جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مجازات جعل پاسپورت و استفاده از پاسپورت جعلی

مجازات جعل پاسپورت و استفاده از پاسپورت جعلی در قانون به وضوح آمده است. به این معنا که جعل یا تغییر محتوای اسناد هویتی به منظور سو استفاده یا دور زدن قانون جرم است و قانونگذار در مواد مختلف قانونی برای آن جرم انگاری کرده است. بر اساس ماده 535 قانون مجازات اسلامی جعل پاسپورت و یا استفاده از پاسپورت جعلی با علم به جعلی بودن آن جرم است و فرد جاعل یا استفاده کننده از پاسپورت جعلی با آگاهی از جعلی بودن آن علاوه بر جبران خسارات وارد شده به تحمل مجازات حبس از 6 ماه تا 3 سال یا پرداخت جزای نقدی از 3 تا 18 میلیون ریال با توجه به میزان جرم محکوم می‌ شود.

گذرنامه چیست؟ گذرنامه یا پاسپورت همان شناسنامه و مشخصات هویتی فرد است که برای نگارش آن از زبان انگلیسی استفاده می‌شود. به این معنا که وقتی  یک فرد از کشور مبدا خارج می‌شود از گذرنامه برای شناسایی و انجام کارهای مختلف استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر گذرنامه سندی است که در آن اطلاعات فردی و هویتی شخص مثل نام و نام خانوادگی، محل تولد، تاریخ تولد و تاریخ اعتبار پاسپورت یا گذرنامه دارای اهمیت است.

گذرنامه یک مدرک هویتی معتبر و مورد تایید کشور مبدا و  زادگاه فرد مهاجر یا مسافر است که صاحب آن می‌تواند از خدمات عمومی کشور مقصد به صورت قانونی استفاده نمایید. بطور کلی  وقتی یک فرد مسافر یا مهاجر با در دست داشتن اسناد و اوراق  هویتی که با نام پاسپورت یا گذرنامه شناخته می‌شود وارد کشور مقصد می‌شود با او مانند یک شهروند عادی رفتار می گردد.

چه افرادی مجاز به گرفتن گذرنامه نیستند؟

افرادی مجاز به گرفتن گذرنامه نیستند که مشکل قانونی نداشته باشند به عبارت دیگر  شهروندانی مجاز به گرفتن گذرنامه یا پاسپورت هستند که حتی المقدور هیچ مشکل یا منع قانونی برای خروج از کشور نداشته باشند و کسانی که  به هر دلیل مشکل قانونی داشته باشند تا برطرف شدن مشکل به آن ها گذرنامه یا پاسپورت جهت خروج از کشور داده نمی‌شود.

به بیان  دیگر افرادی که سن آنها به  18 سالمی نرسیده باشد یا تحت سرپرستی و قیمومیت فرد دیگری باشند اجازه خروج از کشور را ندارند مگر اجازه ولی یا قیم آنها به صورت قانونی اخذ شود. همچنین بر اساس قوانین جاری افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند بدون اجازه سازمان نظام وظیفه و داشتن کارت پایان خدمت نمی‌ توانند کشور را ترک کنند.

همچنین خانم‌ های غیر مجرد یا متاهل  برای دریافت گذرنامه باید موافقت قانونی شوهر خود را به صورت کتبی همراه داشته باشند در غیر این صورت برای آنها گذرنامه صادر نمی‌شود.

همچنین بر اساس قانون اساسی هر شهروند ایرانی اگر به هر دلیل از طرف سازمان ‌های قانونی و قضایی ممنوع الخروج شده باشد تا زمانی که مشکل او برطرف نشود برای او گذرنامه صادر نمی‌شود یا در صورت داشتن گذرنامه پس از حضور فرد در گیت‌های خروجی کشور پاسپورت یا گذرنامه فرد مورد نظر ضبط شده و اینگونه اشخاص تا برطرف شدن مشکل و رفع ممنوع الخروجی نمی‌ توانند به صورت قانونی از کشور خارج شوند.

مجازات جعل پاسپورت

مجازات جعل پاسپورت و چگونگی برخورد با افراد مجرم در قوانین جعل اسناد هویتی به روشنی درج شده است. بر اساس ماده 532 قانون مجازات اسلامی شرایط افرادی که اقدام به جعل پاسپورت یا گذرنامه می کند متفاوت است.

 به این معنا که اگر فرد جاعل از کارمندان یا مسئولان دولتی باشد علاوه بر جبران خسارات وارد شده و مجازات‌ های اداری به مجازات تحمل حبس از 1 تا 5 سال یا پرداخت جزای نقدی 6 تا 30 میلیون ریال با توجه به میزان جرم محکوم می‌شود.

 اما در صورتی که فرد خاطی یا جاعل گذرنامه یک فرد عادی باشد مجازات او متفاوت است و فرد خاطی پس از اثبات جرم با توجه به میزان آن به مجازات های تحمل حبس از 6 ماه تا 3 سال و پرداخت جریمه نقدی از 3 تا 18 میلیون ریال محکوم می‌شود.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید.

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی  مثل جرم جعل پاسپورت هم دارای جزای نقدی و هم جزای تعزیری است. قانونگذار برای جلوگیری از جعل و استفاده از اسناد هویتی علاوه بر آنکه برای جعل این اسناد مجازات جریمه نقدی و تعزیری در نظر گرفته است این مجازات ‌ها افراد استفاده کننده از اینگونه اسناد هویتی مثل گذرنامه را هم شامل می‌شود.

 بر اساس قانون جاری استفاده از اسناد هویتی مثل پاسپورت با علم به جعلی بودن آن با توجه به میزان جرم دارای جزای نقدی بین 50 تا 300 هزار تومان و تحمل مجازات حبس بین 1 تا 3 سال می‌ باشد. باید به این نکته توجه داشت که قانونگذار برای استفاده از پاسپورت شباهتی یا پاسپورت دیگران هم جرم انگاری کرده است که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

  • جرم پاسپورت شباهتی(پاسپورت شباهتی چیست؟ جرم استفاده از آن)

جرم پاسپورت شباهتی از نظر قانونی  زیر مجموعه جعل پاسپورت و استفاده از آن قرار می‌گیرد. به این معنی که  در این جرم از پاسپورت غیر معتبر برای مسافرت و کارهای دیگر استفاده می‌شود.

معمولاً در جرم پاسپورت شباهتی از روش‌های مختلفی برای سوء استفاده از شباهت ظاهری استفاده می شود که از آن جمله  می توان به  استفاده از پاسپورت ‌های گمشده یا دزدی شده، خرید یا اجاره پاسپورت از افرادی که از لحاظ برخی شاخصه ‌های مهم مثل سن و سال یا اطلاعات بیومتریک و شباهت چهره با فرد متقاضی یکسان هستند.

در خیلی از موارد هم برای برطرف کردن مشکل تفاوت چهره از روش ‌هایی مثل گریم کردن استفاده می‌شود. بر اساس ماده 38 قانون گذرنامه هر کس با استفاده از گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه متعلق به دیگری قصد ورود یا خروج از کشور را داشته باشد به حبس از 2 ماه تا 1 سال محکوم می ‌گردد.

  • مجازات استفاده از پاسپورت دیگران چیست؟+مجازات استفاده از پاسپورت دیگران در اربعین

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران  عملی مجرمانه  و خلاف قانون است که به وسیله قانونگذار برای آن جرم انگاری شده است به این معنا که هر فردی برای دور زدن قانون  و سوء استفاده از گذرنامه افراد دیگر استفاده کند مرتکب جرم شده است و قانونگذار  با توجه به میزان جرم برای آن مجازات تعزیری در نظر گرفته است.

بر اساس ماده 38 قانون گذرنامه، هر کس به هر دلیل از گذرنامه دیگران یا اسنادی که در حکم گذرنامه دیگران است برای ورود و خروج از کشور استفاده کند به مجازات حبس از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران در اربعین بر اساس ماده 38 قانون گذرنامه تعیین می‌شود به این معنا که هر کس از گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه متعلق به دیگری برای ورود یا خروج از کشور استفاده کند به مجازات حبس از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

  • مجازات پاسپورت جعلی در ترکیه

مجازات پاسپورت جعلی در ترکیه صدور حکم نظارت اداری از سوی استاندار یا نهادهای تصمیم گیرنده  است. به این معنا که اگر اتباع خارجی برای ورود به ترکیه از اسناد جعلی یا بدون اعتبار استفاده کنند در صورت دستگیر شدن به وسیله نیروهای پلیس یا امنیتی برای آنها حکم نظارت اداری صادر می‌شود یعنی باید تحت نظارت نیروهای امنیتی قرار بگیرند تا پس از مدت معین شده از مرزهای کشور ترکیه دیپورت شوند.

به عبارت دیگر خارجیانی که از سوی نیروهای پلیس و امنیتی ترکیه به عنوان تهدیدی برای نظم عمومی، امنیت عمومی یا سلامت جامعه محسوب شوند، بدون دلیل موجه در مهلت قانونی تعیین شده کشور ترکیه را ترک نکنند، از پاسپورت و اوراق جعلی و بدون اعتبار برای ورود به کشور ترکیه استفاده نمایند یا به دلایل مختلف تصمیم به دیپورت آنها گرفته شود به مرکز باز پس فرستادن یا تحت نظارت اداری قرار می ‌گیرند تا در زمان مقتضی از کشور ترکیه دیپورت شوند.

سخن پایانی

مجازات جعل پاسپورت و استفاده از پاسپورت جعلی تقریباً یکسان است به این معنا که قانونگذار در ماده 535 قانون مجازات اسلامی برای آن جرم انگاری کرده و مجازات جعل و استفاده آگاهانه از گذرنامه جعلی را مشخص نموده است.

بر اساس این ماده قانونی جعل گذرنامه یا استفاده از گذرنامه جعلی با علم از جعلی بودن آن عملی مجرمانه است و فرد مجرم با توجه به میزان جرم علاوه بر جبران ضرر و زیان وارد شده به مجازات تحمل حبس از 6 ماه تا سه سال و پرداخت جزای نقدی 3 تا 18میلیون ریال محکوم می‌شود.

 گذرنامه یا پاسپورت در حکم شناسنامه یا مشخصات و هویتی فرد به زمان انگلیسی یا بین المللی است که برای مسافرت افراد به کشورهای مختلف و خروج از کشور مبدا صادر می‌شود. فرد دارای گذرنامه معتبر می تواند  در کشورهای مختلف براحتی از خدمات عمومی استفاده کند.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان