جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

اعتبار صلح نامه بعد از فوت

اعتبار صالح نامه بعد از فوت به شرایط و مفاد صلح نامه بستگی دارد،  به این معنا که اگر مفاد یا بندهایی در  متن قرارداد صلح نامه برای فسخ آن پس از فوت طرفین یا یکی از آنها، گنجانده شده باشد قرارداد پس از فوت طرفین یا یکی از آنها به صورت خودکار فسق می شود. در غیر این صورت قرارداد  به قوت خود باقی مانده  و در صورتی که وراث به شرایط صلح نامه اعتراض نداشته باشند می توانند پس از فوت طرفین قرارداد یا یکی از آنها قرارداد را محترم شمرده و طبق آن عمل نماید.

اعتبار صلح نامه بعد از فوت یکی از طرفین حفظ می شود

اعتبار صلح نامه بعد از فوت یکی از طرفین در صورتی حفظ می شود که اولاً در متن  قرارداد شروط و مفادی مبنی بر فسخ قرارداد در صورت فوت یکی از طرفین گنجانده نشده باشد یا  وراث تقلب یا ایراد جدی  را که وجود آن در قرارداد باعث ضرر و زیان آن ها شود کشف نکرده باشند.

بنابراین اگر شروطی مبنی بر فسخ قرارداد در صورت مرگ یکی از طرفین قرارداد در متن صلح نامه وجود نداشته باشد ورثه این حق را دارند که متن قرارداد را با کمک افراد حقوقدان یا وکلاء با تجربه بررسی کرده و در صورت کشف تقلب یا وجود ایرادات جدی در مفاد قرارداد اقدام به فسخ آن نماید.

اما باید به این نکته توجه داشت که فسخ قرارداد به دلیل وجود تقلب یا ایرادات جدی زمانی ممکن می شود که این مشکلات با دلایل موجه پس از انجام شکایت به دادگاه رسیدگی کننده ارائه گردد. بنابراین تسلط فرد بررسی کننده قرارداد به قوانین جاری  در فسخ قرارداد به دلیل ایرادات و تقلب بسیار موثر است.

فسخ صلح نامه

صلحنامه از عقود قانونی است که با تنظیم و انعقاد آن تعهداتی برای طرفین ایجاد می شود لذا  ابطال یا فسخ آن به صورت قانونی برای طرفین قرارداد ممکن است به این معنا که طرفین قرارداد می توانند با ارائه دلایل و شواهد قانونی به مراکز قضایی و قانونی  اقدام به فسخ یا ابطال آن نمایند.

از جمله مواردی که طرفین قرارداد صلح نامه با استناد به آن می توانند اقدام به فسخ یا ابطال قرارداد کنند می توان به مواردی مانند عدم اعتبار ارکان صلح نامه، عدم صلاحیت طرفین قرارداد، عدم شرعیت در موضوع یا مال قرارداد، منتفی بودن موضوع صلح نامه، عدم رضایت طرفین در هنگام تنظیم قرارداد اشاره کرد.

بنابراین در صورت وجود این موارد، طرفین ناراضی می‌ توانند با استناد به آن نسبت به فسخ یا ابطال قرارداد اقدام نمایند.

بررسی اعتبار صلح نامه بعد از فوت

اعتبار صلحنامه بعد از فوت یکی از طرفین قرارداد در صورتی حفظ می شود که شرایط یا بندهایی برای انتقال یا فسخ آن پس از مرگ یکی از طرفین گنجانده نشده باشد.

به عبارت دیگر صلح نامه در صورتی اعتبار خود را پس از مرگ یکی از طرفین قرار داد حفظ می کند که مفاد یا بندهایی ادامه قرارداد را پس از مرگ طرفین قرارداد یا یکی از آنها مشروط نکرده باشد.

عدم وجود شرایط یا مفادی در قرارداد پس از مرگ طرفین قرارداد یا یکی از آنها به معنای آن است که توافقات قرارداد با توجه به منافع طرفین در زمان حیات و پس از مرگ تنظیم شده است و ادامه قرارداد پس از مرگ یکی از طرفین باعث ضرر و زیان وراث نمی شود.

صلح نامه بدون تاریخ اعتبار دارد؟

صلح نامه بدون تاریخ زمانی اعتبار دارد که وجود یا عدم وجود تاریخ تنظیم و ثبت آن تاثیری در مفاد قرارداد نداشته باشد. به عبارت دیگر  تعهدات طرفین یا یکی از آنها  از یک زمان خاص شروع و در یک زمان مشخص، تمام یا دچار تغییر نشود در این وضعیت صلحنامه بدون تاریخ که مورد تایید طرفین قرارداد باشد معتبر است.

اما اگر در صلحنامه مفاد یا بندهایی وجود داشته باشد که در یک تاریخ مشخص فعال یا غیر فعال شوند عدم درج تاریخ تنظیم و ثبت قرارداد موجب وارد شدن خدشه به قرارداد و زیر سوال رفتن اعتبار آن می شود.

حق فسخ صلح نامه بعد از فوت متصالح به چه صورتی است؟

حق فسخ صلح نامه بعد از فوت متصالح به این صورت است که اگر در قرارداد مفاد یا بندهایی برای فسخ آن پس از فوت یکی از طرفین یا هر دوی آنها درج شده باشد. طرفین قرارداد یا وراث آنها می توانند با استناد به بندهای درج شده در قرارداد نسبت به فسخ یا ابطال قرارداد اقدام کنند.

اما اگر در قرارداد بندها یا تبصره هایی برای ابطال قرارداد پس از مرگ طرفین وجود نداشته باشد قرارداد به قوت خود باقی است و پس از فوت متصالح فسخ و ابطال نمی شود.

اعتبار صلح نامه بیشتر است یا مبایعه نامه؟

صلح نام و مبایعه نامه دو قرارداد مجزا هستند که هر کدام کار کردهای خاص خود را دارند. به عبارت دیگر صلح نامه قراردادی است که بین طرفین برای برطرف کردن مشکلات و درگیری های موجود تنظیم می شود. اما مبایعه نامه قراردادی است که برای بیع یا خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول مورد استفاده قرار می گیرد.

هرچند ممکن است در پاره ای از موارد شرایط تنظیم صلح نامه به شکلی باشد که در آن بیع   یا نقل و انتقال دارایی های مختلف هم انجام شود اما کارکرد اصلی صلح نامه رفع مشکل یا اختلافات بین طرفین یا جلوگیری از بروز مشکلات در آینده بین طرفین است.

بنابراین کسانی که به دلایل مختلف قصد تنظیم و ثبت این نوع قراردادها را دارند بهتر است پس از مشورت با افراد حقوقدان یا آگاه به قوانین، نسبت به تنظیم قراردادهای مختلف، متناسب با شرایط خود اقدام کنند تا در آینده دچار مشکل نشود.

باید به این نکته توجه داشت که اگر مبایعه نامه یا صلح نامه به شکل قانونی و ثبت رسمی تنظیم شوند از اعتبار قانونی و اجرایی لازم برخوردار هستند و کسی نمی ‌تواند به آنها خدشه وارد کند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل انحصار وراثت در تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید. 

سخن پایانی

اعتبار صلح نامه بعد از فوت یکی از طرفین قرارداد یا دو طرف در صورتی مخدوش می‌شود و از بین می رود که در متن قرارداد مفاد یا بندهایی در مورد فوت طرفین درج شده باشد در غیر این صورت قرارداد به قوت خود باقی است و وراث می توانند با استناد به آن از منافع قرارداد منتفع شوند.

اعتبار صلح نامه بعد از فوت یکی از طرفین زمانی حفظ می شود که همانطور که گفته شد در متن قرارداد مفاد یا بندهایی در این مورد ابطال یا فسخ آن پس از مرگ یکی از طرفین درج نشده باشد.

فسخ صلح نامه زمانی میسر می شود که شرایط این کار از جمله بی اعتباری ارکان صلحنامه، عدم صلاحیت طرفین در هنگام تنظیم قرارداد، عدم شرعیت موضوع یا مال قرارداد، منتفی بودن موضوع صلح نامه، عدم قصد و رضایت طرفین معامله فراهم باشد.

در غیر این صورت قرارداد منعقد شده معتبر است و طرفین قرارداد یا وراث آنها باید به آن تمکین کنند.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان