جهت مشاره تلفنی رایگان با وکیل اسدی با شماره زیر تماس بگیرید:

تبدیل رای تخریب به جریمه زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که شخصی بر خلاف جواز اولیه ساخت اقدام به اضافه بنا یا تخلفات دیگر در ساختمان خود کرده باشد. در این شرایط پس از گزارش مهندس ناظر یا مهندس تنظیم کننده گزارش پایان کار ساختمان، مبنی بر تخلف صاحب ساختمان از نقشه اولیه، اگر پرونده به ماده 100 شهرداری ارسال شود مالک می تواند رای تخریب اضافه بنا یا تخلف در نقشه شهرداری را به جریمه تبدیل نماید. به بیان دیگر هرگاه صاحب یا صاحبان یک ساختمان نوساز اضافه بنا داشته باشند یا در ساخت از نقشه اولیه ساختمان پیروی نکرده باشند، از نظر قوانین شهرداری مرتکب خلاف شده‌اند و باید ساختمان تخریب شده و به صورتی که در نقشه اولیه آمده است بنا شود در این شرایط برای جلوگیری از ضرر و زیان طرفین، اگر پرونده تخلف به ماده 100 شهرداری ارسال شود ممکن است رای تخریب تخلف در اضافه بنا یا تغییر نقشه اولیه نظام مهندسی که به تایید شهرداری رسیده به جریمه نقدی تبدیل شود.

جلوگیری از حکم تخریب

جلوگیری از حکم تخریب زمانی میسر می‌شود که ساخت بنا بدون اخذ پروانه از شهرداری انجام شده باشد یا در ساخت و ساز در حوزه شهرداری ها در پروسه ساخت و تکمیل، اصول شهرسازی، فنی، بهداشتی رعایت نشده باشد.
به عبارت دیگر هر گونه ساخت و ساز برخلاف پروانه ساختمان سازی شهرداری انجام شود پس از اطلاع شهرداری از این امر، موضوع در کمیسیون ماده 100 شهرداری ها با حضور نمایندگان وزارت کشور که از طرف وزیر کشور مشخص می‌شوند یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضای انجمن یا شورای شهر مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پس از بررسی موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اگر حکم به تخریب صادر شود صاحب ساختمان باید ساختمان یا اضافه بنای آن را تخریب نماید. همچنین اگر حکم تخریب به جریمه نقدی تبدیل شود صاحب ساختمان می بایست در زمان تعیین شده برای جلوگیری از تخریب ساختمان جریمه نقدی آن را پرداخت نماید.
به زبان ساده اگر صاحب ساختمان در پروانه اولیه ساختمان تخلف کرده باشد و آن را مطابق با نقشه اولیه نساخته باشد یا در زمان تنظیم گزارش پایان کار زیربنای تعیین شده در پروانه با زیربنای واقعی ساختمان مطابقت نداشته باشد برای اضافه بنای ساخته شده پرونده ساختمان به کمیسیون ماده۱۰۰ شهرداری ها ارسال می‌شود.
در ادامه اگر حکم تخریب به جریمه تبدیل شود و صاحبان ساختمان جریمه را پرداخت نکنند. پس از تذکر شهرداری به سازنده در مورد عدم پرداخت جریمه ، پرونده دوباره به کمیسیون ماده100 ارسال می شود و کمیسیون ماده 100 برای ساختمان مورد نظر رای تخریب صادر می کند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی از وکیل کیفری در تهران با شماره ۰۹۱۲۳۵۷۶۰۳۷ تماس حاصل فرمایید، با مشورت و راهنمایی وکیل زودتر به نتیجه خواهید رسید.

اعتراض به حکم تخریب شهرداری

اعتراض به حکم تخریب شهرداری پس از صدور رای بدوی یا اولیه شهرداری و کمیسیون ماده 100شهرداری ها برای صاحب یا سازنده ساختمان میسر می‌شود.
هرگاه فرد یا افرادی در حوزه ساخت و سازهای شهری مرتکب تخلفاتی مثل تغییر کاربری ساختمان بدون کسب مجوز و به صورت غیر مجاز، عدم وجود پارکینگ یا غیر قابل استفاده بودن آن ها، تجاوز به معابر شهری، احداث یک بنا بدون دریافت مجوز یا ساخت اضافه بنا، عدم رعایت اصول مهندسی و پایین بودن استحکام ساختمان شوند.
اگر در زمان ساخت، هنگام تنظیم گرارش پایان کار ساختمان یا فروش ساختمان به صورت سندی تخلفات انجام شده به شهرداری گزارش شود شهرداری برای برطرف کردن مشکل ایجاد شده پرونده ساختمان مورد نظر را به کمیسیون ماده 100 ارسال می کند.
در کمیسیون ماده 100 اگر در رای اولیه تخریب ساختمان لحاظ شود صاحب، صاحبان ساختمان یاوکیل آنها پس از صدور رای کمیسیون ماده 100 شهرداری ها برای اعتراض 10 روز فرصت دارند اگر در فاصله 10 روزه نسبت به رای اولیه تخریب ساختمان اعتراض کنند ممکن است رای تخریب به پرداخت جریمه تبدیل شود.
اما اگر حکم تخریب قطعی شود کار اعتراض صاحب یا صاحبان ساختمان سخت‌تر می‌شود و باید برای برطرف کردن مشکل یا از اشراف لازم به قوانین شهرسازی برخوردار باشند یا از یک وکیل ملکی کارآزموده برای برطرف کردن مشکل خود استفاده نمایند.

◁◁ مطلب پیشنهادی: وکیل ملکی تهران

نمونه اعتراض به حکم تخریب

آشنایی با نمونه اعتراض به حکم تخریب می‌تواند برای کسانی که با مشکل اضافه بنا یا تخلفات ساختمان سازی مواجه هستند مفید باشد. بر اساس روال جاری پس از صدور رای اولیه کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها مبنی بر تخلف صاحبان ساختمان و صدور رای جریمه یا تخریب صاحبان ساختمان ۱۰ روز فرصت دارند تا به رای صادر شده اعتراض نمایند.
در صورت موثر نبودن اعتراض اولیه و قطعی شدن حکم صادر شده، صاحب یا صاحبان ساختمان برای احقاق حق خود باید به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند
ریاست محترم شعبه…… دیوان عدالت اداری اسلامی ایران
موضوع: لایحه دفاعیه در پرونده به شماره……….
اینجانب……….. فرزند………. در خصوص اعتراض به رای صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران که پرونده مزبور در آن شعبه به شماره بایگانی……… ثبت گردیده است لایحه دفاعی و تکمیلی خویش را جهت احقاق حق حقیر به شرح ذیل، مکتوب و آماده نمودم. لذا از شما مقام محترم در ابتدا استدعای بررسی لایحه و پرونده اینجانب و سپس نقض رای کمیسیون ماده 100 شهرداری………. را استدعا دارم.

◁◁ مطلب پیشنهادی: دستور تخلیه فوری ملک اجاره ای

مهلت اجرای رای تخریب کمیسیون ماده صد

مهلت اجرای رای تخریب کمیسیون ماده 100 به این شکل است که ابتدا پس از صدور رای بدوی یا اولیه صاحب، صاحبان ساختمان یا وکیل آنها 10 روز فرصت دارد تا به رای بدوی صادر شده اعتراض نماید.
اگر صاحب، صاحبان ساختمان یا وکیل آنها در این مدت ۱۰ روزه نسبت به صدور رای تخریب اعتراض کنند اگر شرایط برای اعتراض به نفع اعتراض کنندگان باشد مهلت اعتراض پس از تاریخ صدور رای اولیه به سه ماه افزایش پیدا می‌کند به شکلی که در این سه ماه فرد معترض بتواند روند اداری اعتراض خود بر علیه شهرداری را برای رسیدن به نتیجه دنبال کند.
اما اگر صاحب یا صاحبان ملک خارج از کشور باشند و از راه دور ساخت و ساز خود را هدایت کنند این مهلت ممکن است به ۶ ماه هم برسد.به عبارت دیگر پس از صدور رای تخریب ساختمان صاحبان ساختمان یا وکیل آن ها۱۰ روز فرصت دارد تا به رای صادر شده اعتراض کند.
اگر پس از گذشت ۱۰ روز اعتراض او به نتیجه برسد رای تخریب به پرداخت جریمه نقدی تغییر می‌کند و اگر به نتیجه نرسد و رای تخریب قطعی شود فرد خواهان برای اعتراض باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و در آنجا اعتراض خود را پیگیری نماید به طور کلی مدت زمان اعتراض برای جلوگیری از اجرای حکم تخریب 90 روز است و برای این کار هر ماه 30 روز محاسبه می شود.

سخن پایانی
تبدیل رای تخریب به جریمه زمانی میسر می شود که بنابر دلایل مختلف اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، حکم تخریب تخلفات شهرداری در حوزه ساختمان سازی مثل اضافه بنا یا تغییر نقشه اولیه و غیره را به جریمه نقدی تبدیل کنند.
به عبارت دیگر وقتی صاحب ساختمان در حوزه شهری مرتکب تخلف شده و از پروانه اولیه ساختمان عدول کرده باشد برای جلوگیری از حکم تخریب باید روال اداری پرونده ملک خود را در کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها دنبال نماید.
پس از ارسال پرونده ساخت و ساز افراد مختلف به کمیسیون ماده ۱۰۰ و صدور رای بدوی، صاحب ساختمانی یا وکیل او می تواند در یک فاصله مانی 10 روزه اعتراض به حکم تخریب شهرداری را در دستور کار قرار داده و برای رسیدن به نتیجه آن را پیگیری کند.
مهلت اجرای رای تخریب کمیسیون ماده صد پس از صدور رای اولیه و بدوی 10 روز است اما در صورت اعتراض افراد خوانده و تایید اعتراض آنها ممکن است این مهلت به 90 روز هم برسد.

محبوب‌ترین مقالات
خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره تلفنی رایگان