جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مهریه در دوران نامزدی در صورتی به زوجه تعلق می ‌گیرد که صیغه یا عقد نکاح برای طرفین خوانده شده باشد. در دوران نامزدی اصولاً به زن مهریه تعلق نمی گیرد مگر آنکه صیغه عقد بین طرفین جاری شده باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که خوانده شدن صیغه عقد به تنهایی برای گرفتن مهریه کافی نیست. چون طبق روال جاری  وجود عقدنامه محضری و ثبت دفتری ازدواج است که می‌تواند به عنوان سندی برای مطالبه مهریه به مراجع قانونی ارائه شود. البته اگر صیغه عقد  به صورت شفاهی و بدون ثبت محضری در دوران نامزدی خوانده شده باشد فقط در صورتی در مراجع رسمی و قانونی قابل پیگیری است که زوجه شهود و عدله لازم و محکمه پسند برای ارائه در اختیار داشته باشد.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل پایه یک دادگستری با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل مهریه تهران زودتر به نتیجه خواهید رسید.

مهریه حقی است که  در قبال جاری شدن صیغه عقد بین زوج و زوجه به زن تعلق می گیرد و بدون تعیین مهریه، صیغه عقد خود به خود باطل و فسخ می شود. به عبارت دیگر یکی از آثار عقد برای زن و مرد پرداخت یا تعهد پرداخت مهریه از طرف مرد به زن می باشد.

بر اساس ماده1082 قانون مدنی به مجرد جاری شدن صیغه عقد، زن مالک آن است و می‌تواند هر تصرفی  که بخواهد در آن انجام دهد. به عبارت دیگر از زمان جاری شدن صیغه عقد بین زن و مرد،  زن مالک مهریه تعیین شده است و هر زمان که اراده کند می تواند آن را از مرد وصول نماید.

البته اگر  در عقدنامه به جای عبارت عندالمطالبه، عبارت عندالااستطاع با رضایت طرفین درج شده باشد فقط در صورتی مهریه از طرف زوجه قابل مطالبه است که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد و این امر در مراجع قانونی به اثبات رسیده باشد. در غیر این صورت مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت.

وضعیت مهریه دختر باکره در دوران عقد چگونه است؟

مهریه دختر باکره در دوران عقد زمانی  مورد توجه قرار می گیرد که مهریه همزمان با طلاق یا بعد از آن از زوج مطالبه شود. همانطور که گفته شد یکی از شروط جاری شدن صیغه عقد بین طرفین، تعیین مهریه مشخص و قابل وصول است و در غیر این صورت حتی در صورت جاری شدن صیغه، عقد نکاح از نظر شرعی باطل است.

 همچنین  بر اساس ماده 1082 قانون مدنی به مجرد جاری شدن صیغه عقد زن مالک مهریه تعیین شده است و هر زمان که آن را از مرد مطالبه نماید مرد شرعاً و قانوناً موظف به پرداخت آن می باشد و زوجه می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد.

اما اگر مطالبه مهریه به وسیله زوجه پس از جاری شدن صیغه عقد به هر دلیل انجام نشود و دریافت مهریه موکول به زمان طلاق یا بعد از آن شود شرایط متفاوت می شود.

اگر رابطه زناشویی مرد و زن قبل از  آغاز زندگی مشترک و نزدیکی جنسی به طلاق منجر شود در صورتی که باکره بودن دختر به وسیله پزشکی قانونی تایید شود نصف مهریه تعیین شده به زن تعلق می گیرد.  فقط باید به این نکته توجه داشت که  دختر باکره در فسخ نکاح به هیچ وجه  مهریه نمی برد.

 فقط  در صورتی که طلاق و فسخ نکاح بین زن و مرد به دلیل عنن یا نقص جنسی مرد باشد زوجه مستحق دریافت نیمی از مهریه تعیین شده در سند ازدواج می باشد.

 با تمام این تفاسیر می توان اینگونه گفت که مهریه دختر باکره در دوران عقد طبق روال معمول است و بر اساس قوانین مندرج از زمان جاری شدن صیغه عقد در صورت مطالبه آن به وسیله زوجه، مرد موظف به پرداخت آن می باشد.

  فقط در شرایطی که قبل از آغاز زندگی مشترک و رابطه زناشویی طرفین تصمیم  به طلاق داشته باشند در صورت تایید باکره بودن دختر به وسیله پزشکی قانونی ، نصف مهریه تعیین شده در عقدنامه به زوجه پرداخت می شود.

سخن پایانی

مهریه در دوران نامزدی تفاوتی با شرایط معمولی ندارد. بدین معنی که بر اساس قوانین جاری از زمان خوانده شدن صیغه عقد بین طرفین، مرد موظف به پرداخت مهریه تعیین شده است و هر زمان که زن آن را از زوجه درخواست نماید مرد نمی ‌تواند از پرداخت آن شانه خالی کند.

 اما اگر رابطه زناشویی در زمان نامزدی به ازدواج و زندگی مشترک منتهی نشود و مطالبه مهریه در زمان طلاق مطرح شود. در صورتی که هیچ گونه رابطه جنسی بین طرفین اتفاق نیفتاده باشد و باکره بودن دختر به وسیله پزشکی قانونی تایید شود نیمی از مهریه به دختر باکره مطلقه تعلق می گیرد.

اما اگر به هر دلیل عقد نکاح یا صیغه ازدواج فسخ شود. هیچگونه مهریه ای به دختر باکره تعلق نمی گیرد فقط در صورتی که فسخ ازدواج و طلاق به دلیل عنن یا ناتوانی جنسی مرد باشد نیمی از مهریه تعیین شده در سند ازدواج به دختر باکره تعلق می گیرد.

 پس مهریه دختر باکره در دوران عقد هیچ تفاوتی با شرایط عادی ندارد مگر آنکه  قبل از آغاز زندگی زناشویی و رابطه جنسی این رابطه به طلاق منجر شود که در صورت تایید باکره بودن دختر، نیمی از مهریه به او تعلق می گیرد.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان