جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مشاوره حقوقی مبایعه نامه

مشاوره حقوقی مبایعه نامه کسانی هستند که به دلیل آشنایی با تنظیم اینگونه اوراق حقوقی می توانند خدمات مناسبی را به متقاضیان ارائه دهند.  طبق روال جاری مبایعه نامه قراردادی است که بین فروشنده و خریدار منعقد می شود. در این نوع قرار داد فروشنده بر اساس مفادی که در قرار داد درج می شود مالی را به خریدار واگذار می کند در مقابل چگونگی پرداخت وجه خریدار و زمان تحویل مال خریداری شده هم با مشخصات کامل درج می شود. لذا استفاده از  مشاوره حقوقی مبایعه نامه می تواند در صحت و سلامت قانونی کار تاثیر گذار بوده و امکان ضرر و زیان طرفین را به حداقل ممکن کاهش دهد.

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه قرارداد مهم و  قابل استناد است که برای انتقال یک مال مشخص بین خریدار و فروشنده منعقد می شود. عدم تنظیم مبایعه نامه در نقل و انتقالات مختلف یا خدشه دار بودن اینگونه اوراق می تواند عواقب جبران ناپذیری برای طرفین معامله در پی داشته باشد.

معمولا مبایعه نامه باید قانونمند و اصولی تنظیم شود به شکلی که جزئیات کار به روشنی در آن درج گردد. درج و ثبت دقیق و جزئیات کار در مبایعه نامه باعث می شود که طرفین بتوانند در صورت ایجاد هرگونه مشکلی در فرایند کار به مراجع قضایی و قوانونی مراجعه کنند.

انعقاد مبایعه نامه بین طرفین خریدار و فروشنده زمانی امکان پذیر است یک خرید کامل یا همان بیع اتفاق بیفتد و غرض از تنظیم قرارداد انتقال قطعی یک مال باشد. لذا تمام شرایط و جزئیات لازم عقد قرارداد باید برای  تنظیم و ثبت اینگونه قراردادها فراهم باشد.

معمولاً در مبایعه نامه خریدار و فروشنده تعهدات در ارتباط با زمان و مکان تحویل مال موردنظر و نحوه پرداخت هزینه های آن را  می پذیرند  به شکلی که پس  از ثبت در قرارداد و امضای طرفین  می‌تواند از طرف هریک از آن ها مورد استناد قرار گیرد.

مشاوره حقوقی مبایعه نامه می تواند راهکار مناسب و اطمینان بخش برای کسانی باشد که قصد انعقاد اینگونه قرار دادها را در قالب فروشنده یا خریدار دارند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل ملکی در تهران

برای آنکه مبایعه نامه از اعتبار لازم برخوردار باشد در زمان تنظیم باید چه مواردی رعایت شود؟

از نظر شرایط و کیفیت نگارش انواع  مبایعه نامه به دو شکل عادی و رسمی تنظیم می شوند. به زبان ساده اگر تنظیم مبایعه نامه در مراکز اداری و رسمی مثل دفاتر اسناد، اداره ثبت اسناد و یا به وسیله ماموران دولتی انجام شود این نوع مبایعه نامه رسمی است و از اعتبار مناسبی برخوردار می باشد.

اما مبایعه نامه هایی که به صورت دستی بین دو نفر  یا در دفاتر مختلف تجاری تنظیم می گردند با نام مبایعه نامه دستی شناخته می شوند.

معمولا در تنظیم مبایعه نامه های رسمی از یک ساختار مشخص و پذیرفته شده دولتی و قانونی  استفاده می شود که از اعتبار لازم برخوردار بوده و به راحتی می توانند در مراجع مختلف رسمی و غیررسمی مورد استناد قرار گیرند.

اما مبایعه نامه هایی که به صورت دستی در مراکز مختلف تجاری تنظیم می شوند باید در یک چارچوبه خواص تنظیم شوند و اجزای مبایعه نامه به صورت هدفمند و بر اساس روال قانونی تنظیم گردد تا در آینده برای طرفین معامله مشکل ایجاد نکند.

از جمله اجزاء و ارکانی که در زمان تنظیم مبایعه نامه دستی باید رعایت شود تا اعتبار مبایعه نامه از نظر کمیت و کیفیت دچار مشکل نشود می توان به مواردی مانند درج مشخصات دقیق شناسنامه ای فروشنده و خریدار، موضوع معامله، جزئیات مورد معامله، قیمت مورد توافق طرفین، شرایط انتقال مدارک و اسناد، شرایط تسلیم و تحویل مورد معامله، شرایط آثار قرار داد، تعهدات طرفین ضمن عقد قرار داد، جرائم ناشی از انجام ندادن تعهدات پذیرفته شده، امضاء طرفین قرارداد و حداقل دو شاهد به اضافه امضاء مسئول معامله یا کسی که طرفین را برای تنظیم قرارداد در قبال دریافت میزان مشخصی وجه ترغیب نموده است.

هرگاه در مبایعه نامه یا قرارداد تنظیم شده بین خریدار و فروشنده موارد ذکر شده به صورت دقیق رعایت شود امکان ضرر و زیان طرفین به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند و هیچ یک از طرفین امکان شانه خالی کردن از تعهدات صورت گرفته را ندارد.

مشاوره حقوقی مبایعه نامه به وسیله خریدار و فروشنده قبل از تنظیم قراردادهای تجاری یا پس از تنظیم و قبل از امضا و تایید نهایی طرفین می تواند از ضرر و زیان آن ها جلوگیری نماید.

 لذا قبل از تنظیم یا تایید قراردادهای تجاری به خصوص انواع مبایعه نامه بهتر است طرفین قرارداد از  مشاوره حقوقی افراد با تجربه که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند بهره‌ گیرند تا دچار ضرر و خسارت نشوند.

برای تنظیم مبایعه نامه های ملکی باید چه مراحلی طی شود؟

بر اساس روال جاری برای تنظیم مبایعه نامه های ملکی باید مراحلی که در ادامه می‌آید رعایت و لحاظ شود تا طرفین خریدار و فروشنده دچار مشکل  نشود.

بر این اساس وقتی که دو طرف خریدار و فروشنده بر سر خرید و فروش یک ملک مشخص در دفتر املاک به توافق می‌رسند و همه جزئیات انتقال مشخص می شود. دفتر املاک باید اقدام به تنظیم مبایعه نامه کرده سپس مبایعه نامه تنظیم شده را در سامانه که برای این کار در نظر گرفته شده است ثبت نماید و منتظر تاییدیه سازمان ثبت باشد.

پس از آنکه قرارداد موردنظر در سامانه املاک ثبت گردید طرفین منتظر تایید آن می مانند. سپس در ادامه پس از تایید قرارداد در سامانه مورد نظر برای خریدار و فروشنده پیامکی حاوی کد رهگیری ارسال می شود.

کد رهگیری ارسال شده یک عدد 13 رقمی است که با استعلام آن در سامانه املاک طرفین می توانند جزئیات ملک مورد معامله را مشاهده کنند.

در نهایت پس از بررسی و تایید، متن ارسال شده از طریق سامانه املاک به دست بنگاه محل معامله می رسد و بنگاه مورد نظر باید سه نسخه از آن را چاپ و به امضاء طرفین فروشنده و خریدار برساند.

طرفین معامله پس از خواندن متن مبایعه نامه ای که دارای کد رهگیری است اقدام به امضاء و تایید آن می کند. قبل از امضای نسخه مبایعه نامه ای که دارای کد رهگیری است بهتر همه جزئیات توافق انجام شده مورد بررسی قرار گیرد تا در آینده محل مناقشه طرفین نشود.

 پس از امضا و تایید مبایعه نامه ملکی یک نسخه به خریدار و یک نسخه به فروشنده داده می‌شود و یک نسخه هم در بنگاه محل معامله باقی می ماند. مشاوره حقوقی مبایعه نامه قبل از تنظیم انواع قراردادهای تجاری و ملکی باعث بالا رفتن کیفیت نگارش این گونه قرارداد ها شده و از ضرر و خسارت طرفین معامله جلوگیری می کند.

در چه شرایطی مبایعه نامه ابطال می شود؟

اولین شرط برای اعتبار مبایعه نامه رضایت طرفین است یعنی در صورتی که هریک از طرفین نسبت به انعقاد قرارداد رضایت نداشته باشند آن قرارداد باطل و بی اعتبار می شود.

از دیگر مواردی که می تواند باعث فسخ و ابطال قرارداد شود می توان به مواردی مانند رعایت نشدن جزئیات قرارداد، مشخص شدن عیب و ایراد در وضعیت و جزئیات مورد معامله، فریب دادن طرف مقابل با اطلاعات نادرست، برآورده نشدن موارد تعهدات شده در قرارداد، عدم پرداخت پول بر اساس روالی که در قرارداد درج شده است و غیره اشاره کرد.

 لذا برای جلوگیری از فسخ یا ابطال قرار داد بهتر است طرفین قرارداد از طریق مشاوره حقوقی مبایعه نامه از چند و چون کار مطلع شوند تا در آینده دچار اتلاف وقت و هزینه نشوند.

سخن پایانی

مشاوره حقوقی مبایعه نامه روشی مناسب برای  ایجاد اطمینان خاطر در طرفین قرارداد از کم و کیف کار است تا در زمان تنظیم انواع قرارداد در قالب مبایعه نامه یا پس از امضاء و تایید آن دچار مشکل نشوند.

هرگونه کم اطلاعی یا عدم آشنایی با شرایط و روال قانونی عقد چنین قراردادهایی ممکن است باعث ایجاد مشکلات حقوقی و قضایی برای طرفین قرارداد شده و هزینه های زیادی را به آنها تحمیل نماید.

 لذا برای انجام معاملات ملکی و تجاری در صورت نداشتن تجربه لازم در این زمینه بهتر است برای جلوگیری از ضرر و خسارت مالی مشاوره حقوقی مبایعه نامه در دستور کار طرفین  قرار گیرد.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان