمی کند‌. یعنی در این صورت مرد و زن هردو‌ به صورت همزمان دارای این حق می باشند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل پایه یک دادگستری با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل طلاق توافقی تهران زودتر به نتیجه خواهید رسید.

نحوه دادن حق طلاق از خارج از کشور

حال گاهی دیده می شود که مرد خارج از کشور اقامت دارد، و قصد دارد حق طلاق را به همسر اهدا نماید. در این صورت می بايست زوج برخی مراحل را طی کند، که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم:

  • برای اهدای حق طلاق از خارج از کشور، هیچ نیازی به‌ حضور زوجه در دفاتر ثبت اسناد ایران نیست.
  • زوجه می بايست به کنسولگری ایران در کشور مورد نظر مراجعه نماید.
  • سپس وکالت نامه اهدای حق طلاق را تنظیم و آن را امضا نماید.
  • در مرحله بعد باید وکالت نامه را به کنسولگری تحویل دهد.
  • کنسولگری وکالتنامه را به ایران ارسال نموده، و از این طریق زن موفق به گرفتن حق طلاق خواهد شد.
  • همچنین مرد می تواند برای اهدای حق طلاق به جای کنسولگری به، دفاتر اسناد رسمی کشور مورد نظر نیز رجوع نماید.

انواع وکالت حق طلاق زن

وکالت های گرفتن حق طلاق زن انواع مختلفی دارند. در واقع مرد برای تنظیم وکالت طلاق برای همسر خود، می تواند به دو روش اقدام کند. در ادامه این دو روش را ذکر نموده ایم:

  • اهدای وکالت هنگام عقد نکاح

معمولا اولین و بهترین روش برای زوجه، دریافت حق طلاق به هنگام عقد نکاح می باشد. زوجه می تواند اخذ این نوع حق را جز شروط اصلی ازدواج معین‌ نماید. در صورتی که مرد این شرط را بپذیرد، می بايست هنگام امضای عقد نامه، حق طلاق را به زن اهدا کند. این مسئله می بايست حتما درون عقدنامه ذکر شود، تا اعتبار قانونی داشته باشد. این روش قبل از ازدواج و عقد صورت می گیرد، و معمولا هیچ پیچیدگی خاصی نخواهد داشت.

  • اهدای وکالت در دفاتر اسناد رسمی

یکی دیگر از انواع وکالت گرفتن حق طلاق برای زوجه، وکالتی است که در دفاتر استاد رسمی تنظیم می شود. گاهی زوج پس از ازدواج قصد دارد حق طلاق را به همسرش اهدا کند. در این صورت هم زوج و هم زوجه می بایست به یک دفتر اسناد رسمی معتبر مراجعه نموده و وکالت حق طلاق را تنظیم و امضا نمایند‌. این وکالت می بايست حتما در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد. در غیر این صورت اعتبار قانونی نخواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن حق طلاق

برای اینکه بتوانید جهت دریافت حق طلاق اقدام نمایید، می بايست برخی مدارک را به دفتر اسناد رسمی یا کنسولگری ارائه نمایید. چرا که در صورت عدم وجود این مدارک، امکان تنظیم وکالت طلاق وجود ندارد. البته هیچ مدارک خاص و پیچیده ای به این منظور نیاز ندارید. بلکه می بایست تنها سند ازدواج ‌یا عقد نامه، و مدارک‌‌ شناسایی اتان را به همراه داشته باشید.

نکات مهم در خصوص وکالت نامه حق طلاق

در خصوص وکالت نامه حق طلاق، برخی نکات مهم وجود دارند، که دانستن آن ها می تواند بسیار کمک‌ کننده باشد.‌ در ادامه این‌ نکات را ذکر نموده ایم:

  • وکالت گرفتن حق طلاق در صورتی هر یک از طرفین فوت‌ نمایند، از لحاظ قانونی باطل می شود.
  • اگر زوج یا زوجه دچار جنون شوند، وکالت نامه طلاق باطل خواهد گردید.
  • اگر وکالت بلاعزل نباشد مرد می تواند هر زمان که بخواهد همسرش را عزل نماید. در این صورت مرد حق طلاق را از زن سلب می کند. اما اگر وکالت بلاعزل باشد، مرد امکان عزل زن را نخواهد داشت.

سوالات متدوال

برای گرفتن حق طلاق چه مدارکی نیاز است؟

برای دریافت حق طلاق، به همراه داشتن اصل عقدنامه و مدارک شناسایی زوج و زوجه کافی خواهد بود.

اگر وکالت بلاعزل نباشد مرد می تواند زن را عزل نماید؟

بله در این صورت مرد می تواند هر زمان که بخواهد زن را از وکالت عزل نماید. اما اگر وکالت بلاعزل باشد، امکان چنین کاری وجود ندارد.

وکالت گرفتن‌ حق طلاق در چه صورت باطل می شود؟

این نوع وکالت در صورت فوت، جنون و ….هر یک ‌از طرفین باطل می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان