جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

جرم سرقت خودرو

جرم سرقت خودرو یکی از جرایم رایج در سطح جامعه است که برای آن جرم انگاری شده و قانونگذار برای آن مجازات های مشخصی را در نظر گرفته است. بر اساس قانون مجازات اسلامی در صورتی که مال خر از دزدی بودن ماشین یا قطعات آن آگاه باشد و  خودرو یا قطعات سرقت شده  آن را با آگاهی اولیه خریداری نماید مرتکب عمل مجرمانه شده و تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد. به عبارت دیگر فرد سارق یا شخصی که با آگاهی اولیه، اقدام  به خرید ماشین مسروقه می کند هر دو مجرم هستند و قانونگذار برای آنها مجازات های مشخصی را در نظر گرفته است. بر اساس قانون جاری، اگر شرایط ۱۴ گانه سرقت حدی در جرم سرقت خودرو وجود نداشته باشد و جرم سرقت انجام شده منطبق با مقررات سرقت حدی نباشد سرقت از نوع تعزیری است که قانونگذار با توجه به فعلیت فرد مجرم در جرم سرقت، برای آن مجازات حبس بین ۶ ماه تا سه سال و تحمل تا ۷۴ ضربه شلاق به علاوه استرداد مال مسروقه در نظر گرفته است.

سرقت پلاک خودرو

سرقت پلاک خودرو با هدف سوء استفاده و اقدام به جرائم دیگر انجام می شود. به عبارت دیگر سارقان برای انجام اعمال خلاف قانون و مجرمانه اقدام به سرقت پلاک خودروهای دیگر کرده و پلاک سرقت شده را بر روی ماشینی که قرار است با آن کار خلاف انجام شود نصب می کنند.

نصب پلاک سرقت شده بر روی وسیله نقلیه ای که قرار است با آن کار خلاف قانون انجام شود باعث سردرگمی مراجع انتظامی و امنیتی می شود که این کار پیگیری جرم انجام شده را سخت می کند.

در این شرایط فردی که پلاک ماشین او برای انجام اعمال مجرمان سرقت شده است با دردسر مواجه شده و برای پاسخگویی به مراکز انتظامی و قضایی فراخوانده می شود.

به همین دلیل کسانی که پلاک خودرو آنها سرقت می شود برای جلوگیری از دردسرهای پیش رو باید با سرعت سرقت پلاک خودرو خود را به پلیس و مراکز انتظامی اطلاع رسانی نمایند.

در این شرایط فردی که پلاک خودرو او به دلایل مختلف به سرقت رفته است خود را از جرایمی که با پلاک خودرو سرقتی انجام می شود خلاص می کند و لازم نیست در آینده برای جرایم انجام شده پاسخگو باشد.

◁◁ مطلب پیشنهادی: اثبات بی گناهی در سرقت

سرقت لوازم و قطعات خودرو

سرقت لوازم و قطعات خودرو روشی ساده و مناسب برای کسب درآمد از راه خلاف و غیرقانونی  است که امکان پیگیری جرم را مشکل می کند.

به این معنا که خرید و فروش لوازم سرقتی خودرو در  بازار راحت تر و سریع تر است و احتمال دستگیری فرد سارق را به حداقل ممکن کاهش می دهد. اما چون این گونه سرقت باعث ایجاد حس ناامنی و ترس در جامعه می شود قانونگذار به شدت با سارقان و مال خران در این حوزه برخورد می کند.

بنابراین خرید و فروش لوازم دست دوم خودرو از سوی مقامات انتظامی و قضایی  با شدت  تحت نظر قرار گرفته می شود و با افراد فروشنده و حتی مال خر که اقدام به خرید این اموال با آگاهی از  مسروقه بودن آن می کنند برخورد شدید و قاطعانه می شود.

به این معنا که هم  فرد یا افراد  سارق و فروشنده قطعات مسروقه خودرو در صورت کشف جرم به مجازات های مشخص شده در قانون که حبس و تحمل شلاق است محکوم می شوند و هم فرد مال خر یا کسی که با آگاهی از مسروقه بودن لوازم قطعات خودرو نسبت به خریداری آنها اقدام کرده است.

جرم مشارکت در سرقت خودرو

جرم مشارکت در سرقت خودرو زمانی محقق می شود که بیش از یک فرد یا نفر در سرقت خودرو مشارکت داشته باشد در این شرایط همه افرادی که در سرقت خودرو شرکت داشته اند دستگیر شده و با توجه به میزان مشارکت در جرم به مجازات تعیین شده در قانون محکوم می شود.

معمولاً افرادی که به صورت گروهی اقدام به سرقت خودرو می کنند در صورتی که پس از سرقت خودرو دستگیر شوند و مال مسروقه را در اختیار داشته باشند باید آن را در اولین فرصت به صاحبش پس دهند به این معنا که کالای مسروقه از طریق مراجع قضایی به صاحب آن مسترد می‌شود.

اما اگر به هر دلیل ماشین یا قطعات سرقت شده آن پس از دستگیری سارقان در دسترس نباشد سارق و همدستان او باید مثل خودرو  و وسایل سرقت شده یا معادل آن را به فرد خواهان مسترد نمایند.

به عبارت دیگر علاوه بر آنکه سارق و کسانی که با او در سرقت مشارکت داشته اند با توجه به میزان فعلیت در جرم به مجازات شلاق یا حبس محکوم می شوند تحت هر شرایطی مکلف به جبران خسارت و رد مال هستند و باید خسارت وارد شده به فرد آسیب دیده را جبران نمایند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: مجازات سرقت از منزل

مجازات سرقت لوازم خودرو

مجازات سرقت لوازم خودرو در قوانین جاری به صورت مفصل آمده است به عبارت دیگر فردی که مرتکب سرقت لوازم خودرو می شود و شخصی که با آگاهی اقدام به خرید لوازم مسروقه خودرو می کند هر دو مجرم هستند.

به این عبارت دیگر فرد خریدار لوازم مسروقه خودرو اگر با آگاهی این کار را انجام داده باشد پس از کشف جرم، مجرم بوده و به دادگاه کیفری برای تعیین مجازات معرفی می شود.

مجازات سرقت لوازم خودرو اگر شرایط ۱۴ گانه سرقت حدی برای آن قابل تصور نباشد در صورت اثبات جرم، حبس و شلاق است و با توجه به میزان فعلیت فرد در جرم تعیین می شود.

به عبارت دیگر اگر شرایط سرقت حدی در سرقت قطعات خودرو متصور نباشد سرقت تعزیری محسوب شده و بر اساس قانون برای آن مجازات حبس از شش ماه تا سه سال، تحمل ۷۴ ضربه شلاق و رد مال مسروقه در نظر گرفته می شود.

مدت حبس سرقت خودرو

مدت حبس سرقت خودرو با توجه به شرایط و میزان فعلیت فرد در جرم می تواند متفاوت باشد به این معنا که اگر سرقت خودرو شرایط ۱۴گانهء سرقت حدی را نداشته باشد و مسئول رسیدگی پرونده تشخیص دهد که سرقت خودرو تعزیری است.

فرد مجرم با توجه به فعلیت در جرم به مجازات حبس تعزیری  از ۶ ماه تا ۳ سال، تحمل ۷۴ ضربه شلاق و رد مال محکوم می شود. که این میزان برای افراد مختلف با توجه به میزان فعلیت در جرم ممکن است متفاوت باشد.

اعلام سرقت خودرو توسط همسر

اعلام سرقت خودرو توسط همسر طبق روال جاری انجام می شود به این معنا که فرد مورد نظر یعنی کسی که ماشین او به وسیله همسر سرقت شده است.

باید ابتدا سرقت خودرو را به صورت تلفنی یا از طریق  نرم افزارهای مورد تایید مراجع فضایی در فضای مجازی یا به صورت حضوری  با در دست داشتن مدارک لازم مثل سند مالکیت به مراجع انتظامی اطلاع رسانی نماید.

سپس با ارسال یک اظهار نامه از همسر خود بخواهد که به محض رویت اظهار نامه خودرو را به او بازگرداند. در این شرایط اگر همسر پس از رویت اظهار نامه از بازگرداندن ماشین خودداری نماید.

کسی که خودرو شخصیش به وسیله همسر سرقت شده است باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارائه مدارکی مانند سند مالکیت ماشین و ارائه اظهار نامه ارسال شده به همسر از او برای سرقت خودرو شکایت نماید.

در این شرایط پس از تنظیم و ثبت شکایت در صورتی که مدارک ارائه شده مستند و معتبر باشد مرجع قضایی رسیدگی کننده در اولین فرصت  با ارسال دستور قضایی از پلیس راهور درخواست توقیف خودرو را خواهد نمود.

◁◁ مطلب پیشنهادی: رضایت شاکی در جرم سرقت

رضایت شاکی در جرم سرقت خودرو

رضایت شاکی در جرم سرقت خودرو به عنوان یک جرم غیر قابل گذشت تاثیر قابل ملاحظه ای در جرم،  جز کاهش یا تخفیف میزان مجازات ندارد.

اما بر اساس قانون کاهش مجازات تعزیری اگر میزان مجازات تعیین شده برای فرد مجرم در رابطه با سرقت خودرو کمتر از سقف ۲۰ میلیون تومان باشد جرم سرقت خودرو جنبه خصوصی پیدا می کند و با رضایت فرد شاکی متهم بخشیده شده و پرونده مختومه می گردد.

بر اساس ماده ۱۰۰ قانون مجازات اسلامی جرائمی که باعث مختل شدن نظم و امنیت اجتماعی می شوند دارای دو جنبه عمومی و خصوصی هستند که بخشش جنبی خصوصی در اختیار شاکی  و بخشش جنبه عمومی آن در اختیار مراجع قضایی و قانونی است.

در این شرایط اگر جنبه عمومی جرم بر جنبه خصوصی آن غالب باشد بخشش جنبه خصوصی آن به وسیله شاکی خصوصی تاثیری در مجازات فرد مجرم ندارد.

سرقت خودرو دارای دو جنبه عمومی و خصوصی است و رضایت شاکی در هر مرحله از شکایت چه در زمان بررسی پرونده چه پس از صدور حکم می تواند در کاهش مجازات یا تخفیف آن موثر باشد اما رضایت شاکی تاثیری در مختومه شدن پرونده ندارد چون جنبه عمومی جرم سرقت بر جنبه خصوصی آن غالب است.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل سرقت در تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید. 

سخن پایانی

جرم سرقت خودرو زمانی محقق می شود که شخص یا اشخاص مجرم با ترفندهای مختلف اقدام به ربایش خودرو شخصی دیگران نماید.

در این شرایط شخصی که خودرو او ربوده شده است باید در اولین فرصت سرقت خودرو را به مراجع انتظامی و قانونی اطلاع رسانی کند تا پلیس بتواند در اولین فرصت خودرو سرقت شده را متوقف نماید.

سرقت پلاک خودرو برای نصب بر روی خودروهای دیگر و انجام اعمال مجرمانه انجام می شود بنابراین شخصی که پلاک خودرو او سرقت شده است باید در اولین فرصت ممکن این امر را به مراکز انتظامی و قانونی اطلاع رسانی کند تا از جرائم و مشکلاتی که ممکن است به وسیله پلاک سرقت شده در آینده ایجاد شود مبرا گردد.

سرقت لوازم و قطعات خودرو عملی مجرمانه است که به دلیل سهولت و راحتی سرقت و فروش انجام می شود و قانونگذار برای آنکه از ناامنی در جامعه جلوگیری کند برای سارقان لوازم و قطعات خودرو مجازات هایی از قبیل حبس، شلاق و رد مال در نظر گرفته است.

همچنین اگر فرد مال خر یا خریدار لوازم و قطعات خودرو از سرقتی بودن لوازم خودرو مطلع باشد و با آگاهی اولیه اقدام به اینکار کند تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد.

مدت حبس سرقت خودرو اگر سرقت از نوع حدی تشخیص داده نشود و ۱۴ شرط حدی بودن جرم برای آن متصور نباشد  مجازات حبس از ۶ ماه تا ۳ سال، تحمل تا ۷۴ ضربه شلاق و استرداد مال مسروقه است که فرد مجرم با توجه به میزان فعلیت در جرم به میزان مشخص شده محکوم می‌شود.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان