جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

اثبات بی گناهی در سرقت با اتکا به ارکان جرم قابل حصول می باشد، به این معنا که فرد متهم می‌تواند با توجه به  ارکان جرم سرقت و آوردن شاهد یا ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند که دزدی و سرقت اتفاق نیفتاده یا شخص متهم در آن نقشی نداشته است.‌ بر اساس ماده 265 قانون مجازات اسلامی، ربودن یا برداشتن مال غیر بدون اجازه صاحب مال  به عنوان سرقت تعریف شده است. سرقت انواع مختلفی دارد و مجازات آن با توجه به نوع جرم و سرقت می‌تواند متفاوت باشد. در تمام انواع سرقت برای اثبات جرم سرقت باید سه رکن قانونی، مادی و معنوی دخیل در آن  قابل اثبات باشد تا فرد متهم به عنوان مجرم شناخته شود. از نظر قانون مجازات اسلامی رکن قانونی به معنی ربودن مال دیگران، رکن مادی اقدام عملی برای انجام سرقت و رکن معنوی به معنای داشتن قصد و‌نیت قبلی برای انجام جرم سرقت در نظر گرفته می شود. اگر فرد متهم به سرقت بتواند با آوردن دلایل محکمه پسند یا شاهد، بی‌گناهی خود را  اثبات کند می تواند برای اعاده حیثیت از‌فرد شاکی به جرم افتراء دادخواهی نماید.

چگونه ثابت کنم دزدی نکردم

چگونه ثابت کنم دزدی نکردم شاید سوالی باشد که ذهن افراد مختلف به خصوص کسانی را که درگیر اتهام سرقت هستند را به خود مشغول نماید. برای پاسخ به این سوال باید به این مسئله اشاره کرد که اولاً بر اساس ماده 265 قانون مجازات اسلامی باید ربودن یا برداشتن مال غیر بدون اجازه صاحب مال برای فرد متهم اثبات شود.

لذا برای مقابله با اتهام سرقت در وهله اول برای آنکه شخص بتواند بی‌گناهی خود را اثبات کند باید با استفاده از راهکارهای قانونی همچون شهادت شهود و ارائه مستندات لازم ثابت کند که در زمان وقوع دزدی یا سرقت در آن محل حضور نداشته است.

همچنین بتواند دلایل و قرائن مناسب و محکمه پسندی را که‌ به اثبات بی‌گناهی و عدم مشارکت او در سرقت کمک می‌کند به دادگاه ارائه دهد.

مثلاً اگر فاکتور یا اسنادی برای گرفتن و خرید مال مسروقه از غیر در اختیار دارد به دادگاه ارائه دهد. در مرحله دوم فرد متهم پس از ارائه دلایل و شواهد بی‌گناهی خود، همچنین باید دلایل و مدارک ارائه شده از طرف فرد شاکی را با استناد به مدارک لازم به چالش کشیده و بی‌ اساس و سست بودن آنها را برای دادگاه روشن نماید.

به عنوان مثال اگر فرد شاکی شهودی را برای اثبات اتهام سرقت فرد متهم به دادگاه معرفی کرده است فرد متهم می بایست عادل نبودن آنها را به دادگاه تذکر دهد یا برای دادگاه ثابت کند که آنها به دلیل خصومت شخصی یا دلایل مادی و به دروغ برای اثبات اتهام سرقت حاضر به شهادت شده اند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل سرقت مسلحانه

نمونه لایحه دفاعیه اثبات بی گناهی در سرقت

نمونه لایحه دفاعیه اثبات بی گناهی در سرقت و آشنایی با نگارش آن می تواند برای تنظیم یک لایحه باکیفیت و محکمه پسند مفید باشد، لذا در ادامه نمونه لایحه دفاعیه اثبات بی‌گناهی آورده می‌شود.

ریاست محترم……

با سلام و عرض ادب

اینجانب…….. فرزند………. در خصوص شکایت شاکی آقای/خانم………. و کیفرخواست صادر شده توسط دادستان محترم شهرستان………..با موضوع کلاسه……….به تاریخ ………. ناظر بر اتهام جرم سرقت یا دزدی، معروض می‌دارم که شکایت مطروحه فاقد اعتبار قانونی است، چرا که اینجانب در تاریخ………..به ساعت………در شهرستان ……… اقامت داشته‌ام و به موجب شهادت شهود معرفی شده که شهادت آنها ضمیمه پرونده شده است در محل سرقت حضور نداشته‌ام و شخصی که در فیلم دوربین مدار بسته نشان داده شده است، به رغم شباهت ظاهری، اینجانب نمی‌باشم و تصویر فرد سارق در فیلم استنادی، به وضوح مشخص نیست که این خود دلیل بر رد ادعای شاکی است.‌ بنابر مراتب عنوان شده و با استناد به اصل برائت و تفسیر به نفع متهم در امور کیفری، صدور حکم بر برائت اینجانب را استدعا دارم.

با تشکر

◁◁ مطلب پیشنهادی: اثبات بی گناهی در سرقت

متن اثبات بی گناهی

متن اثبات بی گناهی باید طوری تنظیم شود که متهم در قالب آن بتواند با ارائه دلایل متقن و محکمه پسند از خود رفع اتهام کرده و بی‌گناهی خود را برای قاضی به اثبات برساند. اگر متن اثبات بی‌گناهی که در لایحه دفاعیه تنظیم شده درج شده است از کیفیت مناسبی برخوردار باشد قاضی می‌تواند با استناد به آن برای خوانده یا متهم حکم بر بی گناهی در سرقت صادر نماید.

سرقت از لحاظ کیفیت و شرایط از تنوع زیادی برخوردار است لذا اتهام سرقت در هر مورد با مورد دیگر متفاوت است. بنابراین برای آنکه لایحه دفاعیه رد اتهام سرقت و اثبات بی‌گناهی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد باید به شکل درست و با روال قانونی تنظیم شود.

همچنین در متن لایحه دفاعیه می‌بایست شرایط خاص و اوضاع و احوال پرونده به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرد و دلایل اثبات بی‌گناهی به صورت صریح و شفاف در متن لایحه سرقت درج گردد تا قاضی با استناد به آن بتواند رای بر بی‌گناهی فرد متهم صادر کند.

سخن پایانی

اثبات بی گناهی در سرقت  با آوردن شاهد یا استناد به دلایل محکمه پسند می تواند باعث تبرئه فرد متهم شود. برای آنکه جرم سرقت برای یک نفر اثبات شود باید سه رکنی مهم و اساسی جرم یعنی رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی جرم  در آن به اثبات برسد.

در غیر این صورت اثبات جرم سرقت منتفی شده و فرد متهم می‌تواند پس از برائت از جرم سرقت، با استفاده از روش‌های اعاده حیثیت علیه فرد شاکی به جرم افترا اقامه دعوا نماید.

چگونه ثابت کنم دزدی نکردم شاید سوالی باشد که ذهن افراد درگیر در این گونه مسائل را به خود مشغول نماید برای اثبات بی گناهی در سرقت فقط کافیست مدارک متقن و با کیفیت به خصوص شهود مورد وثوق به دادگاه ارائه شود. آشنایی با نمونه لایحه دفاعیه اثبات بی گناهی در سرقت می تواند در تنظیم اینگونه لوایح برای اثبات بی‌گناهی بسیار موثر باشد.

متن اثبات بی گناهی در لایحه دفاعیه می‌بایست در یک چارچوب و قالب مناسب با ارائه دلایل مناسب و محکم پسند تنظیم شود به شکلی که قاضی مربوطه بتواند با استناد به آن رای بر بی‌گناهی فرد متهم صادر نماید.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان