جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

نوع مجازات لواط و همجنس‌گرایی

نوع مجازات لواط و همجنس‌گرایی با توجه به شرایط افراد متهم و نوع جرم ممکن است متفاوت باشد به این معنا که شرایط فرد و زندگی شخصی او می تواند در نوع و میزان مجازات تاثیر گذار باشد. از نظر مجازات جرم لواط در حوزه جرائم حدی است و شارع مقدس نوع مجازات و میزان آن را به شکل روشن و قطعی بیان کرده است. اما در جرم همجنسگرایی شرایط متفاوت است به این معنی که در همجنسگرایی غیر از لواط و تنفخیذ، ملامسه و تقبیل هم بین دو فرد همجنسگرا از روی شهوت انجام می‌شود لذا مجازات این جرم در قوانین جاری کشور در گروه مجازات‌های تعزیری قرار می‌گیرد.

به چه عملی لواط گفته می‌شود؟

به آمیزش یا رابطه جنسی مردان با یکدیگر به شکلی که منجر به دخول مقعدی شود لواط گفته می‌شود. همانطور که گفته شد لواط جزء جرائم حدی است یعنی شارع مقدس به روشنی نوع جرم و میزان مجازات آن را مشخص کرده است.

به بیان دیگر هرگاه دو مرد وارد رابطهء آمیزش جنسی با یکدیگر شوند و آلت تناسلی فرد فاعل به اندازه ختنه گاه وارد مقعد فرد مفعول شود عمل آنها لواط است و در صورت اثبات جرم مجازات سختی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

واژه لواط از نام قوم لوط گرفته شده است، قوم لوط از اقوام‌ قدیمی هستند که در گذشته‌های بسیار دور زندگی می‌کردند و مردان آن ها به داشتن رابطه جنسی با یکدیگر معرف بودند. داستان قوم لوط و چگونگی نابودی آن ها بخاطر اصرار بر لواط و عمل ناپسندی که انجام می‌دادند برای آگاهی نسل های بعد در قرآن آمده است.

همجنسگرایی

همجنسگرایی به معنای آن است که یک فرد از روی شهوت به غیر از  لواط و تنفیذ، با انجام اعمالی از قبیل تقبیل و‌ ملامسه با افراد همجنس خود برای رسیدن به لذت جنسی استفاده کند.

همجنسگرایی جرمی است که مجازات آن در گروه مجازات‌های تعزیری قرار می‌گیرد و چون همجنسگرایی در گروه مجازات‌های تعزیری قرار می‌گیرد قاضی صادر کننده رای می‌تواند مجازات این جرم را تا حد امکان تخفیف دهد.

هرچند امروزه در برخی از جوامع غربی همجنسگرایی به عنوان یک عمل اجتماعی مورد تایید پذیرفته شده است و برای آن جرم نگاری نمی‌شود؛ اما در کشورهای اسلامیپ مثل ایران همجنسگرایی کاری زشت و برخلاف اصول انسانی و اجتماعی محسوب می‌شود و قانونگذار برای جلوگیری از اشاعه این جرم برای آن جرم انگاری کرده و مجازات‌های تعزیری در نظر گرفته است.

◁◁ مطلب پیشنهادی: مشاوره حقوقی رابطه نامشروع

مجازات جرم لواط چقدر و چگونه است؟

جرم لواط یکی از جرائم حدی است که شارع مقدس نوع جرم و مجازات آن را مشخص کرده است اما با توجه به شرایط ممکن است مجازات برای افراد لواط کار متفاوت باشد.

مثلاً اگر فرد فاعل جرم لواط با عنف یا زور عمل دخول را با فرد دیگر انجام داده باشد یا اینکه فرد مرتکب این جرم دارای همسر باشد در صورت اثبات جرم، مجازات مرتکبین آن اعدام است؛ اما اگر عمل لواط یا دخول مقعدی با رضایت طرفین انجام شده باشد و یا فرد فاعل مجرد باشد برای فاعل مجازات صد ضربه شلاق در نظر گرفته می شود.

مجازات فرد مفعول در عمل لواط با توجه به شرایط متفاوت است یعنی اگر فرد مفعول به زور وادار به انجام این کار شده باشد مجازات نمی‌شود اما اگر فرد مفعول چه متاهل یا مجرد به دلخواه یا با رضایت عمل لواط را انجام داده باشد مجازاتش اعدام است.

همچنین اگر فاعل جرم لواط یک فرد غیر مسلمان و فرد مفعول مسلمان باشد حتی اگر فرد فاعل مجرد باشد یا عمل دخول با رضایت فرد مفعول انجام شده باشد در هر صورت  فاعل غیر مسلمان به مجازات اعدام محکوم می‌شود، برای اثبات جرم لواط، اقرار متهم، شهادت چهار شاهد عاقل و بالغ و نظر پزشکی قانونی  برای صدور حکم جزء ضروری است.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که هرچند آثار لواط تا یک هفته بعد از وقوع آن باقی مانده و امکان تشخیص آن توسط پزشکی قانونی فراهم است اما صرف برگه پزشکی قانونی برای اثبات این امر که عمل لواط به زور و اکراه یا بامیل و رضایت طرف مفعول بوده است برای صدور حکم در مراجع قانونی کفایت نمی‌کند.

همانطور که گفته شد برای اثبات جرم لواط شهادت چهار مرد عاقل و بالغ ضروری است، مرجع صالحه جهت رسیدگی به جرائم لواط اگر فاعل دارای همسر باشد یا عمل دخول  به زور انجام شده باشد دادگاه کیفری 1 است.

همچنین فردی که به عنوان رابط، دو فرد مذکر را برای انجام رابطه جنسی به یکدیگر معرفی می کند مجرم است و در صورت اثبات جرم، حد قوادی 75 ضربه شلاق بر او جاری می‌شود، همچنین در جرائم حدی مثل لواط اگر فرد فاعل یا مفعول از شرایط و قبح عملی که انجام می‌دهند آگاه نباشند.

جهل به حکم قابل استماع است و در صورت اثبات جهل و یا نا آگاهی نسبت به قبح جرم در صورت تشخیص دادگاه حد بر فاعل یا مفعول جاری نمی‌شود.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل رابطه نامشروع

مجازات جرم همجنسگرایی چقدر و چگونه است؟

در همجنسگرایی دو فرد همجنس علاوه بر دخول از روی لذت وشهوت یکدیگر را برای رسیدن به لذت جنسی لمس می کنند لذا قانونگذار برای مرتکبین این جرم مجازات تعزیری در نظر گرفته است که بر اساس روال جاری میزان آن 74 ضربه شلاق تعزیری است.

همچنین باید به این نکته توجه داشت به دلیل آنکه این جرم در گروه جرائم تعزیراتی قرار می گیرد قاضی صادر کننده رای می‌تواند برای فرد متهم با توجه به شرایط، تخفیف در نظر بگیرد. برای اثبات جرم همجنسگرایی شهادت دو مرد عاقل و بالغ جزء ضروریات اولیه است همچنین شهادت بر شهادت در جرم همجنسگرایی به هیچ عنوان قابلیت اثبات ندارد.

مرجع صالح جهت رسیدگی در جرائم همجنسگرایی که فاعل آن متاهل است یا آن که با زور مرتکب عمل دخول شده باشد دادگاه کیفری شماره 1 می‌باشد، اما اگر شرایط احسان یا عنف دخول مطرح نباشد به دلیل آن که مجازات آن تعزیری درجه 6است مرجع صالحه جهت رسیدگی دادگاه کیفری 2 می باشد.

سخن پایانی

نوع مجازات لواط و همجنسگرایی با توجه به شرایط و نوع جرم متفاوت است. جرم لواط یا آمیزش جنسی دو فرد مذکر به عنوان فاعل و مفعول کاری قبیح و غیر انسانی است که جزء جرائم حدی محسوب می‌شود و شارع مقدس مجازات های سختی برای آن در نظر گرفته است.

برای اثبات جرم لواط اقرار متهم، وجود 4 شاهد عاقل و بالغ یا گواهی پزشک قانونی لازم است. همچنین باید توجه داشت که گواهی پزشکی قانونی برای دخول به زور یا عنف کفایت نمی‌کند و فقط می تواند دخول یا عدم دخول جنسی را تایید کند.

همجنسگرایی نوعی رابطه جنسی است که بین دو انسان همجنس اتفاق می افتد و ممکن است علاوه بر دخول، شامل ملابسه یا عشق بازی برای رسیدن به لذت جنسی باشد.

همجنسگرایی به دلیل اشاعه فحشا و روابط جنسی خارج از شرایط طبیعی از نظر قانونگذار عملی زشت و غیر انسانی است و برای آن مجازات تعزیری در نظر گرفته شده است برای اثبات جرم همجنسگرایی شهادت دو شاهد عاقل و بالغ کفایت می کند و مجازات تعزیری این جرم در صورت اثبات 74 ضربه شلاق است.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان