جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

جعل وصیت نامه

جعل وصیت نامه زمانی اتفاق می افتد که نزدیکان متوفی یا افراد ذینفع با تنظیم وصیت نامه جدید یا تغییر وصیت نامه متوفی قصد به دست آوردن و تصاحب اموال او را داشته باشند. هرچند قوانین جاری اجازه تعیین تکلیف همه اموال را به افراد مختلف در قالب وصیت نامه قبل از مرگ نمی دهد  و آنها فقط می توانند بخشی از اموال خود را پس از مرگ تعیین تکلیف کنند. مرگ واقعی دردناک است که باعث کوتاه شدن دست فرد از دخالت در اموال و دارایی های خود می شود لذا خیلی از افراد ترجیح می دهند قبل از مرگ نسبت به تعیین تکلیف اموال خود اقدام کنند حتی اگر قانون در این مسیر محدودیت ایجاد کرده باشد . باید به این نکته توجه داشت که بهتر است اگر برای تنظیم وصیت نامه قبل از مرگ اقدام می شود برای جلوگیری از ایجاد شائبه جعل و تحریف ، برای تنظیم وصیت نامه به دفاتر ثبت اسناد معتبر مراجعه و این کار به صورت رسمی انجام شود.

جعل امضا متوفی

جعل امضای متوفی به عملی گفته می شود که طی آن فرد یا افراد مختلف از قبیل آشنایان یا وراث متوفی به قصد به دست آوردن منفعت یا ضرر زدن به دیگران اقدام به جعل امضای متوفی یا افراد فوت شده می نمایند.

بر اساس قوانین جاری، جعل امضای متوفی نوعی جعل اسناد هویتی است که  از مصادیق جعل اسناد هویتی در ماده 523 قانون مجازات اسلامی به حساب می آید.

بر اساس ماده 523 قانون مجازات اسلامی ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر، یا تراشیدن، یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب با عنوان جعل اسناد هویتی شناخته می شود.

معمولاً جعل امضای متوفی برای انجام کارهای منفعت طلبانه یا ضرر رساندن به دیگر وراث در قالب ایجاد دست خط، نوشته، یا بکارگیری اسناد مختلف مالی و ملکی و استفاده از مهر و امضای جعلی در ذیل آن مورد استفاده قرار می گیرد  و مشمول جعل اسناد هویتی می شود. لذا کسانی که اقدام به جعل امضای متوفی نمایند اگر افراد عادی باشند مجازات آنها با افراد دارای سمت و مسئولیت دولتی متفاوت می باشد.

همچنین اگر افرادی اعم از وراث یا افراد ذی نفع دیگر اقدام به جعل امضای متوفی برای به دست آوردن اموال و دارایی های او مثل زمین یا ملک و غیره نمایند و متعاقباً عمل آن ها باعث ضرر و زیان دیگر وراث شود از نظر قانون، مرتکب جعل اسناد هویتی شده‌ اند قانونگذار علاوه بر جبران خسارت برای آنها مجازات هایی مثل پرداخت جزای نقدی و تعزیری مشخصی را تعیین نموده است.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل جعل اسناد

مجازات جعل وصیت نامه

مجازات جعل وصیت نامه به عنوان یکی از جرائم جعل اسناد هویتی غیر رسمی علاوه بر جزای نقدی دارای مجازات تعزیری بوده و فرد متهم پس از اثبات جرم با توجه به میزان مشارکت در جرم به مجازات متناسب با آن محکوم می شود.

همانطور که گفته شد جعل وصیت نامه یکی از جرائم جعل اسناد هویتی است که قانونگذار برای آن جرم انگاری کرده و شرایط انتصاب این جرم به افراد مختلف را مشخص نموده است.

در ماده 536 قانون مجازات اسلامی مجازات جرم جعل امضای متوفی که مصداق یکی از جرائم اسناد هویتی است به طور روشن مشخص شده است.

بر اساس این ماده قانونی فرد مجرم پس از اثبات جرم علاوه بر جبران خسارت وارد شده به وراث متوفی یا افراد ذی نفع، با توجه به میزان جرم به حبس از 6 ماه تا دو سال و یا پرداخت جزای نقدی 3 تا 12 میلیون ریال محکوم می شود.

سخن پایانی

جعل وصیت نامه یکی از جرائمی است که از مصادیق جرائم جعل اسناد هویتی محسوب می شود و قانونگذار برای جلوگیری از ایجاد بی نظمی یا پایمال شدن حق افراد برای آن جرم انگاری کرده است.

به دلیل آنکه افراد پس از مرگ اختیار دخل و تصرف در اموال خود را از دست می دهند و طبق قانون به ماترک آنها رسیدگی می شود خیلی از افراد ترجیح می دهند در زبان زنده بودن با توجه به میل و سلیقه خود مال و اموال خود را تعیین تکلیف نمایند که این امر ممکن است محل مناقشه بین وراث شده و آنها برای به دست آوردن بخش بیشتری از اموال متوفی اقدام  به جعل امضا متوفی و وصیت نامه او کنند.

قانونگذار برای جلوگیری از جعل وصیت نامه یا امضای متوفی و سو استفاده از اموال او جرم انگاری کرده و برای افراد مجرم مجازات های مشخصی را تعیین کرده است.

مجازات جعل وصیت نامه با توجه به ماده 536 قانون مجازات اسلامی، به عنوان  یکی از مصادیق جعل اسناد هویتی در نظر گرفته می شود و برای آن علاوه بر مجازات جبران خسارت وارده به افراد ذی نفع یا وراث، مجازات هایی مثل تحمل حبس به مدت بین 6 ماه تا 2 سال یا پرداخت جزای نقدی 3تا 12 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان