جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

مجازات تهدید و افترا

مستند قانونی جرم تهدید

تهدید یکی از عناوین مجرمانه در قانون کشور ما بوده که برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است. تهدید می تواند موجب به خطر افتادن مال، جان و آبروی افراد شود. به همین دلیل قانونگذار برای آن مجازات سنگینی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال گاهی افراد در هنگام نزاع و درگیری لفظی یا فیزیکی، یکدیگر را به قتل، تجاوز به ناموس، ربودن مال و‌ اموال، خسارت مالی و ….تهدید می کنند. این مسئله موجب ترساندن و رعب و وحشت اشخاص شده، و به همین دلیل جرم تلقی می شود. حال در خصوص مستند قانونی جرم تهدید می بايست بگوییم، قانونگذار در ماده ۶۶۸و ۶۶۹قانون مجازات اسلامی، به صراحت به این جرم اشاره داشته است.

در ادامه به ذکر این دو ماده قانونی پرداخته ایم:

  • ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی

اگر شخصی به صورت اجبار و تهدید فردی را مجبور به امضای سندی کند، یا در حالت دیگر سندی که متعلق به اوست را از وی بگیرد، مرتکب جرم تهدید شده است. در این صورت مجرم به مجازات قانونی محکوم خواهد شد. مجازات این نوع جرم تهدید، سه ماه تا دو سال حبس می باشد. علاوه بر این ممکن است فرد به تحمل ۷۴ضربه شلاق نیز محکوم گردد. به عنوان مثال فرض کنید فردی دارای یک ‌زمین کشاورزی در روستا می باشد.

 حال مجرم زمین او ‌را تصرف کرده، و از وی می خواهد که با اجبار و تهدید سندی را امضا کند که طبق آن، زمین را به او فروخته است. در این صورت صاحب زمین می تواند برای این اقدام مجرمانه از سوی متصرف زمین، اقدام به شکایت از او نماید. در صورتی که ادعای صاحب زمین در دادگاه به اثبات برسد، فرد مجرم به مجازات بیان شده، محکوم خواهد گردید.

  • ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی

در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی نیز در خصوص جرم تهدید، اینگونه بیان شده است: هرکس که افراد را به افشای راز، بی آبرویی، ربودن مال، خسارت جانی و ….تهدید کند، ولو اینکه از آن ها در قبال عدم انجام این موارد تقاضایی کرده باشد یا خیر، مجرم شناخته شده و مجازات قانونی شامل حال او می شود. به عنوان مثال فرض کنید یک پسر و دختر جوان سال ها قبل با یکدیگر ارتباط نامشروع داشته اند.

 حال پسر از ارتباط خود با دختر فیلم یا تصاویری را ضبط نموده است. پسر اکنون دختر را به افشای این تصاویر و بی آبرویی تهدید می کند. در این صورت دختر می تواند در خصوص جرم تهدید از پسر شکایت کند. مجازات این نوع تهدید نیز مابین دو ماه الی دو سال حبس، و تا ۷۹ضربه شلاق خواهد بود.

شرایط تحقق جرم تهدید

برای تحقق اقدام مجرمانه تهدید، می بايست برخی شرایط وجود داشته باشند. در صورت عدم وجود این شرایط ممکن است عمل مجرم، در دادگاه به عنوان تهدید به شمار نرود. در ادامه مهمترین شرایط قانونی تحقق این نوع جرم را، ذکر نموده ایم:

  • مجرم باید به سن‌ قانونی رسیده باشد.
  • تهدید باید موثر باشد. برای مثال اگر یک پیرمرد ۸۰ ساله و ناتوان یک جوان ۲۵ساله ورزشکار و نیرومند را به کتک‌ زدن تهدید کند، جرم او موثر نیست. چرا که عملا توانایی انجام چنین کاری را ندارد.
  • فرد باید به صورت ارادی مرتکب جرم تهدید شده باشد. به عنوان مثال اگر فرد در حالت مستی شخصی را تهدید کند، عملا جرم صورت نگرفته است. چرا که در این صورت، فرد در حالت غیر ارادی، مرتکب عمل تهدید گردیده است.

ارکان قانونی جرم تحقیق کدامند؟

برای اینکه اقدام مجرمانه تهدید صورت گرفته باشد، می بايست حتما ارکان قانونی این نوع جرم وجود داشته باشند. تهدید دارای سه رکن اصلی است، که در ادامه ذکر نموده ایم:

  • رکن قانونی

جرم باید در قانون آمده و قانونگذار به صراحت برای انجام آن مجازاتی را در نظر گرفته باشد. حال در ماده ۶۶۸و ۶۶۹قانون مجازات اسلامی به صراحت به جرم تهدید پرداخته شده است. در واقع می توان گفت عمل تهدید رکن قانونی را دارا می باشد.

  • رکن‌ مادی

جرم می بايست دارای رکن مادی نیز باشد. در واقع در این جرم باید عملا جان، مال و منافع افراد مورد تهدید قرار گرفته باشد. به عنوان مثال کارمند بانک ممکن است تهدید شود که اگر جرائم مدیر بانک‌ را افشا کند، فرزندش به قتل می رسد. در این مورد قتل فرزند را، می توان به عنوان رکن مادی این نوع جرم تلقی کرد.

  • رکن معنوی

رکن معنوی جرم تهدید به اراده و انگیزه فرد اشاره دارد. فرد باید با نیت و سو قصد اقدام به این عمل نموده باشد، تا بتوان گفت تهدید صورت گرفته است. مثلا اگر شخصی در حالت جنون دیگری را تهدید کند، چون انگیزه و اراده ای نداشته است، به تهدید محکوم نخواهد شد.

وظایف وکیل تهدید

اگر در خصوص جرم تهدید قصد شکایت و طرح دعوای قانونی دارید، حتما بدون معطلی از یک وکیل پایه یک دادگستری کاردان و با تجربه کمک بگیرید. وکلا به دلیل دانش و تجربه ای که دارند، قطعا بهتر می توانند به شما در پیشبرد پرونده اتان کمک نمایند. وکیل پرونده تهدید، وظایف متعددی دارد، که آشنایی با آن ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در ادامه مهمترین وظایف وکلای تهدید را ذکر نموده ایم:

  • ارائه مشاوره: در مرحله اول وکیل وظیفه دارد که به موکل خود مشاوره کامل ارائه کند‌. چرا که دریافت مشاوره می تواند شما را از تمامی موانع و جنبه های مختلف پرونده اتان، آگاه سازد.
  • گردآوری مدارک: دیگر وظیفه وکیل جرم تهدید، گردآوری مدارک می باشد. وکیل می بايست در تهیه و گردآوری مدارک و ادله اثبات دعوا، تمام تلاش خود را به کار گیرد.
  • سخنوری در دادگاه: وکیل وظیفه دارد به جای موکل خود در دادگاه به سخنرانی پرداخته و به خوبی از حقوق او دفاع کند‌.

سوالات متداول

مجازات تهدید جان افراد چیست؟

مجازات اینگونه تهدید، مطابق قانون مابین دو ماه تا دو سال حبس و تا ۷۴ضربه شلاق خواهد بود.

آیا جرم تهدید باید دارای ارکان قانونی باشد؟

بله، این جرم می بايست دارای سه رکن اصلی مادی، معنوی و قانونی باشد.

  • اگر تهدید در حالت مستی رخ دهد، جرم تلقی می شود؟

خیر، چرا که فرد در این مورد انگیزه و اراده ای نداشته است.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان