جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

جرم ایجاد مزاحمت برای بانوان

جرم مزاحمت بانوان یا ایجاد مزاحمت برای بانوان در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به صراحت آمده است بر اساس این ماده قانونی هر کس در اماکن عمومی و یا معابر برای بانوان و اطفال مزاحمت ایجاد کند یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون اخلاقی به آنها رفتار نماید به شکلی که این الفاظ و حرکات مصداق توهین باشد به مجازات حبس از دو ماه تا ۶ ماه یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد.  جرم ایجاد مزاحمت برای بانوان جز جرایم عمدی محسوب می شود که به محض وقوع جرم، قصد مرتکب در آن مفروض است مگر آنکه مرتکب جرم بتواند خلاف آن امر را ثابت کند. به عبارت دیگر هر گاه یک خانم ادعا کند که مردی با تعقیب یا حرف و متلک برای او ایجاد مزاحمت کرده است جرم مزاحمت برای نوامیس محقق شده است و مرد باید بی گناهی خود را اثبات کند.

شرایط اثبات مزاحمت ناموسی

شرایط اثبات مزاحمت ناموسی زمانی مهیا می شود که مدارک و شواهد لازم برای این کار در دسترس باشد.

به عبارت دیگر اثبات جرم مزاحمت ناموسی زمانی محقق می شود که فرد مورد آزار قرار گرفته بتواند از طریق شهادت شهود، وقوع جرم در منظر نیروی انتظامی، اقرار فرد متهم و  ثبت واقعه مزاحمت توسط دوربین های مدار بسته شهری ایجاد مزاحمت از سوی دیگران را برای خود در محاکم قضایی به اثبات برسد.

در غیر این صورت مطرح شدن ادعای مزاحمت ناموسی در حد یک ادعا باقی مانده و قانون نمی تواند افراد متهم را مجازات نماید.

◁◁ مطلب پیشنهادی: مجازات جرم فحاشی ناموسی

مجازات ایجاد مزاحمت برای بانوان

مجازات ایجاد مزاحمت برای بانوان در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به تفصیل آمده است بر اساس این ماده قانونی هر کس در اماکن و معابر عمومی برای بانوان و اطفال ایجاد مزاحمت نماید یا با الفاظ و حرکات زشت و منافی شئون اخلاقی با آنها رفتار کند به شکلی که رفتار و سخنان رد و بدل شده مصداق توهین باشد فرد متهم در صورت اثبات جرم به مجازات حبس از دو ماه تا ۶ ماه یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

  • مجازات مزاحمت نوامیس با ماشین

مجازات مزاحمت نوامیس با ماشین بر اساس ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی تعیین می شود. به این معنا که ایجاد مزاحمت برای نوامیس با ماشین یکی از مصادیق ایجاد مزاحمت افراد نامحرم برای زنان و بانوان است و در صورتی که مدارکی برای شناسایی فرد مزاحم و معرفی او به دادسرا وجود نداشته باشد.

فرد مورد آزار قرار گرفته می تواند از طریق ثبت پلاک خودرو مورد نظر و تنظیم شکواییه برای دادخواهی به دادسراها و مراکز قضایی مراجعه نماید.

همانطور که گفته شد در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی برای جرم مزاحمت بانوان مجازات حبس و شلاق در نظر گرفته شده است که با توجه به میزان ارتکاب جرم و فعلیت فرد این میزان می تواند بین دو ماه تا ۶ ماه یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق در نوسان باشد  حتی در پاره ای از موارد علاوه بر تحمل حبس برای فرد مجرم مجازات شلاق نیز لحاظ می گردد.

◁◁ مطلب پیشنهادی: شکایت از ماشین مزاحم

  • حکم مزاحمت تلفنی برای بانوان

حکم مزاحمت تلفنی برای بانوان بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی تعیین می گردد. مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی هر گاه شخصی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی برای اشخاص دیگر ایجاد مزاحمت نماید.

علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، برای  فردی که مرتکب جرم شده است  مجازات حبس از یک ماه تا ۶ ماه در صورت ثبات جرم در نظر گرفته می شود.

  • جرم مزاحمت نوامیس در فضای مجازی

برای جرم مزاحمت نوامیس در فضای مجازی اگر مطابق قانون  جرائم رایانه‌ ای عمل شود مجازات حبس از ۱۵ روز تا سه ماه در نظر گرفته می شود.

به عبارت دیگر بر اساس ماده 15 قانون جرائم رایانه ای هر گاه شخصی با ارسال محتویات نامناسب و غیر اخلاقی فرد دیگری را آزار داده یا با تهدید او را وادار به انجام عملی بر خلاف میلش نماید با توجه به میزان ارتکاب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا پرداخت جزای نقدی از ۵ تا ۲۰ میلیون ریال محکوم می شود.

اما جرم مزاحمت برای نوامیس در فضای مجازی  مطابق با ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی ارزیابی می شود و بر اساس این ماده قانونی برای افراد مجرم مجازات در نظر گرفته می شود.

همانطور که گفته شد بر اساس ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی مجازات ایجاد مزاحمت برای بانوان بین دو تا شش ماه حبس یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق است.

  • جرم مزاحمت برای زن شوهر دار

جرم مزاحمت برای زن شوهردار یکی از مصادیق ایجاد مزاحمت برای بانوان است که در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به تفصیل در مورد آن صحبت شده است.

بر اساس این ماده قانونی هر کس در اماکن و معابر عمومی برای زنان نامحرم به خصوص زنان شوهردار ایجاد مزاحمت نماید مرتکب جرم شده است و در صورت اثبات جرم به مجازات حبس از دو ماه تا ۶ ماه یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

نظریه مشورتی مزاحمت برای بانوان

بر اساس نظریه مشورتی  ۱۰۱۵۳/۷، مزاحمت برای بانوان زمانی معنا پیدا می کند که این جرم  توسط افراد نامحرم برای بانوان محقق شود.

یعنی اگر یک فرد همسر و فرزند یا خواهر و مادر خود را تعقیب نماید مرتکب جرم مزاحمت برای بانوان نشده است و این جرم برای او محقق نمی شود.

همچنین قانونگذار تعرض به همسر و فرزندان را به دلیل آنکه با حیثیت فرد در ارتباط است و حیثیت زن و فرزندان حیثیت مرد خانواده محسوب می شود شامل جرم مزاحمت برای بانوان نمی داند و  آنها را به مجازات تعیین شده در این ماده قانونی محکوم نمی  کند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل پایه یک دادگستری تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید. 

سخن پایانی

جرم مزاحمت بانوان یا ایجاد مزاحمت برای بانوان و صیانت از افراد جامعه در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به تفصیل مورد توجه قرار گرفته است.

شرایط اثبات مزاحمت ناموسی زمانی فراهم می شود که مدارک و شواهد لازم برای اثبات جرم وجود داشته باشد. به این معنا که فرد مورد آزار قرار گرفته  با شهادت شهود، اقرار متهم، گزارش پلیس و یا ثبت مزاحمت از طریق دوربین های مدار بسته شهری  بتواند جرم فرد متهم را اثبات نماید.

مجازات ایجاد مزاحمت برای بانوان با توجه به ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی تعیین می شود که حبس و شلاق تعیین است. مجازات مزاحمت نوامیس با ماشین هم یکی دیگر از مصادیق ایجاد مزاحمت برای بانوان است که مجازات آن در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به تحصیل آمده است.

حکم مزاحمت تلفنی برای بانوان بر اساس ماده ۶۰۱ قانون مجازات اسلامی تعیین می شود که در آن برای افراد مجرم، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مجازات حبس از یک تا شش ماه در نظر گرفته می شود.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان