جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

جرم مواد مخدر شیشه

جرم مواد مخدر شیشه و میزان مجازات آن در قانون مبارزه با مواد مخدر سال 1376 خورشیدی به تصویب رسیده و آخرین اصلاحات آن در سال 1396 انجام شده است. شیشه یکی از مواد مخدر صنعتی است که با نام کریستال شناخته می‌شود؛ استعمال شیشه یا کریستال موجب افزایش توهم، هیجان، تمرکز بیش از حد و شادابی کاذب در فرد می‌شود. شیشه نوعی ماده مخدر صنعتی به رنگ سفید، بدون بو و مزه است که در آزمایشگاه های غیر قانونی به صورت مصنوعی تولید می‌شود. جرم مواد مخدر شیشه به دلیل اثرات مخربی که بر روی مغز دارد سنگین است و قانونگذار برای جلوگیری استعمال آن مجازات های سختی را برای تولید، حمل و نقل و توزیع کنندگان خرد و کلان در نظر گرفته است.

جرم یک گرم شیشه

جرم یک گرم شیشه، پرداخت جریمه نقدی 2 میلیون تا 6 میلیون ریال و تحمل 30 تا 70 ضربه شلاق است، که با توجه به شرایط و میزان مجرمیت تعیین می‌گردد. کمترین میزان حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی شیشه یا کریستال که قانونگذار برای آن جرم انگاری کرده و مجازات در نظر گرفته است 5 سانتی گرم است که تقریباً نیم یک گرم محسوب می‌شود.

مجازاتی که قانون گذار برای ۵ سانتی گرم شیشه در نظر گرفته است پرداخت جریمه نقدی بین 500 هزار ریال تا یک میلیون ریال به همراه تحمل 20 تا 50 ضربه شلاق تعزیری می‌باشد که با توجه به میزان مجرمیت فرد توسط قاضی مربوطه برای او در لحاظ می‌شود.

شیشه یا کریستال در میانه مواد مخدر صنعتی به عنوان یکی از پرخطرترین مواد مخدر شناخته شده موجود در بازار محسوب می‌شود؛ استعمال شیشه باعث سرخوشی فرد شده و انرژی کاذبی را در مصرف کننده ایجاد می‌کند، به شکلی که احساس سبکی و هیجان کاذب در فرد ایجاد می‌شود.

مصرف شیشه که با نام‌های دیگری مثل یخ و مت آمفتامین هم شناخته می‌شود باعث ایجاد توهم حسی، پرحرفی، رعشه، لرزش، افسردگی شدید، ایجاد حالت تهاجمی یا پرخاشگرانه، تمایل به خودکشی و نهایتا موجب مرگ می‌شود.

قانونگذار قوانین سختگیرانه و سنگینی را برای مبارزه با استعمال شیشه یا کریستال در نظر گرفته است، به این معنا که کف میزان مجازات برای حمل و نگهداری شیشه 5 سانتی گرم یا نصف یک گرم است یعنی مجازات جرم شیشه از 5 سانتی یا نیم گرم با جریمه نقدی، شلاق تعزیری و مجازات حبس شروع می‌شود.

جرم ۵۰ گرم شیشه چیست

جرم ۵۰ گرم شیشه برای نگهداری و حمل مواد مخدر صنعتی سنگین است و برای آن مجازات های سختی در نظر گرفته شده است.

بر اساس قوانین جاری هرگاه شخصی اقدام به تولید، توزیع یا حمل و نگهداری بیش از 30 گرم شیشه یا کریستال نماید که جزء مواد مخدر صنعتی و خطرناک محسوب می‌شود علاوه بر مصادره اموال به دست آمده از این راه به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

شیشه یا کریستال از مواد مخدر صنعتی است که باعث ایجاد صدمات شدید روحی و جسمی در فرد استعمال کننده می‌شود، لذا قانونگذار برای جلوگیری از گسترش آن مجازات های سنگین و سختگیرانه ای را وضع کرده است.

بدین معنا که علاوه بر ممنوع بودن استعمال آن برای افراد جامعه، افراد تولید کننده، جابجا کننده یا توزیع کننده خرد و کلان آن هم با توجه به میزان جرم به مجازات های سنگینی محکوم می‌شوند؛ هرچه میزان نگهداری یا حمل مواد مخدر صنعتی مثل شیشه بیشتر باشد مجازات سخت تری برای آن در نظر گرفته می شود.

بر اساس قوانین جاری مجازات حمل و عرضه شیشه تا ۳۰ گرم، پرداخت جریمه نقدی، شلاق تعزیری و حبس درجه 3 به دنبال دارد اما اگر میزان شیشه یا کریستال مکشوفه از شهروندان به وسیله نهادهای انتظامی بیشتر از ۳۰ گرم باشد مصادره اموال به دست آمده از این راه و مجازات اعدام را برای آن ها به دنبال خواهند داشت.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل مواد مخدر در تهران

حکم 1 کیلو شیشه

حکم 1 کیلو شیشه با توجه به ماده 45 قانون مبارزه با مواد مخدر و آخرین اصلاحات این قانون تا تاریخ 1396 خورشیدی مفسد فی الارض می‌باشد یعنی اولا اموال مجرم که از راه فروش مواد مخدر شیشه به دست آمده باشد مصادره می‌شود سپس حکم اعدام برای او اجرا می‌گردد.

همانطور که گفته شد شیشه یک ماده مخدر صنعتی است که با نام کریستال شناخته می‌شود مصرف شیشه باعث افزایش هیجان، توهم، تمرکز بیش از حد و شادی کاذب در فرد می‌گردد، برای تولید ماده مخدر شیشه از مواد کاملاً  شیمیایی ومصنوعی استفاده می‌شود.

به شکلی که پس از مصرف شیشه، دوپامین موجود در آن قسمت هایی از مغز را که موجب تنظیم احساس لذت است تحریک کرده و این مسئله باعث سرخوشی و بی‌تابی مصرف کننده می‌گردد؛ با توجه با اینکه مصرف شیشه باعث اعتیاد شدید فرد شده و مصرف کننده در دفعات بعدی مجبور است برای رسیدن به میزان رضایت مطلوب دوزهای بالاتری از این ماده مخدر را استفاده کند و استفاده زیاد از حد دوزهای شیشه در خیلی از موارد ممکن است باعث مرگ فرد مصرف کننده شود.

لذا برای جلوگیری از گسترش مصرف این ماده صنعتی قانونگذار مجازاتهای سختی در بخش های مختلف تولید، خرید و فروش آن وضع کرده است.

بر اساس قوانین جاری تولید، نگهداری، خرید و فروش ماده بیش از 30 گرم ماده مخدر شیشه در صورت اثبات، مصادره اموال و اعدام را برای فرد مجرم در پی دارد. لذا حکم 1 کیلو شیشه در صورت اثبات مصادره مال بدست آمده از این راه و اعدام است.

جرم دو کیلو شیشه

جرم دو کیلو شیشه یا کریستال به عنوان یک ماده مخدر صنعتی بسیار  خطرناک و اعتیاد آور در صورت اثبات، مصادره اموال به دست آمده از این راه و اعدام برای فرد مجرم است؛ همانطور که گفته شد مجازات  تولید، حمل و نقل و فروش  بیش از  30 گرم ماده مخدر صنعتی شیشه مصادره اموال به دست آمده از این راه و اعدام فرد مجرم را به دنبال دارد.

مجازات تولید، حمل و نقل و توزیع شیشه تا 30 گرم برای فرد مجرم در صورت اثبات پرداخت جریمه نقدی متناسب با میزان شیشه کشف شده، شلاق تعزیری و حبس متناسب با میزان جرم را به دنبال دارد.

اما به دنبال تبعات بد اجتماعی و انسانی شیشه یا کریستال قانونگذار برای تولید، حمل و نقل و توزیع آن اگر بیشتر از 30 گرم باشد، مصادره اموال به دست آمده از این راه و اعدام در نظر گرفته است؛ لذا جرم دو کیلو گرم شیشه و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته شده است با 31 گرم شیشه  تفاوتی ندارد.

مخدر شیشه
مخدر شیشه

جرم هروئین بیشتر است یا شیشه

جرم هروئین بیشتر از شیشه نیست چون قانونگذار پس از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال 1376 خورشیدی این دو ماده مخدر صنعتی را در چهارچوب ماده 8 قرار داده است.

رویکرد کیفری ماده 8 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر به این شکل است که برای جلوگیری از تولید، توزیع و استعمال مواد مخدر خطرناک و صنعتی قوانین و مجازات های سخت تری وضع شده است.

هروئین ماده ای مخدر و از مشتقات تریاک است که با عمل تقطیر از مرفین به صورت مستقیم بدست می‌آید، این نوع ماده مخدر ده برابر قوی تر از مرفین است.

به بیان دیگر از 2 کیلوگرم مرفین یک کیلوگرم هروئین استخراج می‌شود، همچنین برای تولید یک کیلوگرم هروئین، 20 کیلو تریاک نیاز است؛ مصرف هروئین باعث ایجاد احساس نئشگی، سرمستی، اضطراب، شادی موقت، بی‌صبری، عدم تعادل ذهنی، خواب‌آلودگی، کاهش ضربان قلب و غیره  در مصرف کننده می‌شود.

همانطور که گفته شد شیشه یا کریستال یک ماده مخدر صنعتی است که عوارض تقریباً شبیه هروئین در فرد مصرف کننده ایجاد می کند لذا قانونگذار برای جلوگیری از تولید و مصرف این گونه مواد مخدر برای آنها مجازات های سخت و سنگینی در نظر گرفته است.

طبق روال جاری، کشف بیش از 30 گرم مواد مخدر صنعتی از قبیل شیشه یا هروئین مجازات مصادره اموال به دست آمده از این راه و اعدام فرد مجرم را به دنبال دارد.

◁◁ مطلب پیشنهادی: مجازات کشت و پرورش مواد مخدر

سخن پایانی

جرم مواد مخدر شیشه به دنبال گسترش تولید مواد مخدر صنعتی توسط قانونگذار به شکل مبسوط تعریف و تعیین شده است. استعمال  مواد مخدر شیمیایی و صنعتی، عوارض و‌خطرات زیادی را برای سلامتی روحی و جسمی  انسان به دنبال دارد به همین دلیل قانونگذار مجازات های سختی را برای آن در نظر گرفته است.

جرم یک گرم شیشه، بر اساس روال جاری پرداخت جریمه نقدی دو میلیون تا شش میلیون و 30 تا 70 ضربه شلاق را برای فرد مجرم به دنبال دارد. جرم ۵۰ گرم شیشه فرقی با جرم 31 گرم شیشه ندارد، چون مجازات تولید، حمل و فروش بیش از 30 گرم شیشه مصادره اموال و اعدام  فرد مجرم است.

حکم 1 کیلو شیشه همانطور که گفته شد اعدام و مصادره اموال به دست آمده از این راه است؛ جرم دو کیلو شیشه هم اعدام و مصاده اموال بدست آمده از این راه می‌باشد.

جرم هروئین بیشتر است یا شیشه شاید سوالی باشد که ذهن مخاطب را به خود مشغول نماید اما باید به این نکته توجه داشت که هروئین و شیشه به عنوان دو ماده مخدر صنعتی اعتیاد آور و خطرناک شناخته می‌شوند.

 لذا پس از اصلاح قانون سال 1376 خورشیدی در قالب ماده 8 این قانون، برای تولید، حمل و توزیع کمتر از 30 گرم‌ آن ها مجازات شلاق تعزیری، حبس و و جریمه نقدی در نظر گرفته شده است اما مجازات تولید، حمل و نگهداری یا توزیع بیش  از ۳۰ گرم هروئین و شیشه برای فرد مجرم مصادره اموال به دست آمده از این راه و اعدام را به دنبال دارد.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان