جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مجازات دیپورت شدن به ایران

مجازات دیپورت شدن به ایران زمانی برای شهروندان ایرانی اتفاق می افتد که آنها به صورت غیرقانونی به کشورهای دیگر مهاجرت کرده باشند یا کشور مبدا به دلایل مختلف حضور آنها را نامطلوب بداند. در این وضعیت، شهروندان ایرانی که مجوز اقامت در کشور مقصد را ندارند یا بر خلاف مقررات و قوانین کشور مقصد رفتار کرده‌اند به وسیله پلیس دستگیر می شوند و  به  پلیس مهاجرت تحویل داده شده و پس از طی شدن روال اداری به ایران بازگردانده می شوند.

در تعریف دیپورت شدن نیز اینگونه می توان گفت که هر گاه شهروندان کشورهای دیگر بدون مجوز وارد کشور مقصد شده و در آنجا اقدام به سکونت یا فعالیت های مختلف نمایند مرتکب عمل غیرقانونی شده و در صورت دستگیر شدن به کشور مبدا عودت داده می شوند. به عبارت دیگر وقتی شهروندان یک کشور به صورت غیرقانونی و  بدون روادید یا مجوز به کشور مقصد مهاجرت می کنند اگر به وسیله نیروهای انتظامی و امنیتی کشور مقصد دستگیر شوند به پلیس مهاجرت تحویل داده شده و پس از طی شدن روال اداری به کشور مبدا دیپورت می شوند.

دلایل و پیامدهای دیپورت شدن

دلایل دیپورت شدن یا اخراج از کشور مقصد با توجه به قوانین و شرایط فرد مهاجر قانونی یا غیرقانونی ممکن است متفاوت باشد به عبارت دیگر  دلایل دیپورت یا اخراج همه شهروندانی که به کشورهای دیگر به صورت قانونی یا غیرقانونی مهاجرت می کنند با توجه به قوانین کشور مقصد و فعالیت افراد مهاجر ممکن است متفاوت باشد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  • تخلفات مهاجرتی

تخلفات مهاجرتی یکی از دلایل و پیامدهای دیپورت از یک کشور است که از آن جمله می توان به مواردی مانند اقامت در کشور مقصد بیشتر از زمان ویزا، ورود غیرقانونی به کشور مقصد یا کار و فعالیت بدون مجوز اشاره کرد.

  • فعالیت مجرمانه

فعالیت مجرمانه یکی دیگر از دلایل و پیامدهای دیپورت افراد مهاجر از کشور مقصد است به عبارت دیگر هر گاه فردی در کشور مقصد مرتکب جرم جدی شده و به مجازات محکوم شود ممکن است بر اساس قوانین آن کشور اخراج شود که از  جمله این گونه جرائم سخت می توان به حمل و نقل یا معامله مواد مخدر یا جرایم خشن و قتل اشاره کرد.

  • نگرانی های بهداشتی

نگرانی های بهداشتی یکی دیگر از دلایل و پیامدهای اخراج از کشور مقصد است به این معنا که اگر فرد مهاجر به بیماری مسری خطرناک مبتلا شده باشد یا سازمان های بهداشتی کشور مقصد حضور او را در کشور خود، تهدیدی برای امنیت عمومی تشخیص دهند فرد مهاجر به سرعت از کشور مقصد به کشور مبدا و محل زندگی یا تولد خود دیپورت می شود.

  • نگرانی های امنیتی

نگرانی های امنیتی از دیگر دلایل و پیامدهای دیپورت یک فرد از کشور مقصد است به عبارت دیگر اگر فردی به کشور دیگر مهاجرت کرده باشد و نیروهای امنیتی کشور مقصد پس از انجام بررسی های لازم به این نتیجه برسند که فرد مورد نظر ممکن است برای امنیت ملی آنها تهدید محسوب شود به سرعت نسبت به دیپورت او اقدام کرده و او را از کشور خود اخراج می کنند.

از جمله نگرانی های امنیتی که ممکن است به دیپورت افراد از کشور مقصد منجر شود می توان به فعالیت های تروریستی یا جاسوسی اشاره نمود.

◁◁ مطلب پیشنهادی: مجازات جعل پاسپورت

بررسی انواع دیپورت یا اخراج از کشور

در بررسی انواع دیپورت یا اخراج از کشور باید قوانین دیپورت شدن در کشورهای مختلف یا قوانین بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

هرچند قوانین دیپورت شدن در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است اما این قوانین طوری تنظیم می شود که از هماهنگی لازم با قوانین بین المللی یا کنوانسیون های پناهندگان برخوردار باشد.

دلایل دیپورت شدن به ایران یا کشور مبدا، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از آن جمله می توان به مواردی مانند جرائم کیفری، نقض قوانین مهاجرت، تهدید امنیت ملی، دلایل امنیتی، فعالیت های تروریستی و ارتباط با گروه های ممنوعه اشاره کرد.

به بیان دیگر هر گاه یک فرد خارجی بدون اجازه و ویزا وارد کشورهای دیگر شود در صورت دستگیر شدن به نهادهای مهاجرت تحویل داده شده و در اولین فرصت از کشور مقصد به کشور مبدا عودت داده می شود.

همچنین اگر کسی با مجوز و ویزا وارد کشورهای مقصد شود و در آنجا به فعالیت های غیرقانونی مثل جرایم کیفری، نقض قوانین مهاجرت، تهدید امنیت ملی، فعالیت های تروریستی و غیر اقدام کند در صورت دستگیر شدن و پس از طی شدن مجازات در کشور مقصد به کشور مبدا دیپورت می شود.

قوانین دیپورت شدن به ایران

قوانین دیپورت شدن به ایران باید با توجه به قوانین داخلی ایران، قوانین بین المللی و کنوانسیون پناهندگان مورد بررسی قرار گیرد.

هرچند قوانین داخلی ایران به صورت خاص در حوزه داخلی کاربرد دارد اما اگر شهروندان کشورهای دیگر به صورت غیر مجاز وارد ایران شوند بر اساس این قوانین دیپورت می شوند.

با این وجود دیپورت شهروندان خارجی باید بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون پناهنده انجام شود. چون عدم رعایت قوانین بین المللی و کنوانسیون پناهندگان در هنگام دیپورت شهروندان خارجی ممکن است برای کشور مقصد مشکل ساز شده و باعث تصویب قطعنامه یا جریمه برای آن ها شود.

  • قوانین داخلی ایران

قوانین داخلی ایران یکی از ملاک ها و معیارهای اصلی برای دیپورت شهروندان خارجی است به عبارت دیگر شهروندان خارجی که به ایران به صورت قانونی یا غیر قانونی مهاجرت می کنند.

اگر فعالیت و رفتار آنها با قوانین داخلی ایران مطابقت نداشته باشد ممکن است به وسیله نهادهای قانونی و نظارتی دستگیر شده و پس از طی شدن روال قانونی از کشور اخراج یا دیپورت شوند.

بنابراین شهروندان خارجی که به دلایل مختلف وارد ایران می شوند باید به قوانین داخلی ایران احترام گذاشته و این قوانین را رعایت کنند.

  • قوانین بین المللی

قوانین بین المللی یکی دیگر از ابزارهای دیپورت مهاجران خارجی است. به عبارت دیگر کشور مقصد می تواند مهاجران خارجی ساکن کشور خود را بر اساس قوانین بین المللی دیپورت و اخراج نماید یا به آنها اقامت دائم و موقت بدهد.

بنابراین مسئولین کشور مقصد می توانند با توجه به قوانین داخلی یا بین المللی شهروندان خارجی ساکن کشور خود را دیپورت کرده یا به آنها اجازه اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت بدهند.

  • کنوانسیون پناهندگان

کنوانسیون پناهندگان یکی دیگر از  معیارها و ملاک های پذیرش یا دیپورت شهروندان خارجی از کشور مقصد است. به عبارت دیگر کشورهایی که حکومت مشروع و قانونی داشته باشند برای پذیرش یا اخراج شهروندان خارجی از کشور خود باید بر اساس کنوانسیون پناهندگی عمل نمایند.

 چون عدم اعمال قوانین و موازین کنوانسیون پناهندگان در هنگام دیپورت یا پذیرش مهاجران خارجی ممکن است برای کشور مقصد محدودیت ها و جریمه های قانونی بین المللی را به دنبال داشته باشد.

دلایل دیپورت شدن به ایران

دلایل دیپورت شدن به ایران با توجه به شرایط و فعالیت های مهاجران ممکن است متفاوت باشد بنابراین برای پی بردن به دلیل دیپورت شهروندان به ایران باید شرایط و دلیل دیپورت آنها از کشور مقصد مورد بررسی قرار گیرد در ادامه به برخی از دلایل دیپورت شدن به ایران به صورت مختصر اشاره می شود.

  • جرایم کیفری

جرائم کیفری یکی از دلایل مهم دیپورت شدن به ایران است، به عبارت دیگر هر گاه یکی از مهاجران ایرانی در کشور مقصد مرتکب جرائم کیفری شود اگر کشور مقصد برای او مجازات هایی مثل جریمه یا زندان در نظر نگرفته باشد فرد مهاجر پس از طی شدن روال قانونی به ایران عودت داده شده و دیپورت می‌ شود.

  • نقض قوانین مهاجرت

از دیگر دلایل دیپورت شدن شهروندان ایرانی از کشورهای مقصد به ایران نقض قوانین مهاجرت است که از آن جمله می توان به مواردی مثل اقامت در کشور مقصد بیش از زمان ثبت شده در ویزا، ورود غیرقانونی به کشور مقصد، انجام کارهای مختلف بدون اجازه قانونی در کشور مقصد و غیر اشاره کرد.

به عبارت ساده هر گاه شهروندان ایرانی که به دیگر کشورهای جهان مهاجرت کرده اند به هر دلیل قوانین مهاجرت را نقض نمایند به وسیله نهادهای مهاجرتی کشور مقصد دستگیر و پس از طی شدن روال قانونی به ایران دیپورت می شوند.

  • اقامت غیرقانونی

اقامت غیرقانونی یکی دیگر از دلایل دیپورت شدن مهاجران به ایران است. هر گاه شهروندان ایرانی به صورت قانونی یا غیرقانونی وارد کشور مقصد شده و بدون اجازه کشور مقصد، در آنجا اقامت کنند معمولا به وسیله نیروهای انتظامی کشور مقصد دستگیر و به پلیس مهاجرت برای دیپورت شدن به ایران تحویل داده می شوند.

  • تهدید امنیت ملی

از دیگر دلایل دیپورت شدن به ایران تهدید امنیت ملی است به این معنا که اگر کشور مقصد به این نتیجه برسد که حضور شهروندان مهاجر ایرانی یا غیر ایرانی در کشور آنها ممکن است باعث تهدید امنیت ملی شان شود.

مهاجران مورد نظر را دستگیر کرده و با استناد به تهدید آمیز بودن حضور آنها در کشور مقصد، آنها را دیپورت و اخراج می کنند.

  • دلایل امنیتی

دلایل امنیتی از دیگر زمینه های دیپورت شدن شهروندان ایرانی مهاجر به ایران است. یکی دیگر از روش هایی که کشور مقصد می تواند با استناد به آن شهروندان دیگر کشورها مثل ایران را از کشور خود اخراج و دیپورت نماید دلایل امنیتی است.

 به این معنا که اگر سازمان های امنیتی کشور مقصد با دلایل موجه یا غیر موجه حضور شهروندان ایرانی را در کشور خود تهدید امنیتی عنوان کنند.

 به سرعت اقدام به دستگیری مهاجران مورد نظر کرده و آنها را در اولین فرصت از کشور خود دیپورت و اخراج می کنند.

  • فعالیت های تروریستی

فعالیت های تروریستی یکی دیگر از دلایل دیپورت شدن به ایران است. به طور کلی اگر مهاجران ایرانی در کشور مقصد اقدام به فعالیت های تروریستی نمایند یا کشور مقصد با ارائه دلایل و شواهد انجام فعالیت های تروریستی را به آن ها نسبت دهد می تواند آنها را با ثبت دلایل و شواهد به ایران عودت داده و دیپورت نماید.

  • ارتباط با گروه های ممنوعه

از دیگر دلایل دیپورت شدن به ایران ارتباط افراد مهاجر با گروه های ممنوعه در کشور مقصد است. به این معنا که اگر نهادهای امنیتی کشور مقصد به این نتیجه برسند که فرد مهاجر با گروه های ممنوعه در کشور مقصد ارتباط برقرار کرده و با آنها همکاری می نماید می توانند آنها را در اولین فرصت شناسایی و پس از طی شدن روال اداری دیپورت نمایند.

پیامدهای دیپورت شدن به ایران

پیامدهای دیپورت شدن به ایران ممکن است با توجه به شرایط متفاوت باشد. از پیامدهای دیپورت شدن به ایران عدم امکان مهاجرت به کشوری است که فرد مهاجر از آنجا اخراج شده است.

از دیگر پیامدهای دیپورت شدن عدم امکان مهاجرت به دیگر کشورهای عضو کنوانسیون جهانی مهاجرت است چون آنها می توانند با بررسی مدارک فرد مهاجر و استعلام از نهادهای مهاجرتی کشور اخراج کننده از پذیرش فرد مهاجر به عنوان عنصری نامطلوب یا مخل امنیت داخلی ممانعت نمایند.

از دیگر پیامدهای دیپورت شدن به ایران روشن نبودن وضعیت دارایی های فرد دیپورت شده در کشور مقصد و سخت شدن انتقال آنها در آینده به کشور مبدا یا ایران است. به این معنا که ممکن است انتقال این اموال زمانبر یا هزینه بر باشد و شرایط انتقال آن ها را برای فرد دیپورت شده سخت نماید.

از دیگر پیامدهای دیپورت شدن به ایران تحمیل هزینه های بازگشت و کسر آن از دارایی های او می باشد که ممکن است مبلغ قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

از دیگر پیامدهای دیپورت شدن به ایران دستگیری فرد مورد نظر به دلیل بدهی یا پرونده های قضایی در داخل کشور است که می تواند برای فرد مهاجر گران تمام شود.

راهکارهای جلوگیری از دیپورت شدن به ایران

راهکارهای جلوگیری از دیپورت شدن به ایران با توجه به کشور مقصد ممکن است متفاوت باشد. بنابراین برای جلوگیری از دیپورت شدن به ایران،  فرد مهاجر باید حتی المقدور  از تسلط لازم به قوانین جاری کشور مقصد برخوردار باشد و بر اساس این قوانین رفتار نماید.

چون عدم آشنایی با قوانین کشور مقصد و بی توجهی به آنها ممکن است باعث دیپورت فرد مهاجر به ایران شود.

بنابراین کسانی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند یا قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارند بهتر است قبل از انجام هر کاری با افراد آگاه به شرایط دیپورت از کشور مقصد مشورت نماید تا از آمادگی لازم برخوردار شده و با رعایت نکات اطلاع رسانی شده از دیپورت خود جلوگیری نمایند.

سخن پایانی

مجازات دیپورت شدن به ایران زمانی برای یک شهروند مهاجر در نظر گرفته می شود که او به صورت غیرقانونی به کشور مقصد مهاجرت کرده باشد یا اقدامات و رفتار او در کشور مقصد مورد تایید سازمان های نظارتی و امنیتی آن کشور نباشد.

بنابراین در تعریف دیپورت شدن اینگونه می توان گفت که هر گاه فرد مهاجر به دلیل مهاجرت، اقامت غیرقانونی در کشور مقصد یا دلایل دیگر از کشور مورد نظر اخراج شود این عمل با عنوان دیپورت شدن شناخته می شود.

دلایل و پیامدهای دیپورت شدن با توجه به شرایط متفاوت است و برای بررسی انواع دیپورت یا اخراج از کشورهای مختلف باید شرایط فرد دیپورت شده و قوانین کشور دیپورت کننده به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد.

دلایل دیپورت شدن به ایران با توجه به شرایط فرد مهاجر و قوانین کشور مقصد ممکن است متفاوت باشد که از جمله این دلایل می توان به مواردی مانند جرایم کیفری، نقض قوانین مهاجرت، اقامت غیرقانونی، تهدید امنیت ملی، دلایل امنیتی، فعالیت های تروریستی و ارتباط با گروه های ممنوعه اشاره کرد.

از مهمترین پیامدهای دیپورت شدن به ایران، عدم امکان مهاجرت به کشور مورد نظر یا کشورهای دیگر است. راهکارهای جلوگیری از دیپورت شدن به ایران با توجه به کشورهای مختلف متفاوت است بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از دیپورت شدن به ایران، رعایت قوانین و مقررات کشور مقصد می باشد.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان