جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

رفع ممنوع الخروجی زمانی برای یک شهروند در اولویت قرار می گیرد که فرد مورد نظر به هر دلیلی به وسیله نهادهای قانونی ممنوع الخروج شده باشد و تا روشن شدن وضعیت، نمی تواند به روال معمول از کشور خارج شود. در این شرایط گرفتن  یک وکیل رفع ممنوع الخروجی می تواند بهترین گزینه برای خارج شدن از آن وضعیت باشد

وقتی فردی، کار یا عمل مجرمانه و غیرقانونی انجام دهد و از کشور مبدا یا زادگاه خود خارج شود اعمال قانون و مجازات این فرد سخت می شود چون حتی با وجود قوانین بین المللی و پلیس بین الملل، قوانین داخلی کشور های مختلف متفاوت است و ممکن است کار یا عملی که از نظر کشور مبدا جرم است در کشور مقصد جرم نباشد.

لذا وقتی کسی در کشورمبدا  یا وطن خود کاری برخلاف قانون یا هنجارهای داخلی آن کشور انجام می دهد ممکن است برای جلوگیری از خروج فرد و عدم امکان اعمال قانون ممنوع الخروج شود. بنابراین کسی که در کشور مبدا ممنوع الخروج شده است باید برای خروج از کشور اقدام به برطرف کردن دلیل آن و رفع ممنوع الخروجی نماید تا بتواند به صورت قانونی از کشور خارج شود.

وکیل برای رفع ممنوع الخروجی

گرفتن وکیل برای رفع ممنوع الخروجی می تواند مهم باشد چون وکیل از شناخت لازم  نسبت به قوانین جاری برخوردار است و آشنایی لازم با روال اداری این‌گونه پرونده ها را دارد. آشنایی با قوانین و روال اداری باعث می شود وکیل بتواند در یک فاصله زمانی کوتاه اقدام به رفع ممنوع الخروجی فرد نماید.

به بیان دیگر  وکیل رفع ممنوع الخروجی وکیلی است که از آشنایی لازم با روند اداری و‌قانونی برای  رفع ممنون الخروجی برخوردار است و می تواند با سرعت مراحل قانونی و اداری حکم ممنوع الخروجی را طی کرده و آن را برطرف نماید.

 

در خیلی از موارد ممنوع الخروج شدن یک فرد جنبه پیشگیری دارد و هدف از انجام این کار عدم دسترسی به فرد مورد نظر به دلیل خارج شدن از مناطق تحت حاکمیت کشور است. لذا فردی که به هر دلیل ممنوع الخروج می شود اجازه خروج قانونی از کشور را ندارد.

در این شرایط اگر فرد مورد نظر به هر دلیل نیاز داشته باشد به سرعت از کشور خارج شود و اگر در موعد مقرر از کشور خارج نشود ممکن است در کشور مقصد منافع یا کارهای او به خطر بیفتد در این شرایط برای سرعت گرفتن روند کار باید به وکیل رفع ممنوع الخروجی مراجعه نمایند و شواهد و مدارک لازم را در اختیار وکیل قرار دهد تا نسبت به رفع ممنوع الخروجی فرد مورد نظر اقدام کند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: ممنوع الخروجی بابت مهریه

رفع ممنوع الخروجی چقدر زمان میبرد

زمان رفع ممنوع الخروجی با توجه به شرایط فرد و دلیل با دلایلی که باعث ممنوع الخروج شدن او شده است ممکن است متفاوت باشد. باید به این نکته توجه داشت که ممنوعیت خروج از کشور شش ماه اعتبار دارد  و پس از اتمام این مدت، ممنوعیت خروج از کشور خود به خود ملغی می شود مگر آن که به وسیله مراجع قانونی دوباره تمدید شود.

به بیان ساده کسی که به دلایل مختلف ممنوع الخروج می شود از نظر قانونی تا شش ماه به صورت قانونی نمی تواند کشور را ترک کند مگر آنکه با حضور در مراجع قانونی اقدام به رفع ممنوع الخروجی خود نماید. همانطور که گفته شد زمان رفع ممنوع الخروجی فرد با توجه به دلیل ممنوع الخروجی و مهارت وکیل ممکن است متفاوت باشد.

مثلاً اگر ممنوع الخروجی به دلیل بدهی شخصی یا مالیاتی باشد فرد می تواند با پرداختن بدهی یا سپردن وثیقه لازم در صورت تایید مراجع قانونی کشور را ترک نماید.

اگر ممنوع الخروجی به دلیل عدم اجازه ولی یا همسر باشد فردی که ممنوع الخروج شده است می تواند به صورت شخصی یا با کمک وکیل خود اقدام به دریافت اذن ولی رضایت نامه یا وکالت نامه محضری از همسر کرده و از کشور خارج شود.

همچنین اگر فرد به دلیل محکومیت کیفری ممنوع الخروج شده باشد می تواند با تحمل مجازات یا اقدام به اعتراض در مهلت مقرر نسبت به رفع ممنوع الخروجی اقدام کند. همانطور که گفته شد دلایل ممنوع الخروج شدن فرد متفاوت است به همین دلیل تا برطرف شدن دلیل ممنوع الخروجی فرد ممنوع الخروج نمی تواند از کشور خارج شود.

در این شرایط وکیل ممنوع الخروجی یا وکلایی که به صورت تخصصی در زمینه فعالیت می کنند می توانند با احاطه بر قانون و روال اداری  روند برطرف شدن دلیل ممنوع الخروجی را تسریع کرده و فرد مورد نظر را در یک فاصله زمانی کوتاه تری رفع ممنوع الخروجی نمایند.

قانون جدید ممنوع الخروجی

قانون جدید ممنوع الخروجی بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 خورشیدی اجرا می شود با توجه به مواد این قانون  بازپرس در دو مقطع می تواند با توجه به شرایط، حکم به ممنوع الخروجی شهروندان ایرانی دهد یک مقطع پیش از دسترسی به متهم است.

بر اساس ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری تا زمانی که به متهم برای تفهیم اتهام دسترسی حاصل نشود بازپرس پرونده می تواند با توجه به اهمیت و ادله وقوع جرم نسبت به صدور دستور منع خروج از کشور برای او اقدام کند.

طبق روال جاری همان طور که گفته شد مدت اعتبار حکم صادر شده ممنوع الخروجی از کشور ۶ ماه است و اگر در موعد مقرر این دستور تمدید نشود به طور خودکار ممنوع الخروجی  لغو می گردد.

حالت دوم با توجه به مصوبه قانون آیین دادرسی کیفری، پس از دسترسی به متهم  است که در این وضعیت به عنوان قرار نظارت قضایی دستور ممنوع الخروجی فرد صادر می شود.

ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری شرایط متهم پس از دسترسی و معرفی به مراجع قانونی را لحاظ می کند که بر اساس آن بازپرس پرونده می تواند متناسب با اتهام وارده به فرد، علاوه بر دستور قرار تامین قضایی دستوراتی مثل ممنوعیت خروج از کشور را هم برای متهم به عنوان قرار نظارت قضایی صادر نماید.

باید توجه داشت وقتی قرار تامین قضایی در قالب دستور ممنوع الخروجی برای متهم صادر می شود باید دستور صادر شده به صورت رسمی به او ابلاغ گردد تا فرد بتواند در زمان مشخص شده  10  یا 20 روزه به آن اعتراض کند و در صورت موجه بودن اعتراض دستور مورد نظر لغو شود.

همچنین بر اساس ماده 292 قانون آیین دادرسی کیفری هر نوع تصمیم مراجع قضایی مبنی بر ممنوع الخروجی افراد مختلف از کشور باید ابتدا به دادستان کل کشور اعلام شود سپس از طریق دادستان به مراجع ذیربط ابلاغ شود.

لذا هیچ مرجع قضایی به جز دادستان کل کشور نمی تواند راسا چنین دستوری را به مقامات ذیربط ابلاغ کرده و خواستار ممنوع الخروجی افراد مختلفی از کشور شود.

برای رفع ممنوع الخروجی کجا باید رفت

کسانی که نسبت به ممنوع الخروجی بودن خود شک داشته و مردد هستند باید قبل از فراهم کردن شرایط سفر و مواجه شدن با ممانعت از خروج، ابتدا از وضعیت خود آگاه شوند.

بر اساس روال جاری کسانی که به دلایل قانونی ممنوع الخروج می شوند باید نسبت به ممنوع الخروج شدن خود از طریق دادستانی کل کشور مطلع شوند.

اگر به هر دلیلی فرد از طریق روال قانونی نسبت به ممنوع الخروجی خود به هردلیل مطلع نشود می تواند از طریق سایتی که در فضای مجازی برای این کار ایجاد شده است اقدام کند.

از تیرماه سال 1397 خورشیدی سامانه ای از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شده است که کاربران می توانند از طریق آن برای استعلام آنلاین ممنوعیت خروج از کشور خود استفاده کنند.

برای ورود به این سایت در فضای مجازی باید ابتداء به آدرس http://exitban.ssaa.Ir  در فضای مجازی مراجعه شود سپس با وارد کردن کد ملی از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند.

پس از اطلاع از ممنوع الخروجی فرد می تواند با مراجعه به مراکز و دفاتر دادستانی کل کشور یا انتخاب وکیل رفع ممنوع الخروجی نسبت به دلیل ممنوع الخروج شدن مطلع شود و نسبت به رفع آن اقدام نماید.

به دلیل بروکراسی اداری و پیچیدگی های آن، بهترین روش برای رفع این مشکل انتخاب و بکارگیری وکیل رفع ممنوع الخروجی است تا از رفت و آمدهای غیر ضروری و اتلاف و‌قت و هزینه جلوگیری شود.

سخن پایانی

رفع ممنوع الخروجی همانطور که گفته شد زمانی لازم می شود که فرد به دلایل مختلف قانونی از کشور ممنوع الخروج  شده باشد. در این شرایط فرد یا وکیل او ابتدا باید به دفاتر دادستانی مراجعه کرده از دلیل ممنوع الخروجی خود آگاه شوند سپس برای برطرف شدن آن روال قانونی مشخص شده را طی نمایند.

بکارگیری وکیل برای رفع ممنوع الخروجی با توجه به بروکراسی اداری که باعث اطاله دادرسی می شود می تواند راهگشا و تسریع کننده باشد. زمان رفع ممنوع الخروجی با توجه به شرایط پرونده و نوع دلیلی که باعث این موضوع شده است ممکن است متفاوت باشد.

اما طبق روال معمول دوره زمانی ممنوع الخروجی یک پروسه زمانی 6 ماه است که با درخواست دادستان امکان تمدید آن پس از انقضا وجود دارد.

قانون جدید ممنوع الخروجی که در سال 1392تصویب شده است ممنوع الخروج بودن فرد را در دو حالت تعریف می کند یک مقطع زمانی که فرد در مظن یک اتهام سختی‌ یا سنگین قرار گرفته است و برای تفهیم اتهام باید به مراجع قانونی مراجعه کند و در صورت خارج شدن فرد از کشور این امکان از بین می رود.

در حالت دوم برای فرد متهم ممکن است پس از تفهیم اتهام بر اساس ماده 427 آینه دادرسی کیفری، قرار صدور تامین صادر شود و تا روشن شدن شرایط پرونده فرد متهم ممنوع الخروج گردد.

برای رفع ممنوع الخروجی باید فرد یا وکیل او به دفاتر دادستانی کل کشور مراجعه کنند و پس از آگاهی از دلیل ممنوع الخروج شدن نسبت به برطرف کردن  آن اقدام نمایند.


در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان