جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مجازات تصادف عمد

مجازات تصادف عمد برای جلوگیری از گسترش این گونه ناهنجاری ها مورد توجه نهادهای قانون گذار قرار گرفته است. در مجموع برای ایجاد تصادف عمدی و  گرفتن دیه یا به نوعی اخاذی از سازمانهای بیمه گر با توجه به شرایط، جریمه و حبس در نظر گرفته می شود. طبق ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری خسارت، هرگاه فردی با فریبکاری وانمود کند  که بر اثر تصادف دچار خسارت شده است به حبس تعزیری درجه 6 یا پرداخت دو برابر وجوه دریافتی محکوم می شود. همچنین اگر در تصادف عمدی راننده وانمود کند که در تصادف مقصر بوده است به حبس درجه 7 محکوم می گردد. به طور کلی ایجاد تصادف عمدی نوعی کلاهبرداری از شرکت بیمه و سازمان های بیمه گر است و اگر روشن شود که غرض از ایجاد تصادف عمدی اخاذی از سازمانهای بیمه گر بوده است ممکن است چندین کیفر در انتظار فرد مجرم باشد.

اثبات تصادف عمدی

اثبات تصادف عمدی تقریباً کار سختی است چون بدون حضور پلیس و کشیدن کوکی امکان دریافت هیچگونه وجهی از راننده یا سازمان های بیمه گر  وجود ندارد. اگر کسی در چنین شرایطی قرار بگیرد باید هرچه سریعتر با پلیس تماس بگیرد تا پلیس در  صحنه تصادف ساختگی حاضر شود.

معمولاً در چنین شرایطی پلیس بهترین قاضی است چون  فقط صحنه تصادف را بررسی می‌کند و هیچ بهانه ای یا حرفی را از طرفین نمی پذیرد. وقتی پلیس بر سر صحنه تصادف حاضر می شود می تواند با کنار هم چیدن همه جوانب بخصوص نوع تصادف و برخورد، در کوتاه ترین زمان ممکن عمدی یا غیر عمدی بودن تصادف را روشن نماید.

بهترین کار در هنگام تصادف عمدی قبل از رسیدن پلیس گرفتن عکس از شرایط تصادف است چون ممکن است محل تصادف  به دلیل عدم وجود دوربین نظارتی یا وجود موانع مختلف در معرض دیده دوربین های راهنمایی و رانندگی نباشد.

همچنین بعد از وقوع تصادف  بهتر است هریک از طرفین نام، نام خانوادگی، شماره بیمه، شماره گواهینامه و حتی المقدور آدرس طرف مقابل را داشته باشند. طبق روال جاری پس از تصادف، معمولا  طرفین پلیس را در جریان قرار می دهند سپس پلیس در محل تصادف حاضر شده و پس از بررسی شرایط اقدام به کشیدن کروکی و تهیه گزارش می کند.

در ادامه پزشکی قانونی و کارشناسان ذیربط وارد عمل می شوند که این فرایند، روند تشخیص و اثبات عمدی بودن تصادف و خطای راننده را آسان می کند.

بنابراین پس از بررسی مراجع قضایی و‌ قانونی  اگر روشن شود که تصادف عمدی و با همکاری راننده اتفاق افتاده است جرم صحنه سازی تصادف برای راننده و کسانی که در این امر دخیل باشند لحاظ می شود.

◁◁ مطلب پیشنهادی: محاسبه دیه تصادف شخص ثالث

تصادف عمدی با ماشین

تصادف عمدی با ماشین برای گرفتن خسارت از راننده یا شرکتهای بیمه انجام می شود. هرگاه شخصی خود را به عمد به سمت یک ماشین درحال حرکت پرتاب کند تا زخمی شده یا جراحت بر دارد  و بتواند دیه دریافت کند این اقدام از نظر مراجع قانونی و سازمان های بیمه گر دولتی و غیر دولتی در حوزه تصادف ساختگی قرار می گیرد و در در صورت اثبات تصادف عمدی در مراجع قانونی فرد خاطی با توجه به شرایط و نوع جرم به مجازات حبس و جریمه محکوم می شود.

در سال های اخیر به دلیل سخت شدن شرایط زندگی، تصادف عمدی با ماشین به یک روش درآمدزایی تبدیل شده است و افراد مختلف به صورت تک نفره یا باندی اقدام به ایجاد تصادفات عمدی با ماشین می کنند تا بتوانند از رانندگی یا سازمان های بیمه گر اخاذی نمایند.

کسانی که به صورت حرفه ای اقدام به  ایجاد صحنه های تصادف ساختگی و عمدی می کنند، خوب میدانند که چگونه خود را جلو ماشین های مختلف پرتاب کنند تا فوت نکرده و آسیب جدی نبیند و بتوانند از این راه کسب درآمد نمایند.

تصادف عمدی با ماشین طی سالهای اخیر با توجه به افزایش هزینه های زندگی و بالا رفتن نرخ بیکاری به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده است لذا سازمان های بیمه گر برای بررسی و پرداخت خسارت در اینگونه پرونده ها وسواس بیشتری به خرج می دهند و بدون تایید پلیس و مراجع قضایی هیچگونه وجهی به ضارب یا مشروب پرداخت نمی کنند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: شکایت از ماشین مزاحم

تصادف عمدی با عابر

تصادف عمدی با عابر پیاده زمانی اتفاق می افتد که فرد یا افرادی با هماهنگی راننده یا بدون هماهنگی او  برای گرفتن خسارت یا اخاذی خود را به سوی خودروهای در حال حرکت پرتاب کنند.

منتهی باید توجه داشت که تصادف عمدی با عابر پیاده زمانی از نظر مراجع قانونی و بیمه‌گر پذیرفته می شود و به آن خسارت تعلق می گیرد که اولا کروکی  و گزارش پلیس مقصر بودن راننده را تایید کند و تصادف در محل خط کشی عابر پیاده نباشد. حداقل محل تصادف باید 500 متر با پل عابر پیاده فاصله داشته باشد.

در محل وقوع تصادف چراغ راهنمایی رانندگی وجود نداشته باشد اگر هم چراغ راهنمایی و رانندگی  در محل وقوع تصادف وجود دارد بی توجهی عابر پیاده نسبت به چراغ قرمز به وسیله پلیس تشخیص داده نشده باشد.

بر اساس ماده717 قانون مجازات اسلامی اگر تصادف با عابر پیاده به دلیل بی احتیاطی و عدم رعایت قوانین به وسیله راننده باشد. راننده  علاوه بر پرداخت خسارت با توجه به شرایط ممکن است به 2 تا 6 ماه حبس محکوم شود.

باید به این نکته توجه داشت که در گذرگاه های عابر پیاده بدون چراغ راهنمایی و رانندگی حق تقدم با عابر پیاده است. همچنین بر اساس ماده 129 یا 130 آیین نامه پلیس راهور در مسیرهایی که تابلو ایست و چراغ قرمز نباشد حق تقدم با عابر پیاده است و در صورت تصادف عمدی یا غیر عمدی راننده مقصر است.

اگر ماهیت تصادف عمدی با عابر به منظور اخاذی از راننده یا سازمان های بیمه گر برای مراجع قانونی و سازمان های مربوطه روشن شود فرد فریبکار بر اساس ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری خسارت به حبس تعزیری درجه ۶ و پرداخت دوبرابر وجوه دریافتی بابت خسارت محکوم می شود.

همچنین اگر در تصادف عمدی با‌عابر راننده وانمود به  تقصیر کار بودن کرده باشد به حبس درجه هفت محکوم می شود یعنی علاوه بر پرداخت جریمه به حبس هم محکوم می گردد. لازم به ذکر است که سازمان های بیمه گر هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت خسارت به تصادفات ساختگی و صحنه سازی ندارد.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل قتل

حکم تصادف عمدی منجر به فوت

حکم تصادف عمدی منجر به فوت، قصاص نیست چون قتل ناشی از تصادفات عمدی و غیر عمدی جز قتل های غیر عمد محسوب می شود. طبق روال جاری  برای مجازات قتل ناشی از تصادفات عمد و غیرعمد، دیه و‌حبس در نظر گرفته می شود.

همانطور که گفته شد قتل در تصادفات رانندگی در چهارچوب قتل های غیر عمد قرا می گیرد. حتی اگر فوت به علت سرعت زیاد راننده یا سبقت غیر مجاز راننده باشد یا حتی راننده گواهینامه رانندگی نداشته باشد باز هم فوت یک نفر، قتل عمد محسوب نمی شود، ‌بنابراین فوت در اثر تصادف عمدی هم از این قائده مستثنی نیست و قتل غیر عمد محسوب می شود.

 بر اساس قوانین جاری مجازات تصادف منجر به مرگ در چهارچوب   قتل غیر عمد قرار می گیرد  و فردی که مرتکب این جرم شده باشد به پرداخت دیه و  حبس از 6 ماه تا 3 سال با توجه به شرایط پرونده محکوم می گردد.

 معمولا در چنین شرایطی دیه شخص فوت شده اگر ماشین بیمه شخص ثالث داشته باشد از این محل تامین می گردد و در صورت رضایت اولیاء دم و عدم وجود منع قانونی مجازات حبس برای متهم  قابل تبدیل به جزای نقدی است.

سخن پایانی

مجازات تصادف عمد ممکن است با توجه به شرایط متفاوت باشد. بر اساس ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری خسارت اگر فردی به صورت فریبکارانه وانمود کند که در تصادف دچار خسارت شده است به حبس تعزیری شش ماه و پرداخت دوبرابر وجوهی که دریافت کرده است محکوم می شود.

اثبات تصادف عمدی سخت و مشکل است چون پس از تصادف پلیس راهور در محل تصادف حاضر می شود و پس از بررسی شرایط اقدام کشیدن کروکی تصادف می کند. لذا اثبات تصادف عمدی با وجود تدابیرقانونی و تایید صحت و سلامت شرایط به وسیله پلیس سخت و دشوار است.

تصادف عمدی با ماشین اگر به قصد اخاذی از یک فرد یا سازمان های بیمه گر باشد جرم بوده و مجازات حبس و جریمه به دنبال دارد. تصادف عمدی با عابر پیاده هم از این قانون مستثنی نیست و در صورتی که روشن شود تصادف عابر پیاده عمدی است فرد خاطی مجازات می شود.

حکم تصادف عمدی منجر به فوت در چهارچوب قتل غیر عمد قرار می گیرد و لذا راننده به قصاص محکوم نمی شود و  طبق روال جاری به پرداخت دیه و حبس از 3 ماه تا 3 سال محکوم می گردد.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اگه راننده از قصد بزنه جرمش چیه ؟

    پاسخ
    • اگر تصادف عمدی با عابر به منظور اخاذی از راننده یا سازمان های بیمه گر باشد و این مسئله برای مراجع قانونی و سازمان های مربوطه به اثبات برسد فرد فریبکار بر اساس ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری خسارت به حبس تعزیری درجه ۶ و پرداخت دوبرابر وجوه دریافتی بابت خسارت محکوم می شود. همچنین بر اساس قوانین جاری مجازات تصادف عمدی منجر به مرگ در چهارچوب قتل غیر عمد قرار می گیرد و فردی که مرتکب این گونه جرائم شده باشد علاوه بر محکوم شدن به پرداخت دیه، به مجازات حبس از ۶ ماه تا ۳ سال با توجه به شرایط پرونده محکوم می گردد. در مجموع اگر راننده ای به عمد و با قصد قبلی به منظور اخاذی یا دلایل دیگر تصادف کند به مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.

      پاسخ
  • من بعد کلی پول جمع کردن یه کیف چرم گرفتم روش خط انداختن کثافتا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان