جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه می‌تواند دغدغه کسانی باشد که به هر دلیل از همسر خود جدا شده اند یا همسر آنها فوت کرده است. اما برای حذ‌ف اسم همسر یا شوهر سابق از شناسنامه افراد می بایست شرایط و محذورات قانونی فراهم شود تا این کار قابل اجرا باشد. خیلی از افراد دوست ندارند اسم همسر سابق آنها بعد از طلاق  یا مرگ در شناسنامه آنها باقی بماند لذا ترجیح می‌دهند برای آغاز یک زندگی جدید این اسم را از شناسنامه خود حذف نمایند.

حذف اسم همسر سابق از شناسنامه افراد در صورتی قابل اجرا است که فرد پس از طلاق یا مرگ همسر اقدام به ازدواج و ثبت اسم همسر جدید در شناسنامه خود کند یا به زبان ساده همسر جدید از آگاهی لازم نسبت به گذشته همسر خود برخوردار باشد و به دلیل ب اطلاعی و‌ ناآگاهی مورد ظلم و اجحاف قرار نگیرد.

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

در گذشته هیچ یک از زوجین نمی‌توانست پس از طلاق یا فوت همسر نام او را از شناسنامه خود خارج نماید. اما قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه بر این امر تاکید دارد که زن یا مرد می‌توانند با داشتن شرایط قانونی اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه خود نمایند.

 لازم به ذکر است که قانونگذار فرایند و شرایط خارج کردن اسم همسر از شناسنامه را به صورت مبسوط در قانون 33 ثبت احوال[1] آورده است. بر اساس قانون 33 ثبت احوال در شرایطی زن یا مرد می‌تواند نام همسر را از شناسنامه خود خارج کند که از همسر خود طلاق گرفته باشد یا همسرش فوت کرده باشد.

باید به این نکته توجه داشت که فوت کردن همسر یا طلاق گرفتن از او به‌ تنهایی برای خارج کردن اسم همسر از شناسنامه کافی نیست و حذف نام همسر از شناسنامه در صورت ازدواج مجدد فرد میسر می‌شود.‌

 یعنی فرد مورد نظر اگر پس از طلاق همسر یا فوت او اقدام به ازدواج مجدد نماید و نام همسر جدید در ذیل نام همسر طلاق گرفته یا فوت شده در شناسنامه وی درج شود می‌تواند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود به ادارات ثبت احوال مراجعه کند.

حذف نام همسر از شناسنامه دختر باکره

حذف نام همسر از شناسنامه دختر باکره در صورتی امکان پذیر است که زن بدون داشتن رابطه ای زناشویی از همسر خود جدا شده باشد.

زنی که بدون رابطه جنسی از همسر خود طلاق گرفته باشد می تواند با در دست داشتن نامه یا  گواهی  پزشکی قانونی جهت تغییر و تعویض شناسنامه به  ادارات ثبت احوال یا دفتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و نسبت به حذف اسم همسر سابق خود از شناسنامه اقدام کند.

حذف نام همسر در دوران عقد

 حذف نام همسر در دوران عقد در صورتی امکان پذیر است که رای طلاق دادگاه خانواده مبنی عدم رابطه جنسی طرفین موجود باشد. برای انجام این کار طرفین می توانند از شعبه صادر کننده رای طلاق تقاضای گواهی مربوطه را جهت ارائه به ثبت احوال نمایند.

به بیان دیگر اگر رابطه ای زناشویی در دوران عقد بدون وجود رابطه جنسی  پایان یافته باشد و این امر به وسیله دادگاه  مربوطه و گواهی پزشکی قانونی  تایید شود طرفین می توانند با در دست داشتن گواهی لازم به مراکز ثبت احوال مراجعه کرده و نسبت به حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود اقدام کنند.

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت داشتن فرزند

داشتن فرزند نمی‌تواند پس از مرگ همسر یا طلاق مانع از خارج کردن نام همسر از شناسنامه شود. به بیان دیگر اگر زن و مرد دارای فرزند مشترک باشند و به دلایل  مختلف طلاق گرفته باشند یا یکی از آنها فوت کرده باشد.

طرف مقابل می تواند پس از ازدواج مجدد و درج نام همسر جدید در شناسنامه اقدام به خارج کردن نام همسر سابق خود از شناسنامه کند و بر اساس قوانین جاری هیچ منعی برای این کار وجود ندارد.

منتهی باید به این نکته توجه داشت که اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزندان و متقابلاً اسم فرزندان در شناسنامه پدر و مادر باقی می‌ماند و حتی در صورت خارج کردن اسم همسر از شناسنامه قانون اجازه حذف اسم فرزند از شناسنامه پدر و مادر را به هیچکس نمی‌دهد و پس از حذف نام همسر از شناسنامه کماکان اسم فرزندان در شناسنامه طرفین باقی می‌ماند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل طلاق توافقی تهران

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه با توجه به شرایط طرفین ممکن است متفاوت باشد. به بیان دیگر  شرایط و مدارک لازم  برای حذف نام همسر از شناسنامه از زمانی که زن بدون رابطه جنسی با شوهر اقدام به طلاق و جدایی کرده باشد تا زمانی که زن باکره نباشد و یا همسرش فوت شده باشد ممکن است متفاوت باشد.

  • اگر زن و مرد بدون داشتن رابطه جنسی از یکدیگر جدا شده باشند؛ برای خارج کردن نام همسر از شناسنامه می‌بایست مدارکی مثل گواهی بکارت از پزشکی قانونی، سند طلاق، حکم طلاق، مدارک و اوراق هویتی مثل کارت ملی، شناسنامه و برگه معرفی نامه از دادگاه مبنی بر عدم رابطه جنسی طرفین به مراکز ثبت احوال برای تعویض شناسنامه و حذف نام همسر سابق ارائه  شود.
  • اگر زن و شوهر پس از زندگی مشترک و داشتن رابطه جنسی از یکدیگر جدا شوند؛ برای خارج کردن نام همسر از شناسنامه خود باید مدارکی مانند سند طلاق همسر سابق، اوراق هویتی فردی مثل کارت ملی و شناسنامه و همچنین مدارک ثبت ازدواج جدید را به مرکز ثبت احوال محل زندگی برای حذف نام همسر از شناسنامه ارائه دهند.
  • اگر یکی از زوجین فوت کرده باشد و طرف مقابل بخواهد نام همسر فوت شده را از شناسنامه خود خارج کند؛ باید مدارکی مثل گواهی فوت همسر سابق، سند ازدواج مجدد و مدارک هویتی مثل کارت ملی و شناسنامه را به مراکز ثبت احوال برای تعویض شناسنامه تحویل نماید تا پس از طی شدن روال اداری و‌قانونی شناسنامه جدید برای فرد متقاضی صادر شود.
ایا در شناسنامه المثنی ازدواج قبلی ثبت میشود؟

ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد. همانطور که مستحضرید فقط زن و شوهرانی که بین ایشان نزدیکی واقع نشده باشد پس از طلاق می توانند در شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و ازدواج وطلاق مربوط به آن را از بین ببرند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل مهریه در تهران

هزینه حذف نام همسر از شناسنامه

هزینه حذف نام همسر از شناسنامه ممکن است با توجه به شرایط متفاوت باشد. به بیان دیگر اگر کسی بخواهد شخصاً و بدون گرفتن وکیل نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کند ممکن است هزینه انجام این کار متفاوت با زمانی  باشد که فرد برای حذف نام همسر سابق خود از شناسنامه به وکلایی مراجعه می‌کند که در این زمینه به صورت تخصصی فعال هستند.

همچنین هزینه های کارهای اداری ممکن است با توجه به شرایط متفاوت باشد. لذا بدون در نظر گرفتن شرایط نمی‌توان یک رقم مشخص را به عنوان هزینه حذف نام همسر از شناسنامه در نظر گرفت و آن را ملاک قرار داد.

هرچند ممکن است سپردن روند حذف نام همسر از شناسنامه به وکلا با تجربه ای که در این زمینه فعالیت می کنند هزینه های بیشتری را برای فرد متقاضی در پی داشته باشد.

اما این امکان را به فرد متقاضی می دهد که از رفت و آمد متوالی، اتلاف وقت و بروکراسی اداری خلاص شود و پس از سپردن مدارک به وکیل مورد نظر در زمان مناسب شناسنامه جدید خود را دریافت کند.

وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل پایه یک دادگستری تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید.

سخن پایانی

حذف نام همسر از شناسنامه زمانی ممکن است مورد توجه افراد مختلف قرار گیرد که یکی از زوجین فوت نماید یا رابطه زناشویی آن ها به طلاق ختم شود در این شرایط ممکن است طرفین برای آغاز زندگی جدید تمایل داشته باشند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف نمایند.

قانون جدید، حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق یا فوت همسر را پذیرفته است و در صورت فراهم بودن مدارک این کار امکان پذیر می باشد. به بیان دیگر اگر کسی پس از فوت همسر یا طلاق گرفتن ازدواج مجدد نماید می تواند با ارائه مدارک مورد نیاز نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کند.

حذف نام همسر از شناسنامه دختر باکره در صورتی امکان پذیر است که نامه یا گواهی تایید باکره بودن دختر از پزشکی قانونی دریافت شده و به تایید شعبه صادر کننده حکم طلاق برسد. حذف نام فرزندان از شناسنامه پدر و مادر حتی در صورت ازدواج مجدد آنها به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.


ماده ۳۳ قانون ثبت احوال: کل وقایع ازدواج و طلاق یا وفات زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح زیر انعکاس خواهد یافت. در المثنای شناسنامه زن یا مرد آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیرمدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد(منبع: wikihoghoogh).


محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

14 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خیلی مسخرس چرا دختر باکره میتونه اما مرد نمیتونه حذف کنه اسم همسر رو.

    پاسخ
    • واسه همون نظر مسخره ای ک اگه مرد با صدتا زن باشه اشکال نداره ولی اگه زن با ی مردی بود هزار تا اشکال داره

      پاسخ
      • اگر خود اون شخص مطلع باشه ولی نخواد خوانوادش بدونه قبل عقد چجوری شناسنامش و پاک کنه🥲

        پاسخ
    • چون خدا عاشق دختره

      پاسخ
    • فارس نصاري
      2 مهر 1402 08:39

      سلام مرد هم میتونه اسم زنشو که باش دخول نکرده با تعویض شناسنامه حذف کنه

      پاسخ
      • ادمین (وکالتم)
        31 خرداد 1403 11:28

        مرد در صورتی می‌تواند اسم زن عقدی خود را پس از فوت یا طلاق از شناسنامه خود حذف نماید که دوباره ازدواج کرده باشد و نام زن جدید در شناسنامه و ذیل زن طلاق داده شده درج شده باشد. بر اساس قانون جدید در این شرایط مرد می‌تواند با در دست داشتن مدارک لازم به مرکز ثبت احوال محل زندگی خود مراجعه کرده و نسبت به حذف نام همسر سابق اقدام کند. بنابراین دخول جنسی یا عدم دخول جنسی به عنوان معیار حذف نام همسر از شناسنامه برای مرد معتبر نیست و فقط در صورت ازدواج مجدد و ثبت نام همسر جدید در شناسنامه امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه فراهم می‌شود.

        پاسخ
    • تا دفعه دیگه گوه نخوره زن بگیره و زن طلاق بده

      پاسخ
    • ادمین (وکالتم)
      31 خرداد 1403 11:34

      قانونگذار بر اساس عرف جامعه و مسائل شرعی اقدام به تنظیم قوانین حقوقی و کیفری می ‌کند. بنابراین وضع قوانین حقوقی و کیفری برای دفاع از حقوق شهروندان و حمایت از آنها در مقابل ناملایمات اجتماعی است. در کشورهایی مثل ایران که قوانین آنها بر اساس مبانی مذهبی و سنتی تنظیم می‌شود قانونگذار در وضع قوانین طوری عمل می کند که علاوه بر حفظ ارزش ها و سنت های اجتماعی، اصول و مبانی مذهبی نیز در قوانین لحاظ شود حذف نام همسر از شناسنامه دختر باکره می‌تواند در آینده دختر و ازدواج مجدد او موثر باشد چون دختری که به دلایل مختلف بدون رابطه زناشویی از همسر خود جدا شده است می تواند بدون اطلاق عبارت بیوه گی راحت تر ازدواج کند.

      پاسخ
  • من ۴سال پیش طلاق گرفتم. چند ماه پیش همسرم فوت شدند حالا برای حذف نام ایشون راه حلی دارید؟

    پاسخ
    • ادمین (وکالتم)
      31 خرداد 1403 11:32

      بر اساس قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه طرف مقابل در صورتی ممکن است که طرف مقابل اقدام به ازدواج کرده و نام همسر جدید را در ذیل نام همسر طلاق گرفته یا فوت شده درج نماید. بنابراین شما در صورت ازدواج جدید می‌توانید با در دست داشتن مدارک هویتی و عقدنامه جدید به سازمان ثبت احوال محل زندگی خود مراجعه کرده و اقدام به تنظیم درخواست حذف نام همسر از شناسنامه کنید به این ترتیب پس از پرداخت هزینه ‌های لازم و طی شدن روال اداری نام همسران فوت شده و طلاق گرفته از شناسنامه شما خارج شده و نام همسر جدید در آن باقی می ‌ماند.

      پاسخ
  • چون خدا یجور دیگه عاشق دخترا هست😁

    پاسخ
  • اگه کسی شرایط ازدواج مجدد رو نداشته باشه و آمادگی ازدواج رو هم نداشته باشه باید چیکار کنه که اسم اون شخص کلا پاک بشه …این چه قانونی که باید تا آخر عمر اسم اون شخص توی شناسنامه باشه
    تنها راهش فقط بکارت؟؟
    اونم با احازه دادگاه ؟

    پاسخ
  • اگه کسی شرایط ازدواج مجدد رو نداشته باشه و آمادگی ازدواج رو هم نداشته باشه باید چیکار کنه که اسم اون شخص کلا پاک بشه …این چه قانونی که باید تا آخر عمر اسم اون شخص توی شناسنامه باشه
    تنها راهش فقط بکارت؟؟
    اونم با احازه دادگاه ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان